Gå til innhold

Offside regelen i fotball?


Lex-Icon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en av spillerene på lag A skyter ballen til en annen spiller på lag A som står nærmere lag B's mål enn den bakerste spilleren (unntatt keeper) på lag B og spilleren på lag A tar i mot ballen, kan dommeren blåse offside.

 

(Sluttet på fotball i 4. klasse så hvis noe er feil så gi beskjed (går snart i 10.))

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

hvis forsvaret på lag "B" som det blir referert til holder en linje og en spiller på lag "A" går igjennom og er bak forsvaret til lag "B" FØR spilleren på lag "A" som har ballen sender den avgårde er det offside uansett om "gjennombryteren" klarer og nå ballen eller ikke

Lenke til kommentar

Grunnregel:

En spiller er i offside posisjon dersom han er nærmere motpartens mållinje enn

ballen og nest siste motstander.

 

 

Så har vi noe som heter "straffbar offside":

En spiller i offside posisjon skal kun straffes

for offside hvis han, i det øyeblikket ballen

berøres eller spilles av medspiller, etter

dommerens oppfatning, deltar i aktivt

område ved at han :

• blander seg inn i spillet, eller

• forstyrrer en motspiller, eller

• oppnår en fordel av sin offside posisjon.

 

 

Og "ikke straffbar offside":

Det foreligger ikke straffbarhet hvis spilleren

mottar ballen direkte fra:

• målspark

• innkast

• hjørnespark

 

Alt er hentet fra www.fotball.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvis spilleren som motar ballen er forran alle botsett fra en spiller (inkluderet keeperen) eller er fremst når ballen blir slått er det offside. kunn en kroppsdel trenger være forran

Det må være to spillere foran angrepsspillere hvis det ikke skal være offside inkludert keeperen. Altså; en forsvarsspiller og keeper. Den der kroppsdelgreien tror jeg ikke noe særlig på med tanke på at i England (egen regel) må det være luft mellom de to spillerne for at den ene skal være i offside. Jeg tror aldri de hadde hatt denne regelen hvis den var så forskjellig fra en originale.

Lenke til kommentar
Det må være to spillere foran angrepsspillere hvis det ikke skal være offside inkludert keeperen. Altså; en forsvarsspiller og keeper. Den der kroppsdelgreien tror jeg ikke noe særlig på med tanke på at i England (egen regel) må det være luft mellom de to spillerne for at den ene skal være i offside. Jeg tror aldri de hadde hatt denne regelen hvis den var så forskjellig fra en originale.

i norge er det en kroppsdel! terje hauge gikk til avisa (VG) og sa det.

Lenke til kommentar
Quicko Skrevet 20/06/2004 : 11:47

  Merk: "luft i mellom"-regelen, som kommentatorene ofte opptrer med på TV, skal visst være uriktig. Hvis noen kroppsdeler er forbi motstanderen, er det offside... 

 

wh1te Skrevet 21/06/2004 : 15:37

 

QUOTE (E.M. @ 21/06/2004 : 15:18)

Hvis spilleren som motar ballen er forran alle botsett fra en spiller (inkluderet keeperen) eller er fremst når ballen blir slått er det offside. kunn en kroppsdel trenger være forran 

 

 

Det må være to spillere foran angrepsspillere hvis det ikke skal være offside inkludert keeperen. Altså; en forsvarsspiller og keeper. Den der kroppsdelgreien tror jeg ikke noe særlig på med tanke på at i England (egen regel) må det være luft mellom de to spillerne for at den ene skal være i offside. Jeg tror aldri de hadde hatt denne regelen hvis den var så forskjellig fra en originale.

 

Wow, her var det mange svar. Takker! Problemet var nettopp det her luft imellom regelen, og om det skal være det eller ikke. Har søkt litt på nettet, men har ikke funnet noe om "luft imellom", bare at angrepsspilleren er nærmere motstanderlagets mål er nok. Hvis det er slik i England og ikke i Norge, finnes det ikke en internasjonal standard? Hva er riktig i EM f.eks, sikkert ikke "luft imellom" siden alle tilfeller jeg har sett til nå, har vært "uten" luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...