Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Klage til hvem? Lyd-reklame på nettet.


Anbefalte innlegg

mpx har også en veldig plagsom reklame hvor lyden kommer automatisk

Utrolig plagsom reklame... Lyden kom automatisk selv om jeg ikke holde muspekeren over den.. Gjentok seg selv hele tiden...

For min del virket den reklamen mot sin hensikt.

 

Edit : Skriveleif

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff ja, lyd på nettsider = FY!!! Mener nå jeg, jeg sender stort sett mail til alle nye annonsørene og klager.

 

Jeg har vært i kontakt med VG's webredaktør før angående slik forurensende reklame og her har dere VG's policy på slik reklame: VG's annonseplass selgere anbefaler kundene sine om å gjøre om annonsen eller slik om det er skjemmende typer/innhold, men at det er kunden som til syvende og sist som bestemmer grunnet at VG er avhengig av at de får annonse inntekter.

 

Ergo så er det ikke VG's feil, det er annonsøren eller reklamefirmaet som har laget reklamen som er roten til det onde. Derfor om alle sier ifra til annonsørene så vil de få mye klager og henvendelser og derfor kan man på sikt få dem til å innse at slik reklame er dårlig reklame. MPX har med meget stor sannsynlighet mistet meg som fremtidig kunde (har vurdert å handle hos dem flere ganger før, men ikke nå lengre). Og jeg vet at den lydreklamen til mpx var en test slik det ble nevnt i en annen tråd her, men allikevel så vil jeg aller helst ikke ha noe med slike firmaer å gjøre.

Lenke til kommentar

Dette er da bare vås. Selvfølgelig er det VG's ansvar hvordan og hva som annonseres på deres sider. Har virkelig VG svart deg det der altså? Kan ikke tro de vet så lite om annonsering og deres ansvarsforhold. Herregud, Dagbladet ble til og med dømt etter hallikparagrafen pga av kontakt-annonser. Samme med Søndag Søndag. Tror VG at hvis et selskap som annonserer for brannalarmer legger ut bilder av rykende svarte lik at det er lov? Hvis annonser virker generelt støtende på folk så har de ansvar for at det ikke blir lagt ut. Disse lyd-reklamene er generelt irriterende og/eller skremmer vannet av folk. Sjenerende og støtende. Vekk med dem!

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Fikk svar fra forbrukerombudet:

 

 

Vår ref. (bes oppgitt ved svar): Sak nr.: xxxxxxxxxx

 

Bruk av lyd ved annonsering på Internett

 

Forbrukerombudet fører tilsyn med at næringsdrivendes markedsføring og

avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven. Mer informasjon om

Forbrukerombudet og markedsføringsloven finner du på våre websider:

http://www.forbrukerombudet.no/

 

Vi viser til din henvendelse av 29.06.04 angående bruk av lyd i annonsering

på Internett. Vi har også registrert at lyd i økende grad tas i bruk ved

annonsering på Internett. Dette gjør reklameformen mer påtrengende. Vi har

laget retningslinjer for annonsering på Internett, se

http://forbrukerombudet.no/assets/859/anno...g-internett.pdf

I disse retningslinjene pekes det på at bruk av lyd er et moment i

vurderingen etter markedsføringsloven § 1 første ledd, jf. 3. ledd.

 

Vi skal se nærmere på problemstillingen under ett når vi får anledning til

det.

 

 

 

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet

 

 

Så send inn klage så mange som mulig......

 

Det er vi alle tjent med :yes:

Lenke til kommentar
Dette er da bare vås. Selvfølgelig er det VG's ansvar hvordan og hva som annonseres på deres sider. "........ Resten slettet."

Selvfølgelig så tillater ikke VG all reklame, ting som strider mot norsk lov etc. Det har de også retningslinjer for, men når det gjelder reklame slik som disse flash med lyd så strider de ikke mot norsk lov per dags dato (håpe på at det skjer noe ;) hehe). VG er den som til syvende og sist kan nekte en annonsør å kjøpe annonse hos dem, men VG skal tjene penger på annonsene, derfor har de en "rådgivende" policy.

 

Ergo om de får inn noen som vil annonsere med en type reklame som VG vet ikke er bra så vil de være i dialog med kunden om hva Vg anbefaler. Men annonse-kunden bestemmer jo også om de gidder å kjøpe plass hos VG, derfor så er det en rådgivende policy.

Lenke til kommentar
Ej hata Telenor Reklamene der de e sann stygg ringelyd!! og Notar "velkommen til visning".

 

Kjeme alltid borti dei når ej e på www.vg.no

Åh, jeg hater den Telenor-reklamen så sinnsykt. Kommer borti den flere ganger om dagen. Forbaskede skrap. Tror jeg skal komme med et forslag til utviklerne av Opera om at de bør vurdere en hotkey for å skru av flash el. lyd i flash-animasjoner. Det hadde gjort seg :devil:

Ja, disable plugins funker jo ok, er jo ikke ofte du må ha på flash, og det er gjort i en hånveding å slå det på, men en hutigsak for å slå av flashlyd hadde kanskje vært enda nyttigere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selvfølgelig så tillater ikke VG all reklame, ting som strider mot norsk lov etc. Det har de også retningslinjer for, men når det gjelder reklame slik som disse flash med lyd så strider de ikke mot norsk lov per dags dato (håpe på at det skjer noe ;) hehe). VG er den som til syvende og sist kan nekte en annonsør å kjøpe annonse hos dem, men VG skal tjene penger på annonsene, derfor har de en "rådgivende" policy.

 

Ergo om de får inn noen som vil annonsere med en type reklame som VG vet ikke er bra så vil de være i dialog med kunden om hva Vg anbefaler. Men annonse-kunden bestemmer jo også om de gidder å kjøpe plass hos VG, derfor så er det en rådgivende policy.

Er enig med oblivian, for en cop-out av VG, de kan enkelt hindre lydreklame om de vil.

 

Tusen tak til reklamefolkene forresten, dere har jo mer eller mindre destruert flash, og degenrert det til ett instrument for ondskap.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jeg ikke enig i. Bare se på Telenor. De blir konsekvent omtalt som Tele*h*or, Stjelehor, osv. Det er ikke god reklame, mange som kanskje ikke har hatt spes problemer med Telenor styrer unna fordi Telenor har fått et image problem. I disse bredbåndstider er de jo synonyme med ISDN for mange.

Vel , tror det imaget der har kommet for lenge siden. Den dag idag er telenor en heeelt ok bredbånds\internett leverandør. Tørr vel påstå at jeg jeg har mistet nett en 2 ganger eller no på et par år , og da har det bare vært snakk om noen minutter. Servicen man får hos dem er også helt topp. Aldri vært borte i lignende. Dessuten har de ikke lenger "stjele" priser på internetten sin. Har nå 2048\256 til 549,- per mnd , og det er vel samma pris som de fleste andre store internett leverandører. Iallefall Tiscali og bluecom , sikkert mange flere og. Så sett i sett er jeg helt fornøyd med Telenor , og det tror jeg det er flere som er og. ;)

 

mvh. Kim

Lenke til kommentar
Uff ja, lyd på nettsider = FY!!! Mener nå jeg, jeg sender stort sett mail til alle nye annonsørene og klager.

 

Jeg har vært i kontakt med VG's webredaktør før angående slik forurensende reklame og her har dere VG's policy på slik reklame: VG's annonseplass selgere anbefaler kundene sine om å gjøre om annonsen eller slik om det er skjemmende typer/innhold, men at det er kunden som til syvende og sist som bestemmer grunnet at VG er avhengig av at de får annonse inntekter.

 

Ergo så er det ikke VG's feil, det er annonsøren eller reklamefirmaet som har laget reklamen som er roten til det onde. Derfor om alle sier ifra til annonsørene så vil de få mye klager og henvendelser og derfor kan man på sikt få dem til å innse at slik reklame er dårlig reklame. MPX har med meget stor sannsynlighet mistet meg som fremtidig kunde (har vurdert å handle hos dem flere ganger før, men ikke nå lengre). Og jeg vet at den lydreklamen til mpx var en test slik det ble nevnt i en annen tråd her, men allikevel så vil jeg aller helst ikke ha noe med slike firmaer å gjøre.

Kan du ikke bare å slutte å lese VG? Det står jo bare om tabloide kjendisskandaler og annet sensasjonshysteri der uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har fått svar på klagen min fra forbrukerombudet jeg også:

Vi viser til din henvendelse av 29.06.04 angående bruk av lyd i annonsering

på Internett. Vi har også registrert at lyd i økende grad tas i bruk ved

annonsering på Internett. Dette gjør reklameformen mer påtrengende. Vi har

laget retningslinjer for annonsering på Internett, se

http://forbrukerombudet.no/assets/859/anno...g-internett.pdf

I disse retningslinjene pekes det på at bruk av lyd er et moment i

vurderingen etter markedsføringsloven § 1 første ledd, jf. 3. ledd.

 

Du peker på flere gode argumenter når det gjelder lyd brukt i markedsføring

på Internett. Vi skal se nærmere på problemstillingen under ett når vi får

anledning til det.

 

Ta gjerne kontakt med saksbehandler per telefon dersom du har spørsmål eller

utfyllende kommentarer.

 

Håper de rydder opp i dette. Dette er lydforurensing i ordets virkelige forstand!

Lenke til kommentar

Egentelig så synes jeg det er mange som oppfører seg "litt" latterlig her og , vær også klar over at det er ingen som tvinger dere inn på de sidene :roll: Dere går inn på de selv , hvis dere irriterer dere såååå ille over de lydreklamene for dere bare slutte og benytte de sidene hvor det er lydreklame. :tease:

Lenke til kommentar
Egentelig så synes jeg det er mange som oppfører seg "litt" latterlig her og , vær også klar over at det er ingen som tvinger dere inn på de sidene :roll: Dere går inn på de selv , hvis dere irriterer dere såååå ille over de lydreklamene for dere bare slutte og benytte de sidene hvor det er lydreklame. :tease:

Det stemmer, men det må kunne være lov til å ønske seg det beste av begge verdner? Både anledning til å besøke sidene du liker, og slippe å få anlegget invadert av ulyder med jevne mellomrom, klager mange nok folk, så slipper man det kanskje.

 

AtW

Lenke til kommentar
Egentelig så synes jeg det er mange som oppfører seg "litt" latterlig her og , vær også klar over at det er ingen som tvinger dere inn på de sidene :roll: Dere går inn på de selv , hvis dere irriterer dere såååå ille over de lydreklamene for dere bare slutte og benytte de sidene hvor det er lydreklame. :tease:

Ja, hadde man bare på forhånd visst hvilke sider det dreier seg om så... Dessuten er det ingen sider som konsekvent har lyd-reklamer. Hadde man i det minste visst det så kunne man forberedt seg, både mentalt og ved å skru ned volumet på forsterkeren...

Lenke til kommentar
Egentelig så synes jeg det er mange som oppfører seg "litt" latterlig her og , vær også klar over at det er ingen som tvinger dere inn på de sidene :roll: Dere går inn på de selv , hvis dere irriterer dere såååå ille over de lydreklamene for dere bare slutte og benytte de sidene hvor det er lydreklame. :tease:

Hvis ingen setter en stopper for lydreklame trenden så vil flere nettisder ta i bruk denne formen for reklame, og da er ikke det du sier så enkelt lengre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...