Gå til innhold

Barton 2800+ flaskehals med GF6800UE?


arciryon

Anbefalte innlegg

Har følgende oppsett:

CPU: Athlon XP 2800+ Barton

HK: Epox 8RDA+

RAM: OCZ 1024MB EL Dual channel kit

HDD: Samsung 160GB 7200rpm 8MB cache

GPU: GF4 ti4200 128MB

PSU: MIST 550W

 

Har nå bestilt Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 AGP,"Ultra/2600 Extreme GS"450mhz,Retail

 

Lurer på om CPU-en blir en stor flaskehals her?

 

Vil det isåfall hjelpe å oppgradere til en XP 3200+ Barton, eller er det like greit å gå til anskaffelse av et A64-system først som sist?

 

Dersom det blir en brukbar forbedring med 3200+-oppgradering så passer det egentlig bra da jeg har et MSI-hovedkort som 2800-en kan bruke.

 

Noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen tanker?

JA!

 

Du driter penger :p

hehe vel. Jeg jobber, og prioriterer.

 

Uansett: Jeg kan leve med en liten flaskehals en stund, regner med jeg får bra fps på det meste med det kortet uansett. Er bare usikker på hvor stor den flaskehalsen blir.

 

Kan jo selvfølgelig bare beholde konfigurasjonen som den er og kjøpe en 2500 mobile til det andre hovedkortet og klokke det hinsides :D

Lenke til kommentar
endrebjorsvik89 Skrevet 21/06/2004 : 19:59

  Er nok like bra å skaffe seg et AMD64-system med en gang, ja...

 

Edit: AMD Athlon XP3200+ er ikke verdt pengene... mye bedre å konvertere til S754/939 med én gang 

 

Tja, ser ikke helt vitsen. Selv om cpu er en flaskehals er det på et nivå som er mer enn deilig. Det er jo ikke akkurat som om at cpu'en fører til at du har 15 fps i et spill når du kan ha 100 :nei: Det du bør gjøre når du får kortet ditt er å kjøre full guffe på detailjer, høyeste mulige oppløsning osv. Da vil ikke cpu være en flaskehals.

 

Men hvis du vil så kan du kjøpe deg et a64 system for all del :thumbup: men ikke gjør det bare fordi cpu blir en flaskehals, og du vil ha noen fps mer, for en xp 2800+ duger fortsatt i massevis, ytelsesforskjellen rettferdiggjør ikke kostnaden i mine øyne. Evt kan du klokke opp din 2800+ til 3200+ for å spare penger.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
arciryon Skrevet 21/06/2004 : 20:19

  OK. Takk for innspill

 

Da er det bare å glede seg. Tipper det blir en morsom overgang fra GeForce4 

 

Åh, tror det blir nydelig! Jeg sitter med en GF4Ti jeg også. Skal ha meg et Gainward 6800GT GS, snart. Kjøper gjennom bedrift så det blir å koste ca 3000,-, fett ass!

Lenke til kommentar
Altså en 3.4 Ghz Pentium 4 er en flaskehals for 6800UE i 1024x768 oppløsning. Hva tror du din Barton 2800+ blir da? Hadde jeg vært deg så hadde jeg klart meg med ditt system 2-3 måneder til (altså over sommeren), og så kjøpt ett socket939 Athlon64 system da.

Men du er jo ikke akkorat særlig smartere enn Forest Gump om du kjører spill i 1024x768 med et sånnt kort. Har 9800 pro og en xp@2500mhz nå og har omtrent ikke sett spill som ikke går smooth i 1280x1024 med det meste av eye candy på. Hele vitsen med å kjøåe de nyeste korta er jo å kjøre all eye candyen på. Først da det ser bra ut og man får utnytta kortet. Og da er ikke cpuen noe særlig flaskehals.

Lenke til kommentar
Altså en 3.4 Ghz Pentium 4 er en flaskehals for 6800UE i 1024x768 oppløsning. Hva tror du din Barton 2800+ blir da?

Har du en link ang. det? Ikke for å trekke det du sier i tvil men jeg synes det hørtes litt voldsomt ut. :)

 

Vi snakker jo ganske generelt her, så det er vel mer aktuelt med høyere oppløsninger enn 1024x768.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg klart meg med ditt system 2-3 måneder til (altså over sommeren), og så kjøpt ett socket939 Athlon64 system da.

 

Ender nok opp med det ja, om ikke innen 2-3 måneder så ihvertfall i løpet av året.

 

Vår pris: kr 5.895,- nesten 6000,- for et grafikkort

veldig bra kort med hva med og kjøpe 6800 gt ca 4000.- og bruke 2000.-

på amd 64 3000+/3200+ ?da mangler du bare et s-754 hk

 

Joda, 6800GT har nok mer ytelse for pengene i tillegg til bra overklokkingspotensiale, men jeg legger ikke så stor vekt på ytelse pr. krone i dette tilfellet. :)

 

Til dere som går på skole og synes folk er teite som bruker så mange tusen på PC : Mange av oss jobber og tjener penger. Det er snakk om å prioritere. Noen bruker mange tusen på bil, andre på PC. Hva så liksom...

 

Enig med deg der, folk bruker jo mange ganger de beløpene det er snakk om her på hifi og bil etc. Men han sa nå ikke "teit" heller :)

 

Synes det er greit at man nevner kostnadseffektive alternativer, han kunne jo ikke vite at 6800GT ikke hadde gått meg hus forbi.

Lenke til kommentar
Men du er jo ikke akkorat særlig smartere enn Forest Gump om du kjører spill i 1024x768 med et sånnt kort. Har 9800 pro og en xp@2500mhz nå og har omtrent ikke sett spill som ikke går smooth i 1280x1024 med det meste av eye candy på. Hele vitsen med å kjøåe de nyeste korta er jo å kjøre all eye candyen på. Først da det ser bra ut og man får utnytta kortet. Og da er ikke cpuen noe særlig flaskehals.

Jeg nevnte 1024x768 oppløsninga forde det er der man ser det lettest at CPU'n er flaskehalsen. I noen situasjoner blir CPU'n flaskehalsen i 1280x1024 også. Jeg prøvde liksom å bevise ett poeng her. Ja en Barton 2800+ er en flaskehals for 6800UE!

 

Dessuten har jeg sagt at jeg spiller i 1024x768?! Du har tydligvis ikke prøvd å spille Far Cry med all eye candy på max og 4X AA og 8XAF! På min PC så hakket Far Cry i 1024x768 oppløsning (tenker på i nær kamper med soldater) med dette. Jeg har raskere CPU enn deg også Onanias...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Beviser for det jeg sier? Her :

http://www.firingsquad.com/hardware/x800_pro_athlon_xp/

http://www.firingsquad.com/hardware/x800_pro_pentium4/

 

Riktignok ikke med Geforce 6800UE, men med ATI X800 PRO. Med nVidia 6800UE kortet vil CPU'ene dere ser i testene bli enda mer flaskehals. Var ikke P4 3.4 Ghz der, men Athlon64 3400+ som er litt raskere.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Beviser for det jeg sier? Her :

http://www.firingsquad.com/hardware/x800_pro_athlon_xp/

http://www.firingsquad.com/hardware/x800_pro_pentium4/

 

Riktignok ikke med Geforce 6800UE, men med ATI X800 PRO. Med nVidia 6800UE kortet vil CPU'ene dere ser i testene bli enda mer flaskehals. Var ikke P4 3.4 Ghz der, men Athlon64 3400+ som er litt raskere.

OK flott. :D

 

Ser at X800Pro på 2800 XP får 46,8 fps i Far Cry med 4xAF og 8xAA i 1280x1024x32, Athlon 64 3400+ får 48,9 fps.

 

Mulig differansen blir større med et raskere skjermkort som 6800UE, men jeg tror ikke det blir noe problem i de månedene som går før jeg oppgraderer til A64 socket 939. :)

 

edit: fjernet et "ca."

Endret av arciryon
Lenke til kommentar
Bare klokk opp til 3200+ så blir det en litt mindre flaskehals iallefall.

tempen på min XP2800+ øker med gjennomsnittlig 5 grader C når jeg klokker fra 166x12.5 til 200x11... Uten å øke volt :) (luftkjøling)

Har du låst opp multiplier eller fikk du en "åpen" cpu?

Lenke til kommentar

:thumbup:

Betroz Skrevet 21/06/2004 : 20:30

  Altså en 3.4 Ghz Pentium 4 er en flaskehals for 6800UE i 1024x768 oppløsning. Hva tror du din Barton 2800+ blir da? Hadde jeg vært deg så hadde jeg klart meg med ditt system 2-3 måneder til (altså over sommeren), og så kjøpt ett socket939 Athlon64 system da. 

 

Altså da glemmer du et viktig punkt. Det er ikke å bare si at "cpu blir en flaskehals, derfor må du bytte", for det gir overhodet ingen mening. Hvilken fps tror du et dagens spill har i 1024*768? Poenget er at hvis du spiller et spill i 1024*768, spesielt uten AA og AF så har du så forbanna høy fps at det å skifte til bedre cpu enn 2800+ vil ikke gi fyren en bedre spill opplevelse! Og som sagt, kjøp bedre cpu+hk, men det er bare dumt hvis en tror at det forbedrer spillopplevelsen dersom en ikke kjører opp på masse eye candy. Når nyere og mer krevende spill kommer etterhvert, så vil selvfølgelig situasjonen bli en annen og da vil man sikkert ønske å få ut max av sitt kort, men jeg legger ikke merke til forskjellen mellom 200 og 250 fps!

 

Betroz Skrevet 21/06/2004 : 20:34

  Til dere som går på skole og synes folk er teite som bruker så mange tusen på PC : Mange av oss jobber og tjener penger. Det er snakk om å prioritere. Noen bruker mange tusen på bil, andre på PC. Hva så liksom... 

 

Jeg synes ikke det er teit å bruke mange tusen på pc, men det som er verre er å bruke mange tusen uten å vite hva det er godt for!

 

Og jeg er student og jobber samtidig, og jeg bruker masse penger på både musikkutstyr og PC

Lenke til kommentar
Bare klokk opp til 3200+ så blir det en litt mindre flaskehals iallefall.

tempen på min XP2800+ øker med gjennomsnittlig 5 grader C når jeg klokker fra 166x12.5 til 200x11... Uten å øke volt :) (luftkjøling)

Har du låst opp multiplier eller fikk du en "åpen" cpu?

Har ikke du muligheter til å øke FSBèn ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...