Gå til innhold

Mine erfaringer med 1760NX


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Siden 1760NX er så populær og jeg nettopp kjøpte meg en, tenkte jeg at jeg skulle komme med mine erfaringer av skjermen her. Veldig fint om andre også poster sine erfaringer slik at denne tråden kan gi potensielle kjøpere en idé om hvordan skjermen er.

 

 

Når jeg mottok skjermen ble jeg overrasket over hvor liten den er. Alle sier at en 17" LCD tilsvarer en 19" CRT, men dette stemte ikke her (har en Compaq V900 skjerm), og 1760NX er klart mindre. Vær obs på dette om du har en 19" CRT, slik at du ikke blir for skuffet over størrelsen av din nye LCD skjerm.icon_exclaim.gif

 

Døde piksler er det dessverre vanskelig å forsikre seg mot, og jeg endte opp med en som ikke kunne masseres vekk. Heldigvis ikke noe virkelig ille, men irriterende i en del situasjoner.

 

Når det gjelder fargene på 1760NX kontra V900. WoW! :love: Hvitt er kritt hvitt, ikke offwhite, fargene er klare og sterke. Hvis jeg hadde brukt DSUB kabelen er det mulig fargene ville vært likere, men når jeg har sett hvor gode de kan være på NECen ønsker jeg ikke å endre på det.

(Har prøvd å endre på CRTen, men ikke kommet i nærheten)

Veldig bra!

 

Jeg har dessverre ikke fått testet skjermen til krevende filmer og tv-serier enda, bare The Apprentice, Babylon 5, og Tripping the Rift som ikke bydde på noen problemer. Skal se om jeg ikke kan få testet med noe mer krevende i løpet av/etter helgen.

 

Spilling.

Alle sier at det er lit ghosting på disse skjermene.

Der er jeg ikke enig. I Savage opplevde jeg med en gang en lett irriterende ghosting ved at våpnene til nomaden ”hang igjen”. I stedet for den vanlige bevegelsen ble våpnene to uklare buer på hver side av nomaden.

Hvis man brukte crossbow ble de hvite linjene som viser hvor pilen gikk hengende igjen mye lenger enn vanlig. Dette er lett irriterende når det kun er du som skyter, men når det er 4-5 stykker som skyter mot samme mål samtidig ble det ille. Hadde reload tiden vært kortere hadde deler av skjermen forblitt hvit! :(

Beasts som brukte leap hang litt igjen, men dette var ikke spesielt merkbart.

(Ja dette er litt krassere enn hva jeg sa i mitt førsteinntrykk, men hadde ikke fått spilt så mye da)

 

I Pankiller har man litt av samme problem som Savage. Painkiller våpenet får ikke lenger sin flytende bevegelse, men blir 3-4 fire kniver som hakker rundt. Ellers var det lette tendenser til ghosting når Amputees hoppet mot deg (har kun fått spilt Asylum med ny skjerm), dog ikke nok til å forvirre hvor du skulle sikte.

 

BattleField:1942 Virket veldig greit. Men så kom tidspunktet jeg skulle fyre av kanonen i en tanks. Flammen blir hengende igjen rundt munningen på en måte som blokkere litt av utsikten, samt får det til å virke som om skuddet ikke kommer ut av løpet (men heldigvis er ikke en ”jam” mulig i BF). Svakt lignende problem når man avfyrer en bazooka.

 

Når det gjelder tilvenning. Ja, man venner seg til ghosting etter hvert, men visse ting er ikke mulig å ignorere, som for eksempel pilene i Savage. Noe tar lang tid å venne seg til (munningsflammen i BF), mens andre tar kort tid (Painkiller knivene).

 

Det er sikkert mye mer ghosting med skjermen enn hva jeg har beskrevet over, som jeg enten har oversett grunnet være ghosting, eller fordi situasjonen ikke har oppstått enda. (Kan tenke meg at å bli kastet i været av oksene i SS:SE vil gi fine effekter)

 

 

Konklusjon.

Skjermen er veldig bra, lett og pen å se på.

Veldig god til surfing/programmering og virker god til film og tv.

Ghostingen er problematisk, men ikke i en så stor grad at jeg kommer til å returnere skjermen.

Fargene hjelper også til med at jeg kan leve med ghostingen. Så klare og kraftige de er kan oppveie ganske mye. (Skal på LAN nå, og forhåpentligvis venner jeg meg til ghostingen i løpet av helgen)

 

Vil jeg anbefale skjermen til andre? Ja :yes:

Dog vil jeg peke til denne tråden slik at personen er klar over at han/hun kan oppleve et problem med ghosting, og oppfordre personen til å oppsøke en butikk hvor skjermen kan bli demonstrert.

 

 

Jeg vet at dette går litt på tvers av hva testpanelet har sagt om skjermen, men det var også derfor jeg følte at jeg burde lage denne tråden slik at folk som lurer på om de skal kjøpe skjermen kunne se at det finnes flere oppfatninger.

Men jeg føler meg på ingen måte lurt av testpanelets oppfatning av skjermen, jeg er bare litt mer kresen på ghosting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikker på at det er "ghosting" du ser.

 

Det oppleves som om fargene henger litt igjen på skjermen. Hakking i spillet oppleves fordi du ikke har nok fps.

 

Kan du prøve å spille vi analog tilkobling, samt sette hertz på 75 ?

 

Denne skjermen støtter dette:)

Ok nå klarer jeg ikke holde meg lenger...

 

Hvor må du alltid prøve å vri ghosting om til "ikke nok fps"?

De aller fleste av oss sitter på samme hardware som vi hadde før vi gikk over til LCD. Husker du sa det om Syncmaster 172x som jeg hadde før. :hmm:

 

Når jeg spiller med ca 200fps i CS så er det ikke hakking jeg ser :thumbup:

 

Mvh ZxL

 

PS: Nå lykkelig eier av Nec 1760NX :)

Endret av ZeXeL
Lenke til kommentar

siden dere maser:)

 

Fra kommende guide på hw. Sjelden jeg skryter, men dette er verdens desidert beste guide uavhengig av språk for LCD skjermer:

 

 

LCD til spilling:

 

Stadig flere benytter skjermen de kjøper til spill og annet moro. Det er bare å innrømme at det finnes en unge i oss alle. Vi føler at vi må dekke dette med spilling under denne guiden, da LCD-skjermer ikke er optimale med tanke på dette bruksområdet.

For deg som forbinder spilling med timevis med sjakk og underholdende strategispill, så holder en hvilken som helst LCD-skjerm for deg :). Men det finnes de som liker fart og spenning, de som spent venter på at Half-Life 2 og DOOM 3 skal komme på markedet. Hvordan er så en LCD-skjerm for deg?

Det første du må vite er at her spiller responstid en stor rolle. Jo lavere responstid, jo "raskere" vil skjermen kunne gjengi et bilde. Etterslep og "ghosting" er to ord som man ofte støter på. Dette er når skjermen ikke er rask nok til å skifte bilde og fargene henger igjen på skjermen. Dette er kritisk for spill. En annen svakhet med LCD-skjermer er at de lett får artifacts under ekstrem spilling.

Evnen til å se etterslep varierer fra person til person. Noen er meget følsomme for dette mens andre ikke reagerer i det hele tatt. Etter timer på jakt etter et program der man kan se etterslep har jeg kommet frem til at dette er det perfekte spillet for å se dette.

Dette skal bare vise hvordan etterslep ser ut for de som ikke vanligvis ser dette. Det lønner seg å laste det ned da dette gir deg mulighet for å spillet det på hele skjermen. Ser du ikke etterslep har du enten en meget rask skjerm ellers er du ikke følsom for dette. Dette spillet bør du kunne få prøve ute i butikken når du ser på skjerm.

 

Dette fordi:

 

1) det er enkelt

2) det er gratis

3) du trenger ikke installere det.

 

Spillet finner du her: http://www.miniclip.com/bubbletrouble.htm

 

I brettene med røde baller er det lett å se ett svakt etterslep av fargen når ballen spretter bortover.

Uansett er etterslep noe du blir vant til og etter noen timer foran skjermen din vil du sannsynligvis ikke legge merke til det i det hele tatt.

 

Panorering er et ord jeg vil komme inn på her. Kan du tenke deg at du står på en fjelltopp med kamera i hånden og lar denne gli over landskapet. Dette er det mest krevende med tanke på bilder i sekundet. Her skal alle trær, daler og sprekker filmes i en utrolig hastighet, og dette krever en del å få vist på skjermen. Når dette skjer i spill har man ikke motion-blur som man har i film, derfor er det viktig at skjermen kan gjengi så høy FPS (frames per second eller bilder i sekundet) som mulig. På dette punktet sliter LCD.

Viktig info for "ekstrem-spillere"

 

Det er viktig at du selv finner ut hva som er best å bruke av DVI- og D-Sub-tilkobling og hvilken oppfriskningsrate (Hz) du setter skjermkortet ditt på. Det er intet fasitsvar på hva som er best av disse tilkoplingene med tanke på antall bilder i sekundet. Det er opp til deg som bruker å avgjøre hva som passer deg.

Vanligvis setter man oppfriskningsraten på skjermkortet til 60 Hz ved bruk av DVI, og her er det igjen diskutabelt om man merker en forskjell med høyere Hz. Undertegnede har søkt verden over på svar på akkurat dette, men dessverre er det svært forskjellige meninger selv blant teknikere hos de ulike produsentene. Du kan også prøve deg frem med Vsync og andre innstilinger, så for å ikke gjøre noen diskusjon ut av dette bør du prøve deg frem for å se hva som passer deg best. Selv foretrekker undertegnede D-Sub@ 75 Hz.

Hva er bra responstid?

Først regner vi ut (teoretisk) hvor mange bilder i sekundet skjermen er i stand til å vise. Formelen er enkel: vi tar ett sekund (1000 ms) og deler med responstiden (12 ms) og ganger svaret med 2 (dette fordi den har både "rise and fall" i responstiden). Teoretisk vil dette gi 166,666 bilder i sekundet. Og siden vi snakker om at bare deler av responstiden benyttes, kan den i teorien være enda høyere!

Men nå over til det virkelig morsomme:

Alle skjermer har en horisontal og vertikal frekvens (Hz er alltid maks oppfriskningsrate, altså maksimalt av hvor mange bilder pr sekund skjermen kan vise).

En tilfeldig valgt skjerm har:

· Horizontal Frequency (max) 81 kHz

· Vertical Frequency (max) 76 Hz

Og her er poenget:

Denne skjermen er kun i stand til å vise 76 bilder i sekundet! Derfor er det ikke vits for deg som bruker å ha skjermkortet mer enn 75 Hz, da skjermen ikke er i stand til å vise mer. Vi kan da opplyse om at skjermer med responstid på 25 ms teoretisk er i stand til å vise 80 bilder i sekundet, om man ser bort ifra "vertical frequency".

Men vi skal ikke punktere ballen for dette med raske skjermer.

Ulike farger reagerer ulikt på de ulike skjermene, og responstiden kan variere sterkt mellom disse. Så det er klart at man kan skryte av å ha raske paneler, men forskjellen mellom 16 ms og 12 ms er kanskje ikke så viktig da begge disse tidene ligger innenfor hva vi testerne her på hardware mener er en trygg tid. Vi venter i spenning på at produsentene skal øke sine frekvenser.

Spill mangler motion-blur slik f.eks. dine DVD-filmer har. Mens disse viser 30 bilder i sekundet, må du minst opp i det dobbelte for å få flyten i spill. Ved hurtige bevegelser er det spesielt viktig med en så høy FPS (Frames Per Second - bilder i sekundet) som mulig. Hva som er mulig å oppdage kan diskuteres, men vi tviler ikke på at enkelte personer kan se forskjell på 140 og 160 FPS under gitte situasjoner. I strategispill er det f.eks. mer enn nok for undertegnede med 60 FPS. Er du en av de som merker forskjell på 75 og 120 bilder i sekundet så er nok CRT-skjermer fortsatt å foretrekke for deg.

Et lite plaster på såret

 

Å spille på LCD er ikke i dag like bra som det er på en CRT-skjerm når man tenker på flyten i svært raske spill. Men det er heller ikke så dårlig som mange tror. En god LCD-skjerm er faktisk meget bra når det kommer til raske spill, og det er dessuten en fryd i strategispill. Fordelen er jo den intense klarheten som disse skjermene kan produsere. Dessuten er det en vanesak å spille på disse skjermene. Det eneste punktet der du virkelig skulle ønske du hadde en CRT-skjerm, er ved intense og ekstreme bevegelser på skjermen.

 

Konklusjoner for spilleren:

 

Du som leter etter en skjerm til dette formålet bør lete etter skjermer som har lav responstid. Vi i Hardware.no anbefaler at skjermen har 16 ms eller lavere til den som spiller mye FPS-spill. De som spiller strategispill greier seg flott med skjermer opp til 25 ms. Skjermer som har høyere responstid enn dette bør du styre unna.

 

En rekke skjermer har auto justering på lysstyrke under ulike programmer. Når det gjelder spilling er det viktig at du har denne på maks slik at spillet blir klart og fint.

 

Pr. dags dato er TN-baserte 17” skjermer de desidert beste skjermene til spilling. Dette på grunn av at de er de desidert raskeste panelene. Men dette er også de panelene som har dårligst innsynsvinkel. Pass derfor på at du hele tiden sitter så optimalt som mulig i forhold til skjermen din. Den vertikale synsvinkelen er her viktigst. Enkelte skjermer er bedre enn andre på dette punktet, se for øvrig anbefalinger av skjermer i denne guiden.

 

 

NB! Det er ikke alle spill som støtter den oppløsningen som spillet har. De fleste spill i dag har muligheten for ulik oppløsning, dette velges ofte under ”options” i spillet. Mange av de eldre spillene har ikke 1280x1024 som valg. Hvordan påvirker dette meg som spiller?

 

Dette problemet er ikke bare i spill, men forekommer også når du ser på DVD eller TV på skjermen din. Ikke-native oppløsninger vil du som bruker skjermen din hele tiden møte, og her er ikke LCD-skjermen optimal. Men spill og filmer er dynamiske bilder (bilder som beveger seg), derfor er ikke kvalitetsfallet på dette like stort som i statiske bilder (fotografier).

Vi i Hardware.no tør driste oss til å si at du som spiller ikke legger merke til det, og skulle du legge merke til det så forsvinner det etter 60 minutters spilling.

 

Personlig har jeg problem med å legge merke til dette.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å kjøpe meg den skjermen. Nå ble jeg i tvil... Veldig bra at noen tørr å si i fra i sånne tilfeller. :thumbup:

 

Litt off topoic..

Hadde samme opplevelsen med mitt AMD 64 system vs mitt pentiumsystem.

Ble anbefalt sterkt å kjøpe AMD 64 til spilling er på forumet.

Holder fortsatt en knapp på pentiumen. Enda jeg er en ivrig gamer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også tenkt å kjøpe den skjermen, men ble også i tvil. Men det han beskriver er verre enn den eldgamle 15" fujitsu siemens lcdskjermen jeg har nå, så det må være noe galt. Jeg spiller Cs med denne og det funker fint, men jeg oppdager at bilde blir uskarpt når bildet er i bevegelse, men aldri at noe av bilde henger igjen som du beskriver. Det høres ut som garantisak for meg.

Lenke til kommentar
Jeg hadde også tenkt å kjøpe den skjermen, men ble også i tvil. Men det han beskriver er verre enn den eldgamle 15" fujitsu siemens lcdskjermen jeg har nå, så det må være noe galt. Jeg spiller Cs med denne og det funker fint, men jeg oppdager at bilde blir uskarpt når bildet er i bevegelse, men aldri at noe av bilde henger igjen som du beskriver. Det høres ut som garantisak for meg.

Ok, litt oppdatering.

 

Jeg testet med programmet oivind foreslo, og fant etterslep der.

Byttet til DSUB med 75hz, og hadde samme problem.

 

Startet opp Painkiller og fant en forbedring, i at knivene ikke hang så mye igjen.

(NB: For de av dere som ikke har spilt painkiller, våpenet er et sett med kniver som roterer veldig fort og og følgelig er utsatt for etterslep/artifacts)

Fant også en forbedring i BF:1942 hvor munningsflammen var merkbart kjappere (vanskelig å merke etterslep i det hele tatt).

 

Bildet er veldig skarpt, og det er veldig lite etterslep/artifacts det egentlig er snakk om her. (Jeg uttrykte meg kanskje litt vagt om dette i forrige post)

Det er ikke slik at når du skyter med tanksen i BF at munningsflammen er der i flere sekunder, men lenger enn jeg er vant til fra CRT.

Painkiller våpnet henger litt igjen, slik at man kan se at ikke alt er som det skal når du står helt stille, men når du angriper legger du ikke merke til det.

(Hvor mang teller tomhylsene som spyttes ut av våpnet ditt når du ikke bare tester grafikken?)

 

Det er ikke hakking, for jeg testet med lavere instillinger (uten AA bl.a. (grøss!)) og problemet var der fortsatt. Det er ikke der når jeg bruker CRT.

 

 

Skjermen er veldig god, men jeg er tydeligvis veldig følsom for etterslep/artifacts og gjorde den tabben å aktivt lete etter dem.

 

Skal på lan til helgen,og skal se om andre ser de samme problemene som meg. (De vil ikke få vite hva jeg har reagert på for å se om de også reagerer på det)

 

 

Jeg vil som sagt i forrige post fortsatt anbefale skjermen, da den er veldig god, selv om de mest ekstreme gamerne kanskje nok fortsatt bør holde seg til CRT.

Og som oivind sa til meg før jeg kjøpte denne, kjøp den. Du kan jo bruke angreretten og heve kjøpet hvis du ikke liker den.

Og jeg har ikke tenkt å kvitte meg med denne skjermen på en stund :)

 

(Jeg tviler på den er like ille som gamle 15" LCD'er. De jeg så var ihvertfall 10-100 ganger værre enn denne skjermen)

Lenke til kommentar

Jeg fikk min 1760NX for en uke siden. Har ikke merket noen spesielle etterslep, selv med DVI-koblingen.

 

Men dere sulle sett når en kamerat av meg som er hekta på CS prøvde skjermen.

ÆSJ! DRITTSKJERM! Han merket med en gang etterslep som han beskrev som "Jævlig Irriterende!"

Nå må det sies at han spiller CS 4-6 timer hver dag, så han er vel litt mer kresen enn de fleste. :wee:

 

Så mitt råd er: PRØV en Skjerm som likner på den du har tenkt å kjøpe før du kjøper!

(Kameraten min hadde også tenkt å kjøpe en 17" LCD-skjerm, men etter at han prøvde hos meg ser han nå på en 21" CRT)

Endret av eMPea
Lenke til kommentar
Jeg fikk min 1760NX for en uke siden. Har ikke merket noen spesielle etterslep, selv med DVI-koblingen.

 

Men dere sulle sett når en kamerat av meg som er hekta på CS prøvde skjermen.

ÆSJ! DRITTSKJERM! Han merket med en gang etterslep som han beskrev som "Jævlig Irriterende!"

Nå må det sies at han spiller CS 4-6 timer hver dag, så han er vel litt mer kresen enn de fleste. :wee:

Dette var noe av det samme jeg tenkte etter at jeg kjøpte lcd i fjor. Ikke akkurat "drittskjerm", men "dette blir uvant". Uansett tok det ikke lange stunden før jeg ikke merket etterslepet noe mer.

 

I går mottok jeg min NEC 1760NX og må si at denne skjermen kan ikke klages på. Prøvde den litt i CS i native oppløsning med dvi, og det kan ikke seriøst sies at det er etterslep der. I trege kontinuerlige bevegelser kan det synes "uskarpt", men det er ikke til å unngå med lcd. Prøv f.eks å dra et vindu rundt på skjermen mens du fokuserer på skriften, så vil du se at det skapes en liten sort "hale".. Dette merkes uansett ikke i spill etter ørlitegrann tilvenning.

 

Jeg er i alle fall storfornøyd med denne skjermen! :yes:

 

Edit: Det kan også legges til at jeg hadde en god spille-lcd fra før. BenQ 581s med 16ms. Jeg kjøpte bare ny fordi jeg ville ha en større skjerm med høydejustering og dvi. Denne er uansett enda bedre enn den forrige skjermen mht. spilling. Altså veldig bra!

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Jeg bestilte 1760NX i forrige uke når det var ukens tilbud på netshop. WOW sier bare jeg! Aldri sett klarer og flottere bilder enn denne klarer å gjengi! Fargene er utrolige og tekst er krystallklart.

 

Den er også veldig pen å se på og tar sånn ca 100 ganger så liten plass som den gamle 17" CRT skjermen min ;)

 

Jeg har finni 1 død pixel, men den er jo så liten og syns bare mot svart bakgrunn hvis jeg leter etter den. Ser ikke på det som noe stort problem. Har ikke testa så mye spill, siden jeg bare har et gammelt gf2mx kort for øyeblikket. Dermed har jeg bare fått testa med DSUB også. Gleder meg til å få tilbake gf4 kortet mitt så jeg får testa DVI snart. Har ihvertfall ikke lagt merke til noe etterslep på denne skjermen enda. Har titta litt på filmer, og synes det så bra ut. Ble litt forvirra når jeg var i menyen første gangen, men ble fort vant til den.

 

Jeg er vanvittig fornøyd med skjermen.

Lenke til kommentar
Litt offtopic men, Kan man stille på Hz når man bruker DVi kabel?

Jeg får det hvertfall ikke til. Jeg har også Nec 1760NX (sort/sølv) og jeg kan ikke bruke noe annet enn 60Hz med DVI. Har faktisk aldri testet D-SUB med denne skjermen, ennå.

 

Jeg er forresten storfornøyd med denne skjermen, og merker ikke noe til slik skikkelig ille etterslep i noen spill jeg spiller. Noe etterslep er det, men det er så lite markant at det ignoreres etter en liten stund. Noen kan spørre deg "hva var det der for noe?" og man skjønner ikke hva dem mener siden man pratisk talt ikke merker/bryr seg om de små bagatellene.

Mitt eksemplar har ikke en eneste død pixel! :w00t: (ja jeg har lett etter det)

Ellers er fargene og klarheten en drøm og jeg går ikke tilbake til CRT akkurat, men tipper det blir en ny og større LCD men enda lavere ms om få år. Får håpe det kommer noen som takler enda høyere Hz og, slik at vi får mere fps også med Vertical Sync aktivert. (Bildet på min LCD er mye bedre med vertical synk aktivert enn uten.)

Lenke til kommentar

Sitter på en slik skjerm, og må vel si jeg merker lite til ghosting (er ingen skikkelig hardcore-gamer, though). Eneste som plager meg med denne skjermen, er at bagrunnslyset skinner igjennom i topp, bunn og på sidene ved mørke bilder. Har prøvd alt av innstillinger, men får det ikke bra. Eneste muligheten er å kjøre brightness i bunn, men da er ikke bildet noe særlig å skryte av :p

 

Er vel relativt fornøyd, men langt ifra så fornøyd jeg trodde jeg skulle bli etter å ha lest testen her på hw... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har også nettopp skaffet meg en nec1760nx også,og kjenner meg igjen om det du sier ang farger o.l, er enig i nesten alt du sier der bortsett fra denne ghostingen, for jeg har ikke sett ghosting en eneste gang i battlefield vietnam (og jeg har spilt bfv i ganske lange perioder ganske ofte i det siste) men kan det ha noe med og gjøre at jeg bestilte tco03 versjonen?

 

Er uansett godt fornøyd,bare for og summere opp litt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...