Gå til innhold

ATI Radeon 9800Pro FAQ *oppdaetert 21/6*


Løve

Anbefalte innlegg

Sånn, her er en ATI Radeon 9800Pro guide/FAQ. ;) Jeg så topicet om at det trengtes en, så jeg tar meg jobben å lage en. :)

 

Hvilket Radeon 9800Pro kort burde jeg kjøpe?

 

Svar: Det er egentlig helt det samme. Kjøp det du synes høres best ut. Kortene varierer litt i pris, kjølere og programvare bundle, så det kan være lurt å finne et som er billig med en god bundle.

 

Jamen noen har jo sagt at vifta på deres kort har gått i stykker!

 

Svar: Dette var et problem Powercolor hadde med noen av kortene sine for en stund siden, men det er fikset nå, så du kan trygt kjøpe et Powecolor kort.

 

Hva er forskjellen på 256bit og 128bit på kortet?

 

Svar: 256bit's versjonen har raskere minnebus og vil derfor gi veldig mye bedre ytelse enn 128bits versjonen som er en "billig" versjon av 9800Pro'en. Det er Sapphire som lager disse kortene, så du trenger bare å passe på kort fra dem.

 

Burde jeg kjøpe med 256Mb minne, eller med 128?

 

Svar: 256Mb versjonen yter bedre enn 128Mb'en i noen spill, men den er betydelig dyrere og gir IKKE en ytelses økning i alle spill. Så det kan hende at du faktisk kjøper noe som er dyrere og dårligere for det du skal bruke det til.

 

Kortet mitt krasjer! Hva skal jeg gjøre?

 

Svar: Hvis kortet ditt krasjer eller låser seg i spill kan det være varme, driverne eller at kortet er ødelagt. Først kan du bruke Drivercleaner for å fjerne de gamle driverne helt, og så installere Catalyst driverne fra ATI på nytt.

Hvis ikke dette heller hjelper burde du kjenne på kortet om det er veldig varmt. Hvis det er det, så kan du prøve å ta av den gamle kjøleren og sette på en ny, eller sjekke om den gamle sitter skikkelig på. Og hvis det heller ikke hjelper kan det være at det hjelper å installere Windows på nytt. Og hvis dette her heller ikke hjelper er kortet trolig ødelagt, så da sender du det bare tilbake til der du kjøpte det fra.

 

Jeg har veldig dårlig ytelse på kortet mitt, og det er ikke ødelagt eller har driver problemer! Hva er galt?

 

Svar: Hvis du har et VIA basert hovedkort kan du prøve å laste ned den nyeste "4in1" patchen fra VIA og se om dette hjelper.

 

Hvordan er overklokkings egenskapene for kortet?

 

Svar: Hvis du har lyst til å overklokke kortet ditt litt kan dette lett gjøres med ATITool. Dette programmet lar deg se om du får artifacts mens du klokker, slik at lett kan finne fram til et punkt der du kan kjøre kortet hardt uten artifacts. Og hvis du vil gå enda lenger kan du lese VeXx guide om hvordan å flashe kortet ditt til et 9800XT.

 

Hvor kan jeg finne ut hvordan Radeon 9800Pro er i forhold til andre kort?

 

Svar: Toms Hardware har laget en list over de nyeste grafikk-kortene og ytelsen deres i diverse spill.

 

 

Og da håper jeg at dette kan være til hjelp for folk når de skal kjøpe Radeon 9800Pro kort. :D

 

PS: Post gjerne kommentarer og ting du vil ha med.

Endret av Solar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på 256bit og 128bit på kortet?

 

Svar: 256bit's versjonen er betydelig raskere og har bedre bilde enn 128bits versjonen, så pass på når du kjøper kort at du får den med 256bit.

 

dette var litt for vagt synes jeg. ikke at jeg er noe ekspert, men det er MINNEBUSSEN det er snakk om her. Blir kanskje litt for diffust slik du skriver.

 

uansett, som nevnt, kanskje folk gidder å lese seg frem til svar på enkle spørsmål :w00t:

 

edit_

minnebussen, sant?

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Er jo en grei begynnelse, men trenger flere opptateringer for å si det sånn.

 

Jeg ville tatt med:

 

Litt om 9800 pro's klokke egentskaper, kansje også en link til tråden 9800pro->9800xt flash.

 

Folk som opplever lave benchmarks kansje mangle driveren : via 4in1, det gjorde jeg :p

 

Som sagt av en annen: Prøv nye drivere før du begynner å ta av vifta;)

 

Visst du orker kan du prøve å lage en slags oversikt om hva de forsjellige har i bundelen sin.. Min powercolor bundle inneholdt 9800pro, driver&utility cd, win dvd, tv kabler, dvi-analog omkobler og det nyeste Tomb Raider spillet: the angel of darkness.(trur det var det meste)

 

Du kan også nevne at det er på Sapphire kort du må være ops på 128/256bits osv.

 

Håper dette hjelper litt til på guiden..

 

 

H.kon

Lenke til kommentar
Du bør legge til dette under drivere. (Min PC fryser/hakker med Omegacorners Ati-drivere 2.5.5.1 og ikke 2.5.4.4)

Kanskje en fordel å få litt flere tilbakemeldinger på dette før det tas med i en guide? Kan jo være ett enkeltstående tilfelle..

The more info, the merrier...

 

Kjekt å få opplyst om at det er en som har hatt nettopp det problemet, iallfall.

 

:)

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på 256bit og 128bit på kortet?

 

Svar: 256bit's versjonen er betydelig raskere og har bedre bilde enn 128bits versjonen, så pass på når du kjøper kort at du får den med 256bit.

Nåja nåja du. Hvorfor skulle et kort med mer minne ha bedre bildekvalitet når det er samme GPU og instruksjonssett på kortene? Har aldri sett forskjell i kvalitet på et 128 eller 256mb Radeon 9800 Pro kort! :no::hmm:

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på 256bit og 128bit på kortet?

 

Svar: 256bit's versjonen er betydelig raskere og har bedre bilde enn 128bits versjonen, så pass på når du kjøper kort at du får den med 256bit.

Nåja nåja du. Hvorfor skulle et kort med mer minne ha bedre bildekvalitet når det er samme GPU og instruksjonssett på kortene? Har aldri sett forskjell i kvalitet på et 128 eller 256mb Radeon 9800 Pro kort! :no::hmm:

Iallfall nok til at Sapphire under boikott-trussel fra en rekke ildsjeler sa seg villig til å erstatte alle 128-bits 9800 "Pro" kort.... som skrevet på hw.no tidligere... :roll:

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på 256bit og 128bit på kortet?

 

Svar: 256bit's versjonen er betydelig raskere og har bedre bilde enn 128bits versjonen, så pass på når du kjøper kort at du får den med 256bit.

Nåja nåja du. Hvorfor skulle et kort med mer minne ha bedre bildekvalitet når det er samme GPU og instruksjonssett på kortene? Har aldri sett forskjell i kvalitet på et 128 eller 256mb Radeon 9800 Pro kort! :no::hmm:

Merk deg at det ikke var snakk om minnet der, men hvor mange bit minne kjører på.

 

H.kon

Lenke til kommentar
Nåja nåja du. Hvorfor skulle et kort med mer minne ha bedre bildekvalitet når det er samme GPU og instruksjonssett på kortene? Har aldri sett forskjell i kvalitet på et 128 eller 256mb Radeon 9800 Pro kort!  :no:  :hmm:

Det er stor forskjell på disse to kortene. Som det ble sagt er det så ille at det ble satt i gang en boikott av Sapphire.

 

:Edit Ja det er som H.Kon sier ikke snakk om 256 MB RAM på kortet men 256 bit minnebuss.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på 256bit og 128bit på kortet?

 

Svar: 256bit's versjonen er betydelig raskere og har bedre bilde enn 128bits versjonen, så pass på når du kjøper kort at du får den med 256bit.

Nåja nåja du. Hvorfor skulle et kort med mer minne ha bedre bildekvalitet når det er samme GPU og instruksjonssett på kortene? Har aldri sett forskjell i kvalitet på et 128 eller 256mb Radeon 9800 Pro kort! :no::hmm:

Det var snakk om MINNEBUSSEN!

Lenke til kommentar

Burde kanskje også ha med at det er relativt liten forskjell på produsentene; annet enn at minnebrikkene ligger i "I"-formasjoner på bla. Sapphire og "L"-formasjoner på bla. PowerColor; som er av interesse for *hardware.moddere. (Men de trenger antakelig ikke denne guiden, da...) ;)

 

*) Må ligge i "L-" formasjon for at det skal kunne funke, eller noe slikt.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...