Gå til innhold

6800 Ultra vs 800 XT

Boralis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, den med 10% blir nok en smule feil. :whistle:

Gjekk litt fort, men det eg egentlig skulle få fram, va vell at klokking på gt ville lønne seg meir for per mhz enn på pro.

Men, viss det er sånn, som i den linken eg såg ovanfor her. Den med XT-mod som gjorde til at man fekk 16 pipelines på pro-kort, så har vi nok en klar vinner. (Viss man då tar sjangsen på en hardware-mod)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sjekk kildene dine før du står frem så skråsikker. Det holder ikke å "tro" om du skal konstantere at noen andre på forumet tar feil.

PS3 er i forhold til PS2 hovedsakelig forbedret til å kunne lage avanserte shader effekter enklere, og mer effektivt. Det bringer derimot veldig lite nytt til bords, som ikke allede kan lages i PS2. En av de største praktiske forskjellene er blant annet at du kan kjøre mye lenge shader programmer i en enkelt prosess nå, mens du i visse tilfeller må ty til å bruke flere prosesser for en tilsvarene effket om du laget den i PS2.

med andre ord, det er hovedsakelig kun innenfor effektivitet at PS3 er overlegen PS2. Visse shading effekter (ikke alle) i PS3 vil dermed bruke færre GPU-sykluser, men vil ellers se lik ut i PS2.

"bedre bildekvalitet og finare lyseffektar" ? Neppe, men muigens litt mer effektiv bruk at GPU i visse veldig shader-intensive scener.

Her er forresten change-listen fra SM2 til SM3. Kanskje lurt å ta en titt?

http://www.microsoft.com/whdc/winhec/partn...l30_NVIDIA.mspx

Jeg synes personlig at PS3 og 3Dc er noenlunde likestillte. Jeg lobbierer ikke for vergen ATI eller Nvidia. Jeg bare liker ikke at det argumenteres på feil grunnlag. Både PS3 og 3Dc har såpass minimal invirkning på kvalitet og ytelse, at jeg uansett synesdet er litt merkelig at akkurat disse egenskapene blir sett på som "vippe-punktet" for mange.

-Stigma

Ta en titt her du. Vil si 3dc har en god innvirkning på kvalitet jo. Det er jo den grafiske totalopplevelsen som teller. Og når da de "minimale" innvirkningene skal bli plukket vekk eller ikke tas med så sitter vi plutselig ikke igjen med en så god opplevelse allikevel. Grafikken blir uansett bedre, og det er vel kanskje den lille vippen som gjør at du blir imponert? Støtter både SM3.0 og 3Dc jeg, vil si de hjelper godt på totalinntrykket av evt. et spill.

Ta Far Cry som et eksempel, hadde de bare tatt og vannet ut texturene "litt" så tror jeg ikke det hadde blitt så attraktivt allikevel.

Muligens det er bare jeg som er kresen til grafikk men jeg sier ja til både 3Dc og SM3.0 :)

Endret av Chris88
Skrevet (endret)
Ta en titt her du. Vil si 3dc har en god innvirkning på kvalitet jo. Det er jo den grafiske totalopplevelsen som teller. Og når da de "minimale" innvirkningene skal bli plukket vekk eller ikke tas med så sitter vi plutselig ikke igjen med en så god opplevelse allikevel. Grafikken blir uansett bedre, og det er vel kanskje den lille vippen som gjør at du blir imponert? Støtter både SM3.0 og 3Dc jeg, vil si de hjelper godt på totalinntrykket av evt. et spill.

Ta Far Cry som et eksempel, hadde de bare tatt og vannet ut texturene "litt" så tror jeg ikke det hadde blitt så attraktivt allikevel.

Muligens det er bare jeg som er kresen til grafikk men jeg sier ja til både 3Dc og SM3.0  :)

Du misfortår meg. Alle små forandringer som gir bedre bilde eller ytelse er selvfølgelig velkommen. Jeg synes personlig 3Dc er en genial oppfinnelse, siden det gir bedre kvalitet, men uten å ofre ytelse i det hele tatt.

Det jeg mener er at det finnes andre, mye større, forskjeller på de to kortene som man heller burde basere valget sitt på IMO. For eksempel forskjellen i rendering hastighet med og uten AA&AF, eller ytelse i openGL. Å velge kortet sitt pga. SM3 eller 3Dc støtte blir litt som å basere valget mellom en Jeep og en Toyota på hvilken bil som har tøffest hjulkapsler. Selvfølgelig er det bra å få fine hjulkapsler, men det finnes andre, mye større forskjeller som er mer relevante å ta hensyn til.

Og vær litt ærlig med deg selv... 3dc er BRA, men hovedsakelig fordi du får noe tilbake for "ingenting". Om du viser de med/uten bildene til en vanlig person som ikke vet hva han skal se etter, så er sjansen stor for at han bare vil si "Er ikke disse to bildene av samem ting da?" Du må jo faktisk studere stillbildene litt for å se forskjellen, og jeg vet personlig at jeg ikke står stille og nistirrer på textures når jeg spiller spill.

SM3 og 3Dc er bra, men det vil ikke væregrunnen til at jeg velger det kortet jeg gjør.

-Stigma

PS: Den linken du gav var en grusomt dårlig sammenligning. De tar bilder fra helt andre vinkler, på helt andre objekt, og mener deretter å kunne kommentere på dem objektivt lol. :p

Endret av Stigma
Skrevet

Men SM3.0, gir ikkje den ytelseøkning då? Kan hende eg tar feil, men svippa innom en tråd om FarCry oppgradring til SM3.0, som førte til at GT slo XT PE. Correct me if I'm wrong.

Skrevet
Men SM3.0, gir ikkje den ytelseøkning då? Kan hende eg tar feil, men svippa innom en tråd om FarCry oppgradring til SM3.0, som førte til at GT slo XT PE. Correct me if I'm wrong.

gi meg en link...

i dx9 ytelse så er ati bedre enn Nvidia

Skrevet

Jeg ville nok mest sannsynlig vurdert Nvidia kortet sterkest.

Ettersom det virker litt mer fremtidsrettet, med SM3.0 osv.

Virker som arkitekturen i kortet er bedre. Men jeg venter til hardware.no har avslørt sine tester av kortene, de burde jo snart komme ;)

Skrevet (endret)

Husk at dette KUN er ETT spill, FarCry ;)

Ja, men det kommer jo flere spill med SM3 som kanskje har dårligere grafikk enn FarCry, og jeg antar da at resultatene ikke blir verre.

Det kommer også spill i ATI sitt favør med 3Dc og der vil ATI kortene operere bedre enn Nvidia sine slik som Nvidia gjør med SM3.0 ;)

Endret av Merlin
Skrevet

Å glem nå ikke en ting, Anand kjørte testene uten AA med NV40 først og sjansen for at andre gikk i samme fella er like stor...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=2102

UPDATE: It has recently come to our attention that our 4xAA/8xAF benchmark numbers for NVIDIA 6800 series cards were incorrect when this article was first published. The control panel was used to set the antialiasing level, which doesn't work with FarCry unless set specifically in the FarCry profile (which was not done here). We appologize for the error, and have updated our graphs and analysis accordingly

Skrevet
Å glem nå ikke en ting, Anand kjørte testene uten AA med NV40 først og sjansen for at andre gikk i samme fella er like stor...

UPDATE: It has recently come to our attention that our 4xAA/8xAF benchmark numbers for NVIDIA 6800 series cards were incorrect when this article was first published. The control panel was used to set the antialiasing level, which doesn't work with FarCry unless set specifically in the FarCry profile (which was not done here). We appologize for the error, and have updated our graphs and analysis accordingly

Se der ja ;)

Skrevet

gi meg en link...

Blir bare mer å mer irritert over slike idioter som påstår slik,å ikke klarer å skjønne at GF FX ikke har noe med de nye GF korta,er det rart at enkelte flytter over til OCshoot forumet.

Skrevet (endret)

Synes det var merkelig resultater anandtech fikk ja. x800xt skal vanligvis "dra ifra" 6800Ultra litt med AA og AF. Anyway,nå vinner x800xt pe 11 tester og Geforce 6800 Ultra Extreme 11 tester. Må vel kunne sies å være ganske likt :thumbup:

Endret av Spaz
Skrevet

Har nå skummet meg gjennom posten, og så vidt jeg kan se har ingen ennå foreslått muligheten av å kjøpe et X800Pro VIVO kort og flashe biosen til XT PE (det finnes en ganske lang tråd om det temaet her på forumet).

Du vil da få et kort som er nøyaktig likt X800XT PE siden Pro VIVO er XT PE med annen bios.

Da vil du få kortet billigere, samt omtrent med en gang.

Sitter selv på Sapphire X800Pro VIVO moddet til X800XT og har minst like god ytelse som det org. XT PE har i de testene jeg har lest.

P.S. kjører på luft selv nå, og kortet klarer seg fint på XT PE stock speed, skal installere vannkjøling i begynnelsen av neste uke, så da får vi se hvor godt kortet klokker.

Skrevet

gi meg en link...

Blir bare mer å mer irritert over slike idioter som påstår slik,å ikke klarer å skjønne at GF FX ikke har noe med de nye GF korta,er det rart at enkelte flytter over til OCshoot forumet.

Helt korrekt dette, Nvidia's utvikler team har to deler, en del tar seg av den nye generasjonen, dvs. 6800 kortene kommer fra samme utvikler team som laget Ti4x00 serien (som var meget popoulere og hadde bra ytelse) mens FX serien er laget av utviklerteamet som laget GF3, for øyeblikket arbeider de med generasjonen etter 6800.

Skrevet
Synes det var merkelig resultater anandtech fikk ja. x800xt skal vanligvis "dra ifra" 6800Ultra litt med AA og AF. Anyway,nå vinner x800xt pe 11 tester og Geforce 6800 Ultra Extreme 11 tester. Må vel kunne sies å være ganske likt :thumbup:

Jepp, nå mangler det bare at begge kan begynne å sette ned prisene litt. :)

Skrevet
Synes det var merkelig resultater anandtech fikk ja. x800xt skal vanligvis "dra ifra" 6800Ultra litt med AA og AF. Anyway,nå vinner x800xt pe 11 tester og Geforce 6800 Ultra Extreme 11 tester. Må vel kunne sies å være ganske likt  :thumbup:

Jepp, nå mangler det bare at begge kan begynne å sette ned prisene litt. :)

4200kr er en rimelig fin pris for toppkortet (ATI) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...