Gå til innhold

Athlon 64 på 90 nm i oktober?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vet vi ikke enda. Vi får jo håpe de klarer å gå over til 90 nm problemfritt. Flere har hatt problemer med det, som Intel bla.

Prescott har mer enn dobbelt så mange transistorer som Northwood (utover bare cache) og utvikler noe mer varme. Dothan har bare mer cache (ikke noe mer logikk) enn Banias og den er blitt kjøligere samtidig som frekvensen er blitt økt.

Kort sagt: 90nm ser ikke ut til å være noe problem for Intel, bare Prescott.

 

IBM derimot... det er en annen historie :roll:

Lenke til kommentar
Prescott har mer enn dobbelt så mange transistorer som Northwood (utover bare cache) og utvikler noe mer varme. Dothan har bare mer cache (ikke noe mer logikk) enn Banias og den er blitt kjøligere samtidig som frekvensen er blitt økt.

Kort sagt: 90nm ser ikke ut til å være noe problem for Intel, bare Prescott.

 

IBM derimot... det er en annen historie :roll:

Jeg tenkte mer på Prescott. IBM sto egentlig øverst på lista mi. Dothan er lovende :)

Lenke til kommentar

Vel dette synes jeg er litt rart dere mener at 90nm er problematisk for IBM? Hm la oss se de hadde 2Ghz max, og gikk til 2,5Ghz Hm altså 25% ytelses økning på 1 år. La oss se på intel.

 

De hadde for 1 år siden 3.2 Ghz og har svært nylig papir lansert 3,6Ghz altså en 12,5% økning, for så å si at IBM har noen problemer men Intel ikke har det?

 

Alle CPU produsentene har møtt veggen på 90nm, og jeg ser ikke hvorfor AMD ikke skal gjøre det. Det er rett og slett slik at watt går ned for de fleste men det er ikke stor nok kontakt flate for at varmen forsvinner raskt nok.

 

Edit skrev noe som jeg ikke mente

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Vel dette synes jeg er litt rart dere mener at 90nm er problematisk for IBM?

IBM har seg innrømt at 90nm prosessen deres ikke har svart til forventningene noe flere av deres kunder også har fått merke seg). Disse 2.5GHz prosessorene shipper vel enda ikke i volum. 90nm, å skalere det (til en viss grad) har de klart men yielden må jo utvilsomt være stusselig når de etter snart et år stadig bare shipper prosessorer til highend servere.

 

Alle CPU produsentene har møtt veggen på 90nm, og jeg ser ikke hvorfor AMD ikke skal gjøre det. Det er rett og slett slik at watt går ned for de fleste men det er ikke stor nok kontakt flate for at varmen forsvinner raskt nok.

Enig, at AMD, uten forskningsfabrikker og med såpass begrensede R&D middeler skal på første forsøk klare det Intel og IBM har hatt såpass mye strabaser med virker usannsynlig. AMD's overgang til spesielt 0.13mm gir heller ikke grunn til optimisme men tvi-tvi :innocent:

Lenke til kommentar
IBM har seg innrømt at 90nm prosessen deres ikke har svart til forventningene noe flere av deres kunder også har fått merke seg). Disse 2.5GHz prosessorene shipper vel enda ikke i volum. 90nm, å skalere det (til en viss grad) har de klart men yielden må jo utvilsomt være stusselig når de etter snart et år stadig bare shipper prosessorer til highend servere.

 

 

Enig, at AMD, uten forskningsfabrikker og med såpass begrensede R&D middeler skal på første forsøk klare det Intel og IBM har hatt såpass mye strabaser med virker usannsynlig. AMD's overgang til spesielt 0.13mm gir heller ikke grunn til optimisme men tvi-tvi :innocent:

Ja jeg vet at Stev gjorde det dumt å repetere det IBM sin CPU leder sa. Men når det er sakt så antydet du at Intel ikke hadde noen større problemer med 90nm. Mens IBM virkelig var ute å kjørte. Det var det jeg ikke var enig i.

 

Og du har rett i at 2,5ghz maskinen ikke shipper før 1.august. Men når shipper intel 3,6Ghz da? ;)

 

Er også helt enig i deg at det er høyst merkverdig at AMD skal klare noe de 2 abselutt største it HW aktørene ikke klarte. Wow er enig med en moderator, dette er rart :)

Lenke til kommentar
Og du har rett i at 2,5ghz maskinen ikke shipper før 1.august. Men når shipper intel 3,6Ghz da?  ;)

Aner ikke når 3.6GHz shipper, men mer enn 4-8 uker etter lansering tviler jeg på vi snakker om. 2.5GHz'ene ble annonsert for lenge siden, og de shipper enda ikke.

 

Wow er enig med en moderator, dette er rart :)

En gang må bli den første vet du :p

Lenke til kommentar
2.5GHz'ene ble annonsert for lenge siden, og de shipper enda ikke.

2,5Ghz ble lansert den 28Juni :dontgetit:

Ok, synes bare jeg har hørt om det i mange månder nå, men det var sikkert bare en tidlig annonsering. Bra de holdt seg fra å lansere før faktisk leveringstidspunkt var på horisonten :)

Lenke til kommentar
2.5GHz'ene ble annonsert for lenge siden, og de shipper enda ikke.

2,5Ghz ble lansert den 28Juni :dontgetit:

Ok, synes bare jeg har hørt om det i mange månder nå, men det var sikkert bare en tidlig annonsering. Bra de holdt seg fra å lansere før faktisk leveringstidspunkt var på horisonten :)

Det var en prototype der effekt tallene ble gitt, og det var i februar.

Lenke til kommentar
Prescott har mer enn dobbelt så mange transistorer som Northwood (utover bare cache) og utvikler noe mer varme. Dothan har bare mer cache (ikke noe mer logikk) enn Banias og den er blitt kjøligere samtidig som frekvensen er blitt økt.

Kort sagt: 90nm ser ikke ut til å være noe problem for Intel, bare Prescott.

 

IBM derimot... det er en annen historie :roll:

Helt riktig, per transistor har stømforbruket gått prosentvis mer ned for intel enn for IBM. Men uansett mener jeg bestemt at Intel har noen problemer med 90 nm (kombinasjonen 90nm og netburst?) når de lager en så handikappa P4 ut fra den ganske gode northwood kjerna. Virker liksom ikke som om all den nye logiken gjør så mye nytte for seg...ikke det at jeg vet hva den er til..debuging kanskje?

Det virker for meg i hvertfall komplett unødvendig å dobble antall transistorer hvis de klarer å ungå det.

 

Virker foresten som om Intel har klart 90 nm ganske bra med dorthan. Første stepping ligger jo allere 300 mhz over banais, og jeg har sett denklokke til 2400 mhz på luft.

 

Har troa på 90 nm, men det må krysesses med de riktige arkitekturene. Det gjennstår å se om K8 gjør seg noe bra. Ryktes foresten at amd sin 90 nm dual core vil ha en tdp på 90 watt. Det vil si at hver core ikke vil bruke mer enn ca 45 watt, noe som er ganske bra.

Lenke til kommentar
Det vet vi ikke enda. Vi får jo håpe de klarer å gå over til 90 nm problemfritt. Flere har hatt problemer med det, som Intel bla.

Prescott har mer enn dobbelt så mange transistorer som Northwood (utover bare cache) og utvikler noe mer varme. Dothan har bare mer cache (ikke noe mer logikk) enn Banias og den er blitt kjøligere samtidig som frekvensen er blitt økt.

Kort sagt: 90nm ser ikke ut til å være noe problem for Intel, bare Prescott.

Kunne ikke ha sagt dette bedre selv Dollar. :thumbup:

 

Hvis vi skulle sammenlignet Northwood-prescott overgangen med AMD-produkter så må det bli med overgangen fra Operon(Clawhammer) til Dual Opteron (Husker ikke kodenavnet). I begge tilfellene går man fra 130nm til 90nm, og man dobler L2 cache og dobler antall transistorer i kjernelogikken.

 

Vi kan derfor forvente at Dual Opteron kjernen blir en smule varmere/tregere enn dagens single Opteronkjerner på 130nm. Disse CPU'ene vil høyst sansynlig bli effekt-begrenset selv om de er beregnet for høyere hastigheter. (noen som får prescott-dejavu?)

 

Overgangen fra Opteron/Athlon64 på 130nm er mer sammenlignbart med overgangnen fra Banias til Dothan. (ikke helt korrekt siden Pentium-M har fått doblet L2 cachen, mens Operon/Athlon64 ikke får noen dobling. Men likevel en bedre sammenligning enn Northwood->Prescott)

 

Videre kan vi også forvente at de nye single Opteron/Athlon64 kjernene på 90nm blir merkbart kjøligere/raskere enn dagens Opteron/Athlon64.

Lenke til kommentar
Er AMD fra England og Intel fra statene (USA) siden de kaller prossesorene etter byene osv? sånn som winchester osv?

Nei, begge er amerikanske.

 

AMD har tidligere også brukt hesteraser, planeter og gamle krigsfly mens Intel har jeg innetrykk av stort sett bruker geografiske navner, tatt fra elver, fjell o.l.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
90 nm-prosessorene kan også klokkes høyere, spesielt takket være SOI-teknologien som hindrer "støy" mellom transistorene.

Hvorfor kan SOI brukes på 90nm og ikke 130nm ?

Jeg tror ikke det er no i veien for å bruke SOI på 130nm, men det vil trolig ha mindre effekt.

 

Jeg tror grunnen til at det ikke brukes på 130nm er øknomisk og strategisk. Dvs. det tar en del tid og krefter å konvertere 130nm-designen til 130nm SOI. De betaler nok også IBM en god slump for å benytte SOI-teknikken. Da er det kanskje ikke så lurt å betale i dyre dommer for å forbedre den gamle 130nm-designen fremfor å bruke ressursene på å designe både 90nm og SOI på en gang.

Lenke til kommentar
Hvordan er varmeutviklingen på 90nm prossesorer??.

Et sted mellom "akkurat den samme" og "veldig redusert" :p Det er så nøyaktig som noen (andre enn AMD ingenørene) kan si deg på dette tidspunktet. Only time will tell...

Jeg vet det er veldig lenge siden du skrev dette, men jeg tillater meg likevel å oppdatere leserene: K8-kjernen på 90nm har den siste uka vist seg å være varmere enn antatt. Den er faktisk varmere enn den gamle 130nm-kjernen.

 

Jeg håper dette bedrer seg etter hvert som det kommer nye steppinger.

Lenke til kommentar
Jeg tror grunnen til at det ikke brukes på 130nm er øknomisk og strategisk. Dvs. det tar en del tid og krefter å konvertere 130nm-designen til 130nm SOI.

Tror du har rett i det. Fant forresten denne artikkelen hos TheRegister som forklarer en god del om SOI. Kan ikke se at det er noe i veien for SOI på 130nm, så det har nok sammenheng med det du sier.

 

Edit:

 

Både Newcastle og ClawHammer lages da på 130nm med SOI ? :hmm:

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...