Gå til innhold

Intel P4 2.4A "Prescott"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knall test. Endelig er overklokking.no tilbake der dere engang var! :thumbup:

Har en P4 2.4C selv, som kjører på 3.6GHz til vanlig. Denne ble kjøpt da C-serien akkurat var kommet ut, så jeg må si meg fornøyd med klokkingen.

Har klart 39s i superpi med denne, dette uten HT. Med HT aktivert kom jeg faktisk ikke lenger enn 3.2 GHz av en eller annen grunn, så det har nok noe å si.

Lenke til kommentar

Litt dobbel testing på gang nå for å verifisere SuperPI resultatene;

 

Til nå ser resultatene helt like ut, altså 45 sek gjennomsnittelig. En av tre ganger klarer den 44 sek, men det er kun gjennomsnittet/majoriteten som teller ;)

 

Dette er med 212FSB, 2.3.3.6 Timing på minnet @ 1:1.

Performance mode er satt til "Standard" under alle tester.

 

Men, her kommer det som er litt morsomt, setter jeg Performance settings til Turbo i BIOS, klarer jeg på det beste 42 sek med samme 2.3.3.6 tinimg og FSB. Dette skyldes bedre minne/system instillinger, så det kan ikke direkte sammenlignines med vår 3,2GHz av den grunn.

 

Det viser dog at klokk for klokk henger fremdeles vår overklokket 2,4GHz etter siden den har en 600MHz høyere hastighet, samt bedre BIOS instillinger.

Dermed er fremdeles grunnen resultatet ikke kjent.

 

Ønsker jeg hadde en 3,6GHz Prescott slik at jeg kunne ha en direkte test mellom en overklokket 2,4 "E" og en standard 3,6GHz "E".

 

Gir beskjed om jeg finner ut av dette, eller grunnen til de resultatene vi får.

 

-P-

Lenke til kommentar
Litt dobbel testing på gang nå for å verifisere SuperPI resultatene;

 

Til nå ser resultatene helt like ut, altså 45 sek gjennomsnittelig. En av tre ganger klarer den 44 sek, men det er kun gjennomsnittet/majoriteten som teller ;)

 

Dette er med 212FSB, 2.3.3.6 Timing på minnet @ 1:1.

Performance mode er satt til "Standard" under alle tester.

 

Men, her kommer det som er litt morsomt, setter jeg Performance settings til Turbo i BIOS, klarer jeg på det beste 42 sek med samme 2.3.3.6 tinimg og FSB. Dette skyldes bedre minne/system instillinger, så det kan ikke direkte sammenlignines med vår 3,2GHz av den grunn.

 

Det viser dog at klokk for klokk henger fremdeles vår overklokket 2,4GHz etter siden den har en 600MHz høyere hastighet, samt bedre BIOS instillinger.

Dermed er fremdeles grunnen resultatet ikke kjent.

 

Ønsker jeg hadde en 3,6GHz Prescott slik at jeg kunne ha en direkte test mellom en overklokket 2,4 "E" og en standard 3,6GHz "E".

 

Gir beskjed om jeg finner ut av dette, eller grunnen til de resultatene vi får.

 

-P-

du gjør et eller annet feil.. det er IKKE riktig. alt for dårlig tid på super pi.

Lenke til kommentar

Du blir nok nødt til å resize bilde litt, eller bare linke til det.

 

Du har vesentlig mye bedre ytelse en vår test CPU, du har også bedre minne timing, noe som har en stor innvirkning i SuperPI, ikke nok til 8 sek dog.

 

Som sagt ser jeg på saken, ikke kommet til noen konklusjon enda, men installerer alt fra bunnen av nå, så får vi se hva morgen dagen bringer.

Lenke til kommentar

Sesam: Sett minnet til 2-3-3-6 og performance mode til Auto. Hadde bare vært gøy å vite resulatet, så er det litt lettere å sammenligne.

 

Det er ikke AI7 som har en bug, men Cpu-Z som ikke klarer å lese riktig minnehastighet når N/B strap er satt til PSB667.

Lenke til kommentar
Sesam: Sett minnet til 2-3-3-6 og performance mode til Auto. Hadde bare vært gøy å vite resulatet, så er det litt lettere å sammenligne.

 

Det er ikke AI7 som har en bug, men Cpu-Z som ikke klarer å lese riktig minnehastighet når N/B strap er satt til PSB667.

den cpuen og det hket er long gone..

Lenke til kommentar
Du blir nok nødt til å resize bilde litt, eller bare linke til det.

 

Du har vesentlig mye bedre ytelse en vår test CPU, du har også bedre minne timing, noe som har en stor innvirkning i SuperPI, ikke nok til 8 sek dog.

 

Som sagt ser jeg på saken, ikke kommet til noen konklusjon enda, men installerer alt fra bunnen av nå, så får vi se hva morgen dagen bringer.

maks et sekund med timings.. fremdeles 7 sekunder igjen..

Lenke til kommentar

Kjørte enda en test med ny software og samme BIOS instillinger som de andre testene, og det blir samme resultatet igjen, 44sek kommer dog litt oftere, ca annen hver gang nå.

 

Klarer en god forbedring om jeg bytter minne til 3200LL og 2.2.2.5 timing, Turbo, men det er fremdeles over 40 sek.

 

Om jeg bruker mer tid på å finne ut av dette nå vet jeg ikke, men skal se om jeg finner en ny prescott CPU på jobben for å teste med, så kan jeg rapportere tilbake da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...