Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått gjort litt iløpet av dagen, slapp tidlig fra jobben :D Planen min er å fortsatt å ha et lite kjøleskap i pc'en, men ikke så stort som i v1. I den jeg allerede har, er det et 40w peltierelement i. Og siden man ikke får kjøpt mindre enn 80w, fra 3dfxcool, så velger jeg å bruke det jeg har fra før av. Det klarte faktisk å skape minusgrader når det var under 20grader i rommet :wow:

 

Her har jeg bare tatt av den øverste platen som beskytter den øverste kjøleribben og originalvifta:

 

IMG_0553S.jpg

 

Av med ribba og vifta. Ser ut som peltiern er omgitt av en gul-aktig isolerings masse:

 

IMG_0554S.jpg

 

Av med resten da:

 

IMG_0555S.jpg

 

Så var det bare å skrape bort all isoleringsmaterialet og finne kanskje den største coldplata jeg har sett :p

 

IMG_0574S.jpg

 

Peltiern er på 40x40, mens coldplata er på..hmm.. en kubikk? Hehe.. Uansett, her er hvordan jeg ser for meg løsninga for det nye kjøleskapet. Har tenkt å vannkjøle den varme siden av plata, men skal lage en ny blokk, skal ikke bruke den gpu-blokka som jeg har brukt for å illustrere her:

 

 

IMG_0577S.jpg

 

Burde vel funke?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle slenge inn et bilde av verktøyet jeg bruker under jobbingen:

 

IMG_0702S.jpg

(pluss selvfølgelig alle modders bestevenn)

 

Kan ikke akkurat skryte av å ha verktøy i samme dimensjon som snekkern feks :p

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar
Shait! Er det sant?? 34amp? Hvis det er sant, så går jeg seff for den!

:yes::yes:

Tøft prosjekt, litt synd med Tubby 1 da.. Husk det er det indre som teller! I og med at det er en pc jeg snakker om blir det sikkert feil, men det jeg prøvde å si var: Man skal ikke dømme ting etter vekten og utsene, det kan være en grei og sensetiv person alikevel... :p Stå på! :thumbup: Btw, Hvor for så stor cold plate til "Kyl'n"? kan du ikke bruke orginal Kjøle/varme ribben? Skal du ha de viftene som du hadde i tubby 1 sitt kjøle skap?

 

Mvh

Magnus Kofoed

 

EDIT: Hadde glemt at du skulle ha vann kjøling på peltrier'n :wallbash:

Husker du hadde en blå vifte på "kjøle siden", skal du bruke den? Mener at den kan reguleres med en pot. meter(Turtallet).

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar
Hvor for så stor cold plate til "Kyl'n"? kan du ikke bruke orginal Kjøle/varme ribben? Skal du ha de viftene som du hadde i tubby 1 sitt kjøle skap?

Coldplaten skal jeg ikke bruke, det var den som var i kjøleskapet originalt. Jeg har en annen coldplate som jeg har tiltenkt dette prosjektet. Kan kanskje også feste peltiern rett på kjøleribba, men jeg får se.

Husker du hadde en blå vifte på "kjøle siden", skal du bruke den? Mener at den kan reguleres med en pot. meter(Turtallet).

Ja, jeg skal fortsatt bruke den blå vifta på den kalde siden. Må ha noe som sprer kulden fra kjøleribben ned til kjøleskapet.

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar
Coldplaten skal jeg ikke bruke, det var den som var i kjøleskapet originalt. Jeg har en annen coldplate som jeg har tiltenkt dette prosjektet. Kan kanskje også feste peltiern rett på kjøleribba, men jeg får se.

:blink::blink:

Orginalt.... :scared: Den var blodig schvææær!

Ja, skjønte at du skulle bruke en vifte til å spre kulden, men lurte bare på hvilken vifte du skulle bruke. Tror det kan gå bra å bare feste den rett på kjøle ribben.(I grunnen litt pussig at navnet kjøle ribbe passer i denne sammenheng også fordi den KJØLER. Da skulle prossesor viften kanskje ha hett VARME ribbe :p ) Men, hva gjør du her da Flop|s? Ut å jobb. Lykke til, tror det kan bli kjempe bra :w00t:

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg går for to nye powersuplly i systemet, istedenfor å kjøpe et ekstra for strøm til peltiern til cpu-kjølern. Jeg spanderer to Levicom 500w på meg selv (takk for tipset Ducklink) som en slags "feriegave", og selger unna de fire (!) andre strømforsyningene jeg har til overs. Får vel kanskje 1000++ for alle sammen tilsammen, men da sier jeg meg fornøyd med hva jeg har.

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar

Power-knapp

 

Har fundert litt på en ide om en litt uvanlig power-on knapp. Tenkte jeg skulle prøve ut en av ideene idag.

 

Dette er planen:

 

powerforklaringS.JPG

 

Altså en skrue som man kapper i to og lodder en ledning på hver halvdel. De ledningene går så til power-on "stedet" hovedkortet. Man starter da ved å kortslutte kretsen, noe man gjør ved å rett og slett legge fingeren på begge halvdelene (se crappy illustrasjon) samtidig. Man har som regel nok fett på fingeren til å få dette til å fungere, så jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk:

 

Man tager en skrue:

 

skrue_forS.jpg

 

Deler den i to:

 

skrue_skjaringS.jpg

 

Her trengs det endel jobbing med dremmer'n ;)

 

skrue_skjaring2S.jpg

 

Og så pusser man litt for et litt bedre resultat:

 

skrue_pussingS.jpg

 

Og så er det bare å lodde på ledninger og teste ivei, ser dere at de henger på hver sin side av platen?:

 

skrue_testS.jpg

 

Resultat: Skuffende. Fikk ikke kortslutta ved hjelp av fingeren, men det gikk bra hvis hver halvdel kom i kontakt med hverandre. Kanskje det vil bli bedre om jeg bruker en skrue av et annet materiale? Finnes det kobberskruer?

Lenke til kommentar

Tøfft prosjekt.. Har selv tenkt å mekke meg et minikjøleskap å ha stående til cola'en nå i sommer :p Lurer litt på hva du har tenkt å lage kjøleskapet av? Var det isopor eller husker/leste jeg feil?

 

Har dessverre litt liten tro på den powerknappen, i og med at det er en del resistans på huden vår, og du skal jo kortslutte kretsen, da er resistansen null ohm + litt til.. Men, ikke gi opp og si oss hvordan det går :thumbup:

Endret av razer
Lenke til kommentar

Blir nok nødt til å lage noe sensorstyr for å få noe sånt til å fungere. Hvis du setter opp en liten krets til å reagere på de mikroskopiske pulsene muskelstyringen vår sender ut ved 50Hz bør det fungere. Tror det er sånn de fleste touch-knappene fungerer.

 

Prøvde det på en steppermotorstyring jeg har liggende. Jeg begynte å lure noe fryktelig på hvorfor motoren fortsatt roterte når jeg hadde skrudd av oscillatoren, men den stoppet når jeg tok fingeren av jordinga. Etter litt eksperimentering bekrefta jeg det jeg har lest før, at kroppen styres av 50Hz pulser. Det kan selvfølgelig utnyttes, noe jeg har planer om å gjøre etterhvert...

Lenke til kommentar
Blir nok nødt til å lage noe sensorstyr for å få noe sånt til å fungere. Hvis du setter opp en liten krets til å reagere på de mikroskopiske pulsene muskelstyringen vår sender ut ved 50Hz bør det fungere. Tror det er sånn de fleste touch-knappene fungerer.

 

Prøvde det på en steppermotorstyring jeg har liggende. Jeg begynte å lure noe fryktelig på hvorfor motoren fortsatt roterte når jeg hadde skrudd av oscillatoren, men den stoppet når jeg tok fingeren av jordinga. Etter litt eksperimentering bekrefta jeg det jeg har lest før, at kroppen styres av 50Hz pulser. Det kan selvfølgelig utnyttes, noe jeg har planer om å gjøre etterhvert...

Ok, det var litt mer avansert enn jeg først antok. Men det var bare et forsøk.

 

Btw, takk gud for testen av Aspire dere gjorde her på ok.no. Har et pare levicom fra 3dfxcool som kommer om ikke mange dagene, men jeg sender heller de tilbake og kjøper et par Aspire istedet. Sparer jo nesten 1000 kr på det :wow:

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar

Hei igjen Flop|s!

Kom på en ting som egentlig er helt genialt! Dette med at du vannkjøler peltrier'n kan jo ha mangefordeler! For det første: Du kan få det svine kaldt inne i kyl'n og for det andre kan du koble om slik at det fungerer som varme skap. Da vil Tec'en kjøle vannet og du vil få lavere tempereatur!! Bare pass på da, kan bli besett varmt inne i kyl'n da vannet tar all kulde å peltrier'n jobber for fult med å holde det kaldt. Så lenge du har de orginale ribbende skulle det vel ikke være noe prob. Hadde du tnekt over dette? Lavere temperatur, hmmmm. Høyere overklokking :D

Ang knappen så kan du jo lage en ocilator som løper gjennom skruen. Når du trykker på den så forstyrrer du den og egenfrekvensen forandres som igjen trigger en transistor. Alternativt kan du jo lage en krets som trigger en mosfet, det er veldig lett. Kan lage en tegning hvis du vil?

Mvh

Magnus Kofoed

 

PS: Glemte å si: Stå på :w00t:

Lenke til kommentar
Hei igjen Flop|s!

Kom på en ting som egentlig er helt genialt! Dette med at du vannkjøler peltrier'n kan jo ha mangefordeler! For det første: Du kan få det svine kaldt inne i kyl'n og for det andre kan du koble om slik at det fungerer som varme skap. Da vil Tec'en kjøle vannet og du vil få lavere tempereatur!! Bare pass på da, kan bli besett varmt inne i kyl'n da vannet tar all kulde å peltrier'n jobber for fult med å holde det kaldt. Så lenge du har de orginale ribbende skulle det vel ikke være noe prob. Hadde du tnekt over dette? Lavere temperatur, hmmmm. Høyere overklokking :D

Ang knappen så kan du jo lage en ocilator som løper gjennom skruen. Når du trykker på den så forstyrrer du den og egenfrekvensen forandres som igjen trigger en transistor. Alternativt kan du jo lage en krets som trigger en mosfet, det er veldig lett. Kan lage en tegning hvis du vil?

Mvh

Magnus Kofoed

 

PS: Glemte å si: Stå på :w00t:

Har tenkt på det med peltier og snu strømmen selv, men vil få et problem med kondens på slangene..

 

Ja, gjerne det! Hvis det ikke er altfor vanskelig å lage da. Jeg har ikke så store elektriker-kunnskaper :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...