Gå til innhold

1.2 patch farcry. Kun en oppgradering for 6800?


Anbefalte innlegg

Først og fremst mener jeg at en ny patch skal oppgradere spillet, og ikke nedgradere for noen. Dette med fallback fra 2.0 til 1.1 er helt rart, fordi da vil de med godt Dx9 kort miste den grafiske kvaliteten som gjør FarCry overlegen andre spill. Jeg mener selv at dette var en tabbe av ubisoft, og at de kommer til å kjøre seg selv i grøfta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett, ikke noe går frem hvis det ikke eksisterer et behov, crytec har nå lagd et behov for sm3 i spill (Neste UT motor skal også bruke det!), derfor vil ati implantere det i neste sett med kort. Det samme går for hl2 med 3dc som skaper et behov for nvidia å implantere det i sine kort. Hvis ingen lagde noe nytt ville jeg fremdeles sittet her med commander keen...

Lenke til kommentar
Raptor' date='02/07/2004 : 00:30'] Nei, hadde ikke det. Hvorfor? Jo fordi jeg verken har ATi eller nVidia. Og jeg spiller heller aldri noen av disse spillene.

 

Jeg synes derrimot det er morro å se på dette forumet hvor en stor del av medlemmene har ATi kort og er ATi-fans. Hver gang det kommer noe eksklusivt til nVidia så er det den samme klagingen. Her kommer noe...

 

ATi er nøytrale og spiller seg ikke bort på monoplo brettet, å di trekke fornuftige trekk når det står om å dra grafikk markedet et steg lengre!

Mens Nvidia må bestikke game developers får å komme seg på kronen

 

 

 

 

 

Når det gjelder SM 3.0 som dere klager på. Innse det. SM 3.0 er en del av DirectX 9.0c som regnes som en industristandard. Det kommer til å komme i flere og flere spill. Det er lettere å skrive kode for SM 3.0 enn 2.0. Hva er da poenget med å skrive en patch for 2.0 når man heller kan ha en "fallback" til 1.1 som enda flere kort på markedet også støtter. Poenget mitt her er at det tar mye tid å skrive en egen patch for SM 2.0

 

Jeg ser ikke noe problem i dette. Det er akkuratt som at HL2 bruker 3Dc. nVidia brukere får det uten 3Dc, altså mister litt visuelle effekter. I FarCry og andre SM 3.0 spill støtter nVidia det på NV40 mens ATi sine R420 må "falle" tilbake på en SM 1.1 eller eventuelt en 2.0 patch.

 

SM 3.0 har vært der hele tiden, det var ATi som valgte ikke å implementere det i R420, hvorfor vil bare bli spekulasjoner, de implementerte heller sine egene standarder som 3Dc, som iallefall noen spill kommer til å støtte.

 

Så igjen, jeg ser ingen problemer med at Cytec lager en egen patch for SM 3.0 og lar hardware som ikke støtter 3.0 fortsatt kjøre på den gamle 1.1 patchen

beste posten i denne topic syns jeg.

Lenke til kommentar

Det naturlige spørmålet som alt ligger på er hvilke efekter som blir best av SM 3.0 og 3dc. Det var en som nevnte at han sitter på gjerdet å venter på resultatet, nokk det beste for den tålmodige, altså ikke meg :roll: .

 

Om det er slik at Nvidia gjemmer seg bak sin SM 3.0 for mye + at de virkelig bestikker programering selskaper med sin "the way its meant to be played" kampanje, er jeg sikker på at dette slår negativt tilbake på dem.

 

Hl2 er uansett kåret til ¨årets spill - årets action spill på E3 messen, jeg har nokk glemt Far Cry da :cool: - Doom3 tror jeg heller ikke noe på. Så Hl2-x800pro og jeg skall nokk bli lykkelige sammen :thumbup:

 

(3dc effektene er ikke det at du kan få lys til å bryte mellom objekter + realistisk "mapping" eller overflate ?)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
(3dc effektene er ikke det at du kan få lys til å bryte mellom objekter + realistisk "mapping" eller overflate ?)

Såvidt jeg vet så er 3dc kun en komprimeringsteknikk som gjør at teksturer ser like bra ut komprimert (med 3dc) som ukomprimert. DXTC f.eks (en annen komprimeringsteknikk) gir et ganske stort kvalitetstap i forhold til den originale teksturen.

 

3dc er også laget for å virke med normal mapping, som sikkert er det du tenker på (dette er som sagt ikke 3dc... 3dc er bare kompatiblet med denne teknikken)

Normal mapping is a method where by the normals of a mesh are given more detailed lighting information by means of a bitmap image. This give the mesh the appearance of more realistic lighting and more surface detail.

 

Så med 3dc så blir resultatet: Penere og skarpere teksturer, uten at det går utover performance

 

3dc

 

Normal map 1

 

Normal map 2

 

 

edit: grr, Shell var sekundet før meg :tease:

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Jepp apollox, så resulatet er at normal maps i dag sendes uten komprimering til skjermkort. Med 3dc kan også normal maps (som de aller fleste teksturer) sendes komprimert, kvaliteten på det komprimerte normal mappen er ikke like god som ukomprimert, men det er akseptabelt veid opp mot ytelsesøkningen en får.

Endret av Shell
Lenke til kommentar
Som nevnt dette gagner ingen denne gangen :thumbdown:

Nja, nå er du vel litt for kategorisk. Utilgivelig om de fjerner allerede eksisterende SM2.0 effekter, men at NVIDIA betaler de for å lage en patch som showcaser effekter mulig i SM3.0 er vel i utgangspunktet bare positivt, vel?

Lenke til kommentar
Når det gjelder SM 3.0 som dere klager på. Innse det. SM 3.0 er en del av DirectX 9.0c som regnes som en industristandard. Det kommer til å komme i flere og flere spill. Det er lettere å skrive kode for SM 3.0 enn 2.0. Hva er da poenget med å skrive en patch for 2.0 når man heller kan ha en "fallback" til 1.1 som enda flere kort på markedet også støtter.

Hva er poenget? Hva med at det er en god andel som har SM2.0 hardware eller hva med at det burde være i Crytek sin interesse at spillet ser best mulig hos flest mulig?

 

Poenget mitt her er at det tar mye tid å skrive en egen patch for SM 2.0

Hvordan vet du at dette er tilfelle her? Så vidt jeg skjønner er ikke mye arbeid å implentere offset maping da dette er bare normal maping med offset texturer og jeg kan ikke se at dette er vanskeligere eller med tidkrevene å implentere i SM2.0 enn i SM3.0.

HDR er en annen sak, men FP blending er ikke en del av SM3.0.

 

Jeg ser ikke noe problem i dette. Det er akkuratt som at HL2 bruker 3Dc. nVidia brukere får det uten 3Dc, altså mister litt visuelle effekter. I FarCry og andre SM 3.0 spill støtter nVidia det på NV40 mens ATi sine R420 må "falle" tilbake på en SM 1.1 eller eventuelt en 2.0 patch.

Nei det er ikke det samme. Hvis andre kort hadde hatt en brukbar løsning å falle tilbake til, mens Valve ikke hadde brukt det så hadde det vært det samme. Det er det som er poenget her. Det er forkastelig at SM2.0 hardware må falle tilbake til SM1.x fordi det ikke har SM3.0 støtte.

Det burde være ganske åpenbart at nVidia har en finger med i spillet her. I Doom3 sitt tilfelle skal visnok ATi ha tilbudt ID å hjelpe dem med SM2.0 level shaderene, men avtalen ID har med nVidia nekter dem det.

 

BTW:

there will be no new eye candy available through the SM3.0 path. The game should be rendered exactly the same way it was under SM2.0

- http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2102

Lenke til kommentar

Mulig jeg har falt ut her, og ikke forstår helt hva som har vært diskutert her (har ikke lest hele posten. Korriger meg hvis jeg tar feil?). Men jeg har da ikke funnet noe sted at Ubisoft/Crytek fjerner støtten for SM2.0 til ATi i 1.2 patchen. Det er bare lagt til støtte for SM3.0 for de kortene som måtte ha det.

 

Tatt ifra Anandtech's titt på 1.2 patchen

there will be no new eye candy available through the SM3.0 path. The game should be rendered exactly the same way it was under SM2.0, and we will take a look at IQ as we go through our tests just to make sure that we keep on track. This is a very important point to take away as it means that regardless of whether you buy an ATI X800 or an NVIDIA 6800, the game will still look and play the same.
ATI assures us that they have also been working with CryTek on their efforts. Since we have seen a performance improvement with the latest driver and new 1.2 patch, we don't have any reason to think that anything extraordinarily fishy is going on behind the scenes between NVIDIA and Crytek.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2102&p=1

 

Det at ATi i denne omgang ikke har valgt å støtte SM3.0 er jo deres valg. Hvis dere leser analysen av 1.2 patchen på Anandtech's side ser dere at i de fleste maps får Nv40 en økning av fps i forhold SM2.0 ->SM3.0. men det varierer stort avhenging av hvilke maps.. (og benchmarken bli litt "farget" når Nvidia har levert de maps med størst økning)

 

Setter inn en annen kort benchmark her:

farcry_sm30.png

 

 

Men å si at det kun er enn oppdatering til 6800 serien er vel feil.. Det er mange andre ting en bare SM3.0 som er fikset:

 


  •  
     
  • Made the run speed about 15% faster
     
  • Made sprint last 30% longer
     
  • Adjusted damage to vehicles
     
  • (vehicles now survive longer in multiplayer and behave consistently between weapon damage types) Bullet damage can be disabled by "g_vehicleBulletDamage" cvar: 0 = no bullet damage (default), 1 = bullet damage; this works only in MP.
     
  • MP vehicles can get the same damage from every kind of bullet (no distinction between sniper rifle and the deagle), this value is set by 'dmgBulletMP' variable inside 'DamageParams' table of the vehicle.
     
  • buggy, humvee and gunboat can be destroyed with one rocket.
     
  • bigtruck can be destroyed with three rockets.
     
  • buggy and gunboat can be destroyed with 100 bullets (if g_vehicleBulletDamage = 1)
     
  • humvee can be destroyed with 150 bullets (if g_vehicleBulletDamage = 1)
     
  • bigtruck can be destroyed with 500 bullets (if g_vehicleBulletDamage = 1)
     
  • vehicle damage code cleaned and made more consistent.
     
  • Fixed a number of serious issues with headshot detection
     
  • Ported a number of sensitive routines into non SDK sources
     
  • Fixed some issues with ladder animations appearing odd to other players
     
  • Added quicksave support for single player (still in process)
     
  • Fixed bug where players name tag didn't show up
     
  • Fixed bug where console would accept letters as variable states
     
  • Fixed a number of ladder related issues
     
  • Fixed error with warning message in connection dialogue
     
  • Fixed a significant number of bugs relating to quicksave (~100 bugs)
     
  • Fixed a connection dialogue error
     
  • Fixed an incorrectly localized HUD message
     
  • Fixed bug with server shutdown dialogue error
     
  • Addressed a number of issues with the server list UI
     
  • Fixed bug causing cancel button to stop working
     
  • Server create sessions are now saved
     
  • Fixed a bug causing game freezes when player joins and player rotates
     
  • Fixed a rendering issue with Radeon 9600 graphics cards
     
  • Fixed Punkbuster crash when switching from punkbuster online server to hosting LAN server
     
  • Fixed issue with punkbuster icon not showing up in the server listing
     
  • Fixed random crash relating to punkbuster server listing info
     
  • Fixed issue with punkbuster refusing connection to a server that is destroyed and then re-hosted
     
  • Fixed a number of crash problems related to punkbuster server creation with non-dedicated servers
     
  • Fixed issue with punkbuster enabled in multiple server profiles
     
  • Disabled e_vegetation_min_size in multiplayer (used as cheat)
     
  • Added optimizations for character effects including invulnerability shader
     
  • Added optimizations for scoreboard performance. Scoreboard no longer updates fields that have not changed
     
  • Fixed issue where radar would not be drawn correctly with certain game type changes
     
  • Fixed framerate issue when player touched assault ammo pickups
     
  • Fixed issue with password protected servers not removing password after restart
     
  • Fixed issue with spectators not being able to hear ambient sounds
     
  • Fixed message printout for multiplayer statistics (was only working with log_verbosity 1, not it works with 0 (default) as well)
     
  • Fixed listplayer on the client (was only working on the server)
     
  • Changed multiplayer scoreboard system for less bandwidth and easier extendibility
     
  • Fixed bug in scoreboard that reported ping incorrectly by a factor of 2. Pings now appear correctly (half the old values). Note: ping is still the same, the output value was inaccurate)
     
  • Fixed check in server/client version check (now you cannot connect to servers with old network code)
     
  • Fixed bug in submitted Punkbuster ID causing random CD Key hash to be generated. Global ID unique to CD keys is now parsed correctly.
     
  • Added MultiplayerUtils:OnChatMessage a script function which is called on the server for every chat message (to enable saving out chats)
     
  • Made several changes to improve network packet scheduling
     
  • Separated multiplayer and single player weapon code better functionality with mod developers and support for changes to MP balance without affecting single player.
     
  • Made a number of changes to multiplayer weapon parameters, outlined below:
     
  • All weapons - Increase accuracy while standing still by 25%
     
  • Made the medic packs give 50% more health for the engineer class
     
  • Reduced rocket launcher clip to 1, no change to lethality.
     
  • Increased MP5 damage by 30% with full auto, 50% increase with semi-automatic
     
  • Adjusted AG36 damage to head and torso.
     
  • Reduced AG36 grenade radius.
     
  • Increased OICW accuracy by 30% when zoomed.
     
  • Reduced OICW grenade clip to 3 with max carry of 3 in the gun and 3 in reserve
     
  • Increased Pancor damage slightly
     
  • Reduced P90 damage by 10% and reduced max range by 25%
     
  • Increased lethality of mounted weapons.
     
  • Improved detection code for player name tags, fixed issue causing name tags not to appear if crosshair was on arms and legs
     
  • Fixed collision detection on the dedicated server with different arm position because of different weapons. Hit detection is now more accurate.
     
  • The record console variable was makred as protected because it opened up some cheat possibilities
     
  • Fixed a bug that sometimes caused players hit by a buggy not to credit the driver with a kill
     
  • Fixed a number of issues with discrepancies between player cameras in 1st and 3rd person
     

http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=tpc&s=...891&m=291104415

 

Har lest at patchen kommer på mandag. Og husk at hvis man skal få SM3.0 man man ha innstallert DX9c (som ennå ikke er offisielt sluppet ifra MS).

Endret av Raggis
Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/video/index.html

 

Her har Anandtech gjort en test på SM 2.0 både på ATi og nVidia kort vs. SM 3.0 på 6800 serien. Det er som sagt nesten ingen forskjeller på bildekvaliteten.

 

Se også på testene. Når oppløsningene settes til 1600x1200 med 4xAA og 8xAF så slår 6800Ultra og 6800Ultra E X800XT PE i alle testene. 6800GT får også bra tall.

 

I SM 3.0 yter nVidia kortene på litt bedre enn i 2.0

Lenke til kommentar
Her har Anandtech gjort en test på SM 2.0 både på ATi og nVidia kort vs. SM 3.0 på 6800 serien. Det er som sagt nesten ingen forskjeller på bildekvaliteten.

 

Se også på testene. Når oppløsningene settes til 1600x1200 med 4xAA og 8xAF så slår 6800Ultra og 6800Ultra E X800XT PE i alle testene. 6800GT får også bra tall.

 

I SM 3.0 yter nVidia kortene på litt bedre enn i 2.0

 

Det morsomme her er at ATI X800XT PE ofte blir henvist til 4. plass når det gjelder ytelse. ”Stakkars” ATI, de som en gang var konge på høye oppløsninger med AA/AF ;)

Lenke til kommentar
Det morsomme her er at ATI X800XT PE ofte blir henvist til 4. plass når det gjelder ytelse. ”Stakkars” ATI, de som en gang var konge på høye oppløsninger med AA/AF ;)

Morro å se at nVidia tydligvis henter mye av den nye arkitekturen demmes i driveroppdateringer! Dette er bra! Konkuranse er bra for markedet! :yes:

Lenke til kommentar

Raggis: Takk! :thumbup:

 

Jeg tror at du, VeXx, sendte den tråden her på feil spor fra starten av :)

Det som har blitt diskutert rundt i andre tråder er at ett kommende spill, eller altså utvikleren av det spillet skal ha blitt kjøpt av nvidia, og at spillet kun vil kjøre på SM 1.1 ELLER SM.3.0. Det ble sagt at spillet er en oppfølger til et rimelig populært spill.

 

Hvor i huleste heiteste har du FarCry fra?!?! Nå er du ute og sykler! De kommer til å slippe en patch som gjør det mulig for Geforce 6 serien å bruke SM 3.0. De er jo ikke så smarte at de går fra å opprinnelig ha støtte for SM 2.0(og 1.x), til å bare ha støtte for SM 1.x og 3.0?! HALLO!

 

Dette visste jo også du MistaPi, som kommenterte dette i en annnen tråd. Likevel har du hengt deg på her og vært med på bølgen om at "Alle kort med SM 2.0 støtte må falle tilbake på SM 1.1 i FarCry og se værre ut! Slemme Nvidia!". Flotte greier... :nei:

 

Jeg tror at alle kan glemme det som har blitt sagt her om FarCry. Radeon 9xxx, x800, og GeForce FX serien forøvrig, kommer nok til å kjøre med SM 2.0 fortsatt!

Lenke til kommentar

Man baserer vel ikke kjøp av skjermkort til 3-4k, gjerne 5k også for de mest ivrige, pga ett spill?

Hvis man gjør det MÅ man regne med å gå på en smell en gang da...

Jeg kjøpte x800 for ikke så lenge siden. Syns det er dumt selvfølgelig det med den nye patchen.

Men det kommer da flere spill. Far Cry er ikke et slags "gudespill" om dere skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
' date='02/07/2004 : 13:21'] Raggis: Takk! :thumbup:

 

Jeg tror at du, VeXx, sendte den tråden her på feil spor fra starten av :)

Det som har blitt diskutert rundt i andre tråder er at ett kommende spill, eller altså utvikleren av det spillet skal ha blitt kjøpt av nvidia, og at spillet kun vil kjøre på SM 1.1 ELLER SM.3.0. Det ble sagt at spillet er en oppfølger til et rimelig populært spill.

 

Hvor i huleste heiteste har du FarCry fra?!?! Nå er du ute og sykler! De kommer til å slippe en patch som gjør det mulig for Geforce 6 serien å bruke SM 3.0. De er jo ikke så smarte at de går fra å opprinnelig ha støtte for SM 2.0(og 1.x), til å bare ha støtte for SM 1.x og 3.0?! HALLO!

 

Dette visste jo også du MistaPi, som kommenterte dette i en annnen tråd. Likevel har du hengt deg på her og vært med på bølgen om at "Alle kort med SM 2.0 støtte må falle tilbake på SM 1.1 i FarCry og se værre ut! Slemme Nvidia!". Flotte greier... :nei:

 

Jeg tror at alle kan glemme det som har blitt sagt her om FarCry. Radeon 9xxx, x800, og GeForce FX serien forøvrig, kommer nok til å kjøre med SM 2.0 fortsatt!

Umm.. det denne tråden begynte med var et rykte som sier at de effektene som ble vist frem i SM2.0/SM3.0 demoen til Crytek skulle komme med 1.2 patchen, men at disse effektene skulle kun være tilgjenglig med SM3.0 hardware. Det er dette vi har diskutert her.

Lenke til kommentar
Man baserer vel ikke kjøp av skjermkort til 3-4k, gjerne 5k også for de mest ivrige, pga ett spill?

Hvis man gjør det MÅ man regne med å gå på en smell en gang da...

Jeg kjøpte x800 for ikke så lenge siden. Syns det er dumt selvfølgelig det med den nye patchen.

Men det kommer da flere spill. Far Cry er ikke et slags "gudespill" om dere skjønner hva jeg mener...

kansje ikke noe gudespill,men er jo det dere skryter av hvor mye bedre ati er

i far cry enn 6800 er !

skulle vært moro om 6800 gjorde det like bra i hl 2 :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe ikke rart det er mye krig i verden når vorta mellom PCn og skjermen klarer og lage så mye bråk.

Sitter med en følelse av at endel har brukt mye konfirmasjons penger her. Er iallefall mange innlegg preget av kviser og glissen skjeggvekst.

 

Nvidia og ATI er store tunge børsnoterte selskaper, og benytter selvfølgelig de konkuransefortrinn de har for alt hva de er verd, skulle bare mangle. Det er de forpliktet til i forhold til aksjonærene.

Vær happy med at det er to tilnærmet likeverdige aktører, det booster utviklingen, og holder prisene iallefall delvis nede.

 

Skjønner ikke ett kvidder av krigen mellom brukerne av Nvidia/ATI.

For meg er det kun en ting som teller... mest mulig kort for minst mulig pris, om det står ATI eller Nvidia på kortet gir jeg beng i.

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det dumt?

Dere som valgte å kjøpe kort med v2.0 har bare dere selv til å takke, ingen andre.

Så ikke kjeft på en som vil kjøpe et litt mer fremtidsrettet kort en det du/dere event. har.

Det er ekstremt dumt pga mange ting, jeg kan ramse opp et fåtall.

 

* Det er dumt at slike store selskap lar seg betale for å lage ekslusive SM3 paths og at det kjører på SM1.1 hvis ikke SM3 er å finne i kortet.

 

** Det er dumt fordi ATI X800 serien ikke har ShaderModel 3.0 og NVIDIA vet det veldig godt, men tar det til sin advantage og bruker det.

 

*** Det er dumt fordi NVIDIA vet hva X800XT er godt for og vil derfor prøve å kappe av det ene beinet på det.

 

**** Det er dumt fordi slikt skaper et "internt" monopol på spill og for å få utbytte av effektene i Far Cry så må du ha et 6800 basert kort.

 

+ Det eneste positive er at Far Cry begynner å ruste og få bryr seg, det er et dårlig spill gameplaymessig.

"Alt er lov i krig og kjærlighet" er det noke som heiter, og i dette tilfellet er det vel strengt tatt "krig" mellom ATI og nVidia. Konkurranse er sunnt! Om ATI dummer seg ut med X800 i forhold til nVidia, så kanskje slår dei tilbake med en knallsuksess neste gang? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...