Gå til innhold

Ny PC til 10000 - 15000 kr


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny PC, og har tenkt å bruke mellom 10000 og 15000 kr på den. Den skal vere godt rustet til å kjøre nye spill, den skal ikke kreve noen spesial-versjon av operativsystemet, og jeg vil kunne installere Linux uten problem. Jeg vil ikke ha noen ferdig-PC. Jeg vil bygge selv, eller kjøpe hos noen som bygger den for meg. Jeg har aldri før bygd noen PC, så det er kanskje å foretrekke å kjøpe den fra noen som bygger for meg? Finnes det en butikk jeg kan velge deler, og deretter bygger butikken PC'en før den sendes til meg? Og hvor mye koster det i såfall å få den bygd sammenlignet med om jeg hadde bygd den selv?

 

Jeg trenger anbefalinger om hvilke komponenter jeg skal bruke. De komponentene jeg er mest usikker på er følgende:

 

Kabinett

 

Hovedkort

 

Prosessor (rundt 3 GHz)

 

Vifte (hvis jeg skal bygge selv, er jeg bekymret for å brenne prosessoren)

 

RAM (rundt 1 GB)

 

Skjermkort (bør vere ok til spill)

 

 

Jeg tar gjerne imot råd om komponenter, og informasjon om hvor jeg bestiller dem. Jeg har sett litt på mpx.no, er de villige til å bygge for meg?

Endret av Garathor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cpu: amd 64 3200+

hovedkort: Asus SK8N nforce3

ram: minimum 1024 da, burde vel kjøpe to 512 brikker å kjøre dual channel

skjermkort: ati 9800pro/xt

Hdd: s-ata, 160 gb eller mer.

psu: 400 watt eller mer, unngå qtec :p

kabinett: thermaltake xaserIII er fine kabinett.. ligger rundt 1000 spenn

Lenke til kommentar
ram: minimum 1024 da, burde vel kjøpe to 512 brikker å

Ehh... Minimum 1024 MB ram...?

1024 MB holder fint til spilling, ingen vits å kjøpe mer enn 1024 MB ram nå.

Da burde han heller oppgradere senere. du merker velig stor forskjell med 1024 MB ram enn 512 MB ram, men du merker nesten ikke forskjell (hvis du merker forskjell i det heletatt da...) mellom 1024 MB ram og mer.

Kansje du merker forskjell med mer enn 1024 MB ram i videoredigering men ikke i spill.

Endret av Shader
Lenke til kommentar

Her. Jeg så ingen grunn til å velge en kjappere prosessor, det har ikke like mye å si lenger som det hadde før...

Om jeg var deg hadde jeg ventet til socket 939, pciE, og et eller annet nytt harddisk greier som kommer nå veldig snart...

socket 939 er vel lansert, men har et fåtall av hovedkort tilgjengelig, og alle prosessorene er SKAMdyre... :ermm:

Om du velger feks et r9800 istedenfor synker plutselig prisen med 1800 kr.

Jeg vil påstå at r9800 er et helt utmerket kort til spilling.. Men om du er skikkelig kresen vil du nok ha deg et x800 kort :dribble:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Gigabyte K8NS nForce3 250

895,00

 

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

2 950,00

 

AMD Athlon 64 3000+ BOXED

1 945,00

 

Sapphire Radeon X800PRO 256MB

3 750,00

 

AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board

750,00

 

Totalt: 10 290

Netshop.no

 

Skjermkortet kan du vel kjøpe fra komplett når de en gang får det inn, men det blir ikke så mye å spare når frakt++ kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Hvorfor ligger AMD prosessorene på rundt 2 GHz mens Intel prossessorene ofte er på 3 GHz? Vil jeg få like mye ut av en 2 GHz AMD prossessor som en Intel 3 GHz prossessor, eller burde jeg heller satse på Intel?

Ja. Fordi AMD's prosessorer fungerer på en "annerledes" måte og ikke krever like mye hertz og strøm for å utføre de samme funksjonene.

 

/huff, hør på meg, begynner å bli amd-menneske :blush:

Lenke til kommentar
Hvorfor ligger AMD prosessorene på rundt 2 GHz mens Intel prosessorene ofte er på 3 GHz? Vil jeg få like mye ut av en 2 GHz AMD prosessor som en 3 GHz Intel prosessor, eller burde jeg heller satse på Intel?

Har du lagt merke til at det heter f.eks 3200+ på AMD sine cpu'er? Det betyr at cpu'en tilsvarer ca en Intel cpu. Altså, 3200+ = 3.2GHz.

Men dette blir likevel ikke helt korrekt, med tanke på Athlon XP kontra Athlon 64.

Selv om AMD ikke vil innrømme dette, så er det jo åpenlyst at det er slik.

Kort sagt, sats på AMD.

 

GHz er ikke alt, husk det :)

Lenke til kommentar

Kan dere vise meg til en nettside hvor jeg kan lese litt mer om ting jeg må ta med i betraktningen når det gjelder valg av prosessor? Og kan dere fortelle meg hvorfor dere anbefaler meg AMD fremfor Intel?

 

Hva er forskjellen på Athlon 64 og Athlon XP seriene til AMD?

Lenke til kommentar

Gidder ikke og grave opp noe om Intel vs AMD, da det er ikke helt lett og kunne finne en upartisk side..

 

Ang forskjellen melleom AMD XP og AMD 64 ligger det litt i navnene.

 

AMD XP benytter "gode gammle" 32- BIT, mens rett før nyttår kom AMD med en ny cpu som skapte en ny "framtid", nemelig 64- BIT.

 

Dermed AMD 64. Du kan finne masse mer på nettet ang dette hvis du graver litt...

 

Håper dette hjalp litt, til lykke med ny pc! ;)

Lenke til kommentar

Tips: Handle så mye du kan, (dersom du faller for listen min) ho PS Data. De hadde bare de billigste delene, men så var de veldig billige på dem også, i forhold til andre butikker. Har selv til nå ganske gode erfaringer med PS. Venter en pakke fra dem til helgen som riktignok har brukt litt lang tid, men de manglet noen varer, og det var en del jeg bestilte...

 

EDIT: Resten kan du f.eks. handle hos Netshop, de hadde bra priser (kanskje ikke skjermen, men du kan jo gå for en annen).

 

Jaaaaa.... venter på tilbakemeldinger folkens.... !!

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Kan dere vise meg til en nettside hvor jeg kan lese litt mer om ting jeg må ta med i betraktningen når det gjelder valg av prosessor? Og kan dere fortelle meg hvorfor dere anbefaler meg AMD fremfor Intel?

 

Hva er forskjellen på Athlon 64 og Athlon XP seriene til AMD?

AMD er bedre i spill, mens intel ofte er bedre i programmer som krever full stabilitet (såvidt jeg har forstått). Intel er visstnok lettere å overklokke (noe du helst ikke bør gjøre med boxed kjøler, men det går an), og for meg fremstår det, av en eller annen grunn, som et lettere valg, AMD blir "vanskelig" for meg (kan ikke forklare det bedre). Og intel er billigere (noen hundringser spart på prosessor kanskje. Kanskje).

Lenke til kommentar
Kan dere vise meg til en nettside hvor jeg kan lese litt mer om ting jeg må ta med i betraktningen når det gjelder valg av prosessor? Og kan dere fortelle meg hvorfor dere anbefaler meg AMD fremfor Intel?

 

Hva er forskjellen på Athlon 64 og Athlon XP seriene til AMD?

AMD er bedre i spill, mens intel ofte er bedre i programmer som krever full stabilitet (såvidt jeg har forstått). Intel er visstnok lettere å overklokke (noe du helst ikke bør gjøre med boxed kjøler, men det går an), og for meg fremstår det, av en eller annen grunn, som et lettere valg, AMD blir "vanskelig" for meg (kan ikke forklare det bedre). Og intel er billigere (noen hundringser spart på prosessor kanskje. Kanskje).

Når ble Intel billigere enn AMD? Så vidt jeg kan se er det omvendt og har vært slik lenge. Og når det gjelder stabilitet er det først og fremst hovedkort og ikke prosessor som avgjør dette, og AMD-baserte hovedkort har de siste årene blitt minst like stabile som Intel-baserte.

Lenke til kommentar
cpu: amd 64 3200+

hovedkort: Asus SK8N nforce3

ram: minimum 1024 da, burde vel kjøpe to 512 brikker å kjøre dual channel

skjermkort: ati 9800pro/xt

Hdd: s-ata, 160 gb eller mer.

psu: 400 watt eller mer, unngå qtec :p

kabinett: thermaltake xaserIII er fine kabinett.. ligger rundt 1000 spenn

socket 754 kjører ikke dual

 

kan like godt ha 1g brikke eller 3 256mb brikker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...