Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk (Advarsel stort bilde)


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at vi driver å bygger nytt hus så vil jeg selv i disse Wlan tider legge inn nettverk/rør i veggene. Det jeg lurer på nå i første omgang er oppsett av servere i forhold til router, firewall, switch og wlan etc.

 

Vil dette funke?

Nettverk.jpg

 

Jeg antar et NGT vil bli ADSL leverandør, har denne routeren firewall ?

 

Noen som kan rettlede meg her ? :cry::cry::ermm:

Endret av TheMatrix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til, om jeg ønsker en mailserver for å filtrere bort spam hvor bør den stå nettverket ?

Kan evt. FTP serveren brukes eller alternativt at firewallen blir en pc som også har denne oppgaven i tillegg.

 

(Innlegg no. 800 :thumbup: )

Endret av TheMatrix
Lenke til kommentar

Tegningen din vil virke helt fint.

Og netopian har brannmur ja.

 

Husk når dere først legger kabler i huset så legg opp cat6 kabler, det koster deg noen kr mer, men kablene er mer framtidsretta enn cat5.

 

Og våger jeg å spørre hvilket program du brukte til å lage den tegningen der ?

Lenke til kommentar
*Offtopic*

 

Litt stort hus? :hmm:

Alt er relativt, huset blir i overkant av 300m2... har 3 unger som trenger plass så det blir 3 bad, vaskerom og teknisk rom i tillegg til de rommene som er nevnt.

 

Byggefirma er litt trege så det blir neppe innflyttningskalrt før tidligst januar... :nei:

Lenke til kommentar
Tegningen din vil virke helt fint.

Og netopian har brannmur ja.

 

Husk når dere først legger kabler i huset så legg opp cat6 kabler, det koster deg noen kr mer, men kablene er mer framtidsretta enn cat5.

 

Og våger jeg å spørre hvilket program du brukte til å lage den tegningen der ?

Takk for svar, programmet som er brukt er M$ Visio, ligger i office pakken. VELDIG enkelt å bruke.

Kunne tenke med 1000Mbit mellom filserver og kontor så Cat.6 er kanskje ikke dumt.

Endret av TheMatrix
Lenke til kommentar
Tegningen din vil virke helt fint.

Og netopian har brannmur ja.

 

Husk når dere først legger kabler i huset så legg opp cat6 kabler, det koster deg noen kr mer, men kablene er mer framtidsretta enn cat5.

 

Og våger jeg å spørre hvilket program du brukte til å lage den tegningen der ?

Det holder vel med Cat5e?

 

AtW

Lenke til kommentar
gå for cat6 er bedre kvalitet på dem og koster nesten ikke noe mer, så slipper du og rive ut alt av kabler hvis du skal ha bedre hastighet på nettverket en gang i fremtiden ;)

Igjen, burde ikke Cat5e holde? Det har da Gbit-støtte?

 

AtW

Men cat6 har bedre kvalitet, cat5e har Gbit støtte ja, men cat6 er bedre.

Når f.eks. 10gbit kommer (i tp-versjon altså) holder ikke cat5e lengere, dumt å bytte kabler, og cat6 er ikke så mye dyrere enn cat5e lengere.

Lenke til kommentar
gå for cat6 er bedre kvalitet på dem og koster nesten ikke noe mer, så slipper du og rive ut alt av kabler hvis du skal ha bedre hastighet på nettverket en gang i fremtiden ;)

Igjen, burde ikke Cat5e holde? Det har da Gbit-støtte?

 

AtW

Men cat6 har bedre kvalitet, cat5e har Gbit støtte ja, men cat6 er bedre.

Når f.eks. 10gbit kommer (i tp-versjon altså) holder ikke cat5e lengere, dumt å bytte kabler, og cat6 er ikke så mye dyrere enn cat5e lengere.

Greit nok, cat 6 støtter jo høyere hastigheter, og er bedre skjermet, men 5e er solid nok, det skal jo bare ligge inne i veggen, men har ikke sjekket prisene på cat6 i det siste, men om det er som du sier at forskjellen er små, så skal jeg gi meg, det er jo like greit å installere noe framtidsrettet.

 

AtW

Lenke til kommentar
I forbindelse med at vi driver å bygger nytt hus så vil jeg selv i disse Wlan tider legge inn nettverk/rør i veggene. Det jeg lurer på nå i første omgang er oppsett av servere i forhold til router, firewall, switch og wlan etc.

 

Vil dette funke?

[bilde]http://www.rettsted.no/images/Nettverk.jpg[/bilde]

 

Jeg antar et NGT vil bli ADSL leverandør, har denne routeren firewall ?

 

Noen som kan rettlede meg her ? :cry::cry::ermm:

Jeg ville ikke brukt firewallen som er i NGT-routerne. Sett opp en ClarkConnect, eller ein linux-boks med iptables.

Skal du deretter kjøre web/ftp/fil/mail-tjenester på en server som ikke krever for mye, kan du kjøre alt dette i èn og samme maskin.

 

Ellers er oppsettet ditt glimmers, ikke noe å utsette på det. Bare husk å legg cat6, eller cat7 om du har litt gryn i lomma.

Lenke til kommentar
I forbindelse med at vi driver å bygger nytt hus så vil jeg selv i disse Wlan tider legge inn nettverk/rør i veggene. Det jeg lurer på nå i første omgang er oppsett av servere i forhold til router, firewall, switch og wlan etc.

 

Vil dette funke?

[bilde]http://www.rettsted.no/images/Nettverk.jpg[/bilde]

 

Jeg antar et NGT vil bli ADSL leverandør, har denne routeren firewall ?

 

Noen som kan rettlede meg her ?  :cry:  :cry:  :ermm:

Jeg ville ikke brukt firewallen som er i NGT-routerne. Sett opp en ClarkConnect, eller ein linux-boks med iptables.

Skal du deretter kjøre web/ftp/fil/mail-tjenester på en server som ikke krever for mye, kan du kjøre alt dette i èn og samme maskin.

 

Ellers er oppsettet ditt glimmers, ikke noe å utsette på det. Bare husk å legg cat6, eller cat7 om du har litt gryn i lomma.

Det blir neppe Linux da jeg rett og slett ikke har tid til overs for å lære meg det nødvendige, men hva er ClarkConnect, en applikasjon ?

Edit: Bør jeg sette opp en firewall ved Wlan'et eller holder det med kryptering ?

Endret av TheMatrix
Lenke til kommentar

De innebygde firewallene i routere / bredbåndsroutere duger for å holde Sasser og slikt ute, men kan ikke sies å funke bra. Mesteparten av beskyttelsen er pga at nettverket sitter bak en NAT, noe som gjør systemet nokså usynlig fra nettet.

 

Skal du ha noe litt mer skikkelig, er en Linux-pøs med IPTables eller en Windows-boks med noe skikkelig firewallsoftware på tingen å gå for.

 

Med NGT, sitter NAT-routeren direkte i ADSL-modemet, slik at du mister mye konfigurasjonsmuligheter. Det blir ikke fryktelig stort poeng med en egen firewall bak denne routeren. Idellet sett, burde firewallen vært koblet direkte inn etter ADSL-modemet, men dette er umulig med NGT så vidt jeg har forstått det.

 

Jeg ville også satt FTP'n og firewallen direkte i switchen på hver sin port, hvis det er forskjellige maskiner. Ellers ser det oppsettet helt greit ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...