Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internettlinje


Anbefalte innlegg

Skal dere koble til internett via ADSL? Om dere skal det er det mage ADSLmodemer som har innebygd router, og det eneste dere trenger er en switch.

Har et ST 510i modem med innebygd router, men modemet har jo kun 1 port til å koble videre, men trudde ikkje det var mulig å dele internet til 2 pcer dersom du kobler modemet til en switch og videre til pcene. Hvordan gjøres dette? Det ville spart meg for masse problem ved åpning av porter siden jeg også har en router for å få delt internet til begge pcene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et ST 510i modem med innebygd router, men modemet har jo kun 1 port til å koble videre, men trudde ikkje det var mulig å dele internet til 2 pcer dersom du kobler modemet til en switch og videre til pcene. Hvordan gjøres dette? Det ville spart meg for masse problem ved åpning av porter siden jeg også har en router for å få delt internet til begge pcene.

Du trenger bare en switch som du plugger i modemet ditt sålenge du har router innebyggd i dette.

Men du må jo fortsatt åpne porter i routeren.

Har du en router i tilegg til modemet?

Lenke til kommentar
Det jeg har blitt fortalt av en kamerat er at ruter er bedre enn switch. Da ruteren på en måte er mer "intelligent". Ikke spør meg hva som helt ligger i det, men jeg tror at ruteren blandt annet har innebygget switch.

En switch og en router har helt forskjellige oppgaver i nettverket og de kan ikke sammenlignes. får du flere IP-er fra ISP trenger du ingen router i og med routere i denne sammenhengen dreier seg om og dele _en_ IP på mange maskinerer.

De fleste slike småroutere har innebyggd switch men det er ingen selvfølge.

Lenke til kommentar
Du trenger bare en switch som du plugger i modemet ditt sålenge du har router innebyggd i dette.

Men du må jo fortsatt åpne porter i routeren.

Har du en router i tilegg til modemet?

Ja, har en WX-6215M trådløs router og. Men trenger den i grunnen ikkje, så er det bare å koble modemet til switchen og pcene til switchen og så vil pcene finne internet automatisk? eller må jeg sette på noen spesielle instillinger

Lenke til kommentar
Men hvordan er et med å dele linjer blandt fire brukere? får alle sin del av linjen elelr gjør ruteren slik at den som trenger mest får mest..også første mann til mølla?....Kan man spille battlefield vietnam med en 2mb linje..når man er fire stykker på samme linje. (2024 ned og 256 opp..telenor ADSL)

Hvis du setter opp en pc med openbsd som router så finnes det en daemon der du kan konfigurer slik at f.eks hvis alle fire som er oppkoblet er aktive deles båndbredden likt, mens andre regler hvis noen er frakoblet. Husker imidlertid ikke hva dette heter men det er ihvertfall standard i openbsd, samt installerbart i freebsd

www.clarkconnect.com

 

Mye lettere og funker like fett som den BSD saken din.

Lenke til kommentar

Det du trenger er en router som støtter PPPoE, Telenors pålogging. Du må faktisk legge inn påloggingsnavn og passord i routeren, så routeren gjør dette for deg. Siden dere skal ha 5 +- pc'er, så lønner det seg å kjøpe en smc-router, og en hvilken som helst 10/100mbit switch som du kobler til routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...