Gå til innhold

Harddiskvindu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
90% av slike modda disker ender opp som vrak i løpet av kort tid.

Men i motsetning til det mange tror, er det ikke støvet som er det største problemet. For legg merke til det skruehullet som forsvinner med pleximodd. Denne innfestning er ikke der for morro skyld. Ting kommer ut av balanse og katastofen er et faktum.

Er nokså enig i at dette er ganske viktig. Det virker som at akslingen platene går på har en opplagring på øvre plata, samme med den andre pleximod som ble linka til her. Den andre hadde også et festepunkt på lesearmen. Er nok disse ting som gjør at diskene blir ubrukelige.

Lenke til kommentar
90% av slike modda disker ender opp som vrak i løpet av kort tid.

Men i motsetning til det mange tror, er det ikke støvet som er det største problemet. For legg merke til det skruehullet som forsvinner med pleximodd. Denne innfestning er ikke der for morro skyld. Ting kommer ut av balanse og katastofen er et faktum.

Er nokså enig i at dette er ganske viktig. Det virker som at akslingen platene går på har en opplagring på øvre plata, samme med den andre pleximod som ble linka til her. Den andre hadde også et festepunkt på lesearmen. Er nok disse ting som gjør at diskene blir ubrukelige.

Hvorfor ikke bore det ektra hullet i plexien?

 

Noe annet som slår meg, hvor mye varme tåler plexi før den begynner å endre form? Enkelte HDer blir jo ganske varme, tror hvertfall at enkelte plasttyper vil deformere seg ved ~60 grader... uten at jeg vet sikkert. I såfall er dette ikke bare en bortkastet mod, men også potensielt farlig. Den tyntflytende limen avgir også "gas" når den blir varm som jeg trodde i verste tilfelle kunne være brannfarlig. Ville heller satset på epoksy.

 

Forslag til støvfritt miljø kan være å trikse til en gjennomsiktig sekk, klippe ut hull og lime på to plashansker og fylle den med luft etterpå med HD og verktøy på innsiden. For å unngå å få støv inn når den blåses opp kan man bruke ett eller annet filter.

Lenke til kommentar

Synes mod'en var fet, jeg! Man finner selvsagt alltid folk som har har gjort det større, fetere, og kanskje bedre, men det er alltid gøy når folk begir seg ut på nye områder og "tråkker løype". Det med lagring i topp varierer nok fra produsent til produsent. Har en 40 gb og en 3,5 gb (!), og ingen av dem har skrue i senter. Kun én i hvert av de fire hjørnene.

 

-Fox

Lenke til kommentar

Selv om det er samme luft volumet i en harddisk med dekselplaten på eller plexi så kan trykket inni disken endres (Prøv å klem på en tom brusflaske med korken på så ser dere det)

 

I dekslene jeg har sett på harddisker er det en kjempetynn gummimatte som tar imot overtrykk når det oppstår inni harddisken, den gummimatten er ofte der det er et lite hull på utsiden av dekselets utside. Å ta bort den orginale dekselplaten å erstatte den med 3mm plexi er en jobb, men det må nok borres et lite hull å ha den gummimatten en eller annen plass på disken også.

 

Hvis jeg skulle gjort denne modden så ville jeg erstattet hele platen med plexi å brukt en myk tilskjært gummimatte pakning, borret et lite hull og på innsiden av harddisken limt noen form for rund gummimatte med diameter på størrelse med 1Kr. lim kun langs kanten så den er tett, bevegelig og fleksibel.

 

Eventuelt ta av dekselplaten å erstatt med plexi, borr et lite hull i plexien å stapp harddisken i en kondom :p

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Men hvis vindows ikke finner disken er kanskje en av chippene på den ødelagt av f.eks statisk utladning?

Stemmer det. Er nok noe sånnt som har skjedd. Selv om disken hadde blitt ødelagt av støv burde Windows fremdeles ha funnet den.

Lenke til kommentar

hehe, artig idè. Men liten vits å lage en artikkel om det siden det ikke virka da. Blir som å skrive om hvordan du helte bensin over pc'en din, tente på og lot den brenne så den blei skikkelig svart og kul. Den virka ikke da, men den så svart ut.

 

En mod bør virke, ellers er det ikke annet enn vandalisme :)

Lenke til kommentar
90% av slike modda disker ender opp som vrak i løpet av kort tid.

Men i motsetning til det mange tror, er det ikke støvet som er det største problemet. For legg merke til det skruehullet som forsvinner med pleximodd. Denne innfestning er ikke der for morro skyld. Ting kommer ut av balanse og katastofen er et faktum.

Er nokså enig i at dette er ganske viktig. Det virker som at akslingen platene går på har en opplagring på øvre plata, samme med den andre pleximod som ble linka til her. Den andre hadde også et festepunkt på lesearmen. Er nok disse ting som gjør at diskene blir ubrukelige.

Må nok også si meg enig i at ubalanse er det største problemet her siden det mangler festeskruer på arm og nav.

 

Når noe roterer med inn til 7200rpm skal det ikke mye til før det går galt.

Lenke til kommentar

Et annet problem med å gjøre modden på baderommet etter at dusjen har stått på er jo kondens. Hvis du setter på plexien for siste gang når det er 28°C og 95% luftfuktighet (på badet), så kommer vann til å kondensere før man rekker å sette HD'en i kabinettet.

 

Ofte er det et lite hull i dekselet på HD for å forhindre kondens, i allefall på min Seagate. Hvis dette forsvant da du la inn plexi, så...

 

Ellers en pen modd.

Lenke til kommentar
Et annet problem med å gjøre modden på baderommet etter at dusjen har stått på er jo kondens. Hvis du setter på plexien for siste gang når det er 28°C og 95% luftfuktighet (på badet), så kommer vann til å kondensere før man rekker å sette HD'en i kabinettet.

 

Ofte er det et lite hull i dekselet på HD for å forhindre kondens, i allefall på min Seagate. Hvis dette forsvant da du la inn plexi, så...

 

Ellers en pen modd.

Det er helt riktig.

Var derfor jeg nevnte at man må vente til dampen har lagt seg før man begynner å gjøre noe.

 

Man må jo selvfølgelig ikke overdrive hvor lenge man har på dusjen heller. Skal bare bli litt damp i rommet som kan ta med seg støvet ned.

 

Å ha på vifta eller heller ingen god ide ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...