Gå til innhold

Prescott helvetes varm


Anbefalte innlegg

Har en Prescott 2.8 prosessor med Cooler Master Aero 4 Lite-vifte.

CPU-en idler på 53-57°C og når jeg spiller nærmer den seg 66-69°C.

Vet at Prescott har en tendens til å være sykt varme. Det jeg lurer på, er om dette er skadelig for maskinen på noen måte?

 

Jeg har tenkt å oppgradere CPU-en en gang neste år (hvis de fortsatt produserer til 478.) Så den trenger ikke holde mer enn max ett år. Men litt kjipt å svi av inntaket i hovedkortet eller noe.

 

Jeg vurderer også å kjøpe ny vifte. Cooler masteren er noe drit.

Noen tips til vifter?

 

Takk for hjelp :wee:

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Prescott 2.8 prosessor med Cooler Master Aero 4 Lite-vifte.

CPU-en idler på 53-57°C og når jeg spiller nærmer den seg 66-69°C.

Vet at Prescott har en tendens til å være sykt varme. Det jeg lurer på, er om dette er skadelig for maskinen på noen måte?

 

Jeg har tenkt å oppgradere CPU-en en gang neste år (hvis de fortsatt produserer til 478.) Så den trenger ikke holde mer enn max ett år. Men litt kjipt å svi av inntaket i hovedkortet eller noe.

 

Jeg vurderer også å kjøpe ny vifte. Cooler masteren er noe drit.

Noen tips til vifter?

 

Takk for hjelp :wee:

Har en kamerat som har waterchill som har temperatur på 53grader load.

 

En grunn kan være at hovedkortet viser for høy temperatur. Kan faktisk være opp til 10 grader.

 

Så lenge CPUen ikke er ustabil så går det bra, ville vært litt forsiktig når tempen nærmer seg 69 grader, CPUen tar kvelden på ca. 85grader.

 

Etter min mening ingen fare enda, om CPUen ikke har tendens til ustabilitet engang.

 

Har du brukt kjølepasta?

 

Ellers er CNPS 7000 ALCU finfin vifte, du finner den på microplex.no og 3dfxcool.no ;)

Lenke til kommentar
Har en Prescott 2.8 prosessor med Cooler Master Aero 4 Lite-vifte.

CPU-en idler på 53-57°C og når jeg spiller nærmer den seg 66-69°C.

Vet at Prescott har en tendens til å være sykt varme. Det jeg lurer på, er om dette er skadelig for maskinen på noen måte?

 

Jeg har tenkt å oppgradere CPU-en en gang neste år (hvis de fortsatt produserer til 478.) Så den trenger ikke holde mer enn max ett år. Men litt kjipt å svi av inntaket i hovedkortet eller noe.

 

Jeg vurderer også å kjøpe ny vifte. Cooler masteren er noe drit.

Noen tips til vifter?

 

Takk for hjelp :wee:

Har en kamerat som har waterchill som har temperatur på 53grader load.

 

En grunn kan være at hovedkortet viser for høy temperatur. Kan faktisk være opp til 10 grader.

 

Så lenge CPUen ikke er ustabil så går det bra, ville vært litt forsiktig når tempen nærmer seg 69 grader, CPUen tar kvelden på ca. 85grader.

 

Etter min mening ingen fare enda, om CPUen ikke har tendens til ustabilitet engang.

 

Har du brukt kjølepasta?

 

Ellers er CNPS 7000 ALCU finfin vifte, du finner den på microplex.no og 3dfxcool.no ;)

Vel, er nesten enig med deg, men en CNPS 7000 ALCU fra Zalman gjør ikke jobben godt nok.

Det gjør derimot CNPS 7000 A-CU, som er basert på kobber.

Denne kjøler meget bedre!

Min A64 3000+ idler på 30 grader :)

Lenke til kommentar
Har en Prescott 2.8 prosessor med Cooler Master Aero 4 Lite-vifte.

CPU-en idler på 53-57°C og når jeg spiller nærmer den seg 66-69°C.

Vet at Prescott har en tendens til å være sykt varme. Det jeg lurer på, er om dette er skadelig for maskinen på noen måte?

 

Jeg har tenkt å oppgradere CPU-en en gang neste år (hvis de fortsatt produserer til 478.) Så den trenger ikke holde mer enn max ett år. Men litt kjipt å svi av inntaket i hovedkortet eller noe.

 

Jeg vurderer også å kjøpe ny vifte. Cooler masteren er noe drit.

Noen tips til vifter?

 

Takk for hjelp :wee:

Har selv en 2.8GHz "Prescott". Denne er montert på MSI 875P Neo PCB 2.0.

 

Idle temp er ned mot 34-37, avhenger litt av hvor varmt det er ellers i rommet. Under hard belastning klarer jeg så vidt å få den opp i 50C.

 

Bruker orginal kjøleribbe med kobber og vifte fra Intel.

Lenke til kommentar

Mange gode tips. Jeg har ikke puttet på noe mer kjølepasta enn den som allerede var klint på coolermaster vifta. Jeg brukte Intel boxed-vifta de første dagene. Den var ikke noe dårligere enn coolermaster. Den lagde bare mer støy.

Tror nok jeg investerer i en ny vifte ja. ;)

Lenke til kommentar
Thermalright SP-94 er en meget bra kjøler :thumbup:

 

Jeg har 10-13 grader lavere temp med SP94 en jeg hadde med Zalman CNPS7000ACU, som også er en bra kjøler.

Temp forskjellene som du oppgir er umulige, blir utrolig imponert om det er opptil 13grader forskjell. Dette forutsetter at du ikke kjører svinhøy volt da ;)

Ikke missforstå meg!

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Har målt det med begge kjølerne, samme dag på samme maskin. På full effekt, oppnår jeg 38 grader med SP-94 og en Papst 39db vifte. Slår jeg av viften, spretter den fort opp mot 50-54 grader. Så jeg skjønner ikke hva som skal være så umulig?

 

Edit: kjørte 250FSB og 1.6V på begge testene.

 

Edit2: 36-38 grader full load er ikke så unormalt med SP-94. Bare se hva mange skriver på abxzone.com :)

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar
Manders, hva slags stepping har du?

:-) Kjører vanlig hastighet... har ikke overklokket...

Du har nok misforstått litt ;)

 

Steppingen er en alfanumerisk kode som er stemplet på heatspreaderen til prosessoren, du finner den også på eska til prosessoren.

 

Eksempel på stepping finner du i signaturen min.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å oppgradere CPU-en en gang neste år (hvis de fortsatt produserer til 478.) Så den trenger ikke holde mer enn max ett år. Men litt kjipt å svi av inntaket i hovedkortet eller noe.

E-steppingen av Prescott skulle visst også komme for s478 hovedkort. Om det stemmer så vil det muligens bli en bedre oppgradering enn gode "gammle" Northwood. Max frekvens vil være 3.4GHz for dem begge.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
E-steppingen av Prescott skulle visst også komme for s478 hovedkort.

Sorry vist jeg spør om noe vedig elimentært men hva er e-stepping.

E-0 stepping heter det vel egentlig. Det er neste generasjon av Prescott kjernen som forøvrig er tilgjengelig i C-0 og D-0 stepping i dag. D-0 er den nyeste og beste. E-0 versjonen vil ha en rekke forbedringer over D-0, men det er ikke sikkert disse vil bli veldig merkbare på s478 versjonene. f.eks vil AAC (SpeedStep på Prescott) og NX-bit ikke fungere for s478 versjonene.

 

 

Intel Pledges New Pentium 4 in October

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Har målt det med begge kjølerne, samme dag på samme maskin. På full effekt, oppnår jeg 38 grader med SP-94 og en Papst 39db vifte. Slår jeg av viften, spretter den fort opp mot 50-54 grader. Så jeg skjønner ikke hva som skal være så umulig?

 

Edit: kjørte 250FSB og 1.6V på begge testene.

 

Edit2: 36-38 grader full load er ikke så unormalt med SP-94. Bare se hva mange skriver på abxzone.com :)

Meget bra kjøler da :wow:

 

Ikke umulig, men synes det er rart med så stor temperatur forskjell!

Lenke til kommentar

Hmm.. hvordan finner jeg ut hvilken stepping min har?

 

Jeg har sjekket på pakken, men er ikke sikker på hva jeg skal lete etter. Tok også forøvrig noen bilder av CPUen før jeg la den inn.

 

cpu

 

Det er svært vanskelig å se om det står noe på den, men man kan tyde noen av de nederste linjene.

Endret av Rafael
Lenke til kommentar
Hmm.. hvordan finner jeg ut hvilken stepping min har?

 

Jeg har sjekket på pakken, men er ikke sikker på hva jeg skal lete etter. Tok også forøvrig noen bilder av CPUen før jeg la den inn.

 

cpu

 

Det er svært vanskelig å se om det står noe på den, men man kan tyde noen av de nederste linjene.

Se etter et nummer på esken som ser slik ut: SL7** der * = bokstav eller tall.

 

Alternativene finner du her:

http://processorfinder.intel.com/scripts/l...r+on+selections

 

Det er en C-0 stepping med mindre du har en SL7K9

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...