Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk (Advarsel stort bilde)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt overkill med både filserver og ftp server?

 

Hva skal du med egen mail server på en adsl linje?

 

Så  lenge du ordner deg med patche panel og hele pakka ligger du rimelig godt an for fremtidige oppgraderinger  :yes:

FTP serveren skal være tilgjengelig utenfra, det skal ikke filserveren som kun inneholder interne ting. Jeg antar at det er lettere å få en sikker løsning på denne måten ?

 

Anyone ? :hmm:

Har 7 maskiner i nettverk + en Dreambox og min erfaring er at det er en kjempejobb å oppdatere både opperativsydtem som betår av win Xp og diverse distroer av Linux+alle programmer som er innstallert.anbefaler deg å bruke Gatelock 2000 fra Trend Micro som er en hardwarebrannmur med innebygget antivirus,den oppdateres automatisk og er tett.Ønsker deg lykke til med prosjektet

Lenke til kommentar
Litt overkill med både filserver og ftp server?

 

Hva skal du med egen mail server på en adsl linje?

 

Så  lenge du ordner deg med patche panel og hele pakka ligger du rimelig godt an for fremtidige oppgraderinger  :yes:

FTP serveren skal være tilgjengelig utenfra, det skal ikke filserveren som kun inneholder interne ting. Jeg antar at det er lettere å få en sikker løsning på denne måten ?

 

Anyone ? :hmm:

Har 7 maskiner i nettverk + en Dreambox og min erfaring er at det er en kjempejobb å oppdatere både opperativsydtem som betår av win Xp og diverse distroer av Linux+alle programmer som er innstallert.anbefaler deg å bruke Gatelock 2000 fra Trend Micro som er en hardwarebrannmur med innebygget antivirus,den oppdateres automatisk og er tett.Ønsker deg lykke til med prosjektet

Skal sjekke den opp, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Litt overkill med både filserver og ftp server?

 

Hva skal du med egen mail server på en adsl linje?

 

Så  lenge du ordner deg med patche panel og hele pakka ligger du rimelig godt an for fremtidige oppgraderinger  :yes:

FTP serveren skal være tilgjengelig utenfra, det skal ikke filserveren som kun inneholder interne ting. Jeg antar at det er lettere å få en sikker løsning på denne måten ?

 

Anyone ? :hmm:

Har 7 maskiner i nettverk + en Dreambox og min erfaring er at det er en kjempejobb å oppdatere både opperativsydtem som betår av win Xp og diverse distroer av Linux+alle programmer som er innstallert.anbefaler deg å bruke Gatelock 2000 fra Trend Micro som er en hardwarebrannmur med innebygget antivirus,den oppdateres automatisk og er tett.Ønsker deg lykke til med prosjektet

Skal sjekke den opp, takk for tipset :)

Eneste "ulempen" med akkurat denne er at den ikke har verdens raskeste cpu....driver du litt heavy ftp bruk/sende store vedlegg så vil du merke at det går litt saktere.

 

btw. sitter å planlegger noe likt, men litt mindre... :p , har strukket Cat6 utp i kanaler utenpå veggene da huset stod her fra før og er fra 1915(ikke akkurat laget for kabel strekk i veggene..). For all del ikke legg "billigere" kabler enn Cat 6 når du først er i gang, kabling er en god investering, 500m med kabel forsvinner FORT.

 

Husk ups..., ellers blir dette fort svindyrt om det skulel være litt uvær...

Endret av chma
Lenke til kommentar

Sentralisert antivirus er en god ide, men det bør helst være slik at hver maskin kjører virus sjekkinga. F-secure kan man f.x legge inn slik at man oppdaterer på en maskin, så merker de andre at "serveren" har vlitt oppdatert og gjør det samme selv. Sikkert det samme som skjer i Norton Corp. uten at jeg har prøvd denne.

Du skal ikke se bort fra at jobben din har en antivirus avtale som gjør at du kan bruke jobbens antivirus program på hjemme nettet gratis.

 

Trekk for all del MINST 22 mm rør! Med 16mm må man bruke makt for å få gjennom 2x eth + 1 tlf kabel. Har røket et par eth kabler på slike trekk.

(Bruk de tykkeste fleksible røra du får tak i. Kloakrør kan bli litt i overkant.)

Lenke til kommentar
Litt overkill med både filserver og ftp server?

 

Hva skal du med egen mail server på en adsl linje?

 

Så  lenge du ordner deg med patche panel og hele pakka ligger du rimelig godt an for fremtidige oppgraderinger  :yes:

FTP serveren skal være tilgjengelig utenfra, det skal ikke filserveren som kun inneholder interne ting. Jeg antar at det er lettere å få en sikker løsning på denne måten ?

 

Anyone ? :hmm:

Har 7 maskiner i nettverk + en Dreambox og min erfaring er at det er en kjempejobb å oppdatere både opperativsydtem som betår av win Xp og diverse distroer av Linux+alle programmer som er innstallert.anbefaler deg å bruke Gatelock 2000 fra Trend Micro som er en hardwarebrannmur med innebygget antivirus,den oppdateres automatisk og er tett.Ønsker deg lykke til med prosjektet

Skal sjekke den opp, takk for tipset :)

Eneste "ulempen" med akkurat denne er at den ikke har verdens raskeste cpu....driver du litt heavy ftp bruk/sende store vedlegg så vil du merke at det går litt saktere.

 

btw. sitter å planlegger noe likt, men litt mindre... :p , har strukket Cat6 utp i kanaler utenpå veggene da huset stod her fra før og er fra 1915(ikke akkurat laget for kabel strekk i veggene..). For all del ikke legg "billigere" kabler enn Cat 6 når du først er i gang, kabling er en god investering, 500m med kabel forsvinner FORT.

 

Husk ups..., ellers blir dette fort svindyrt om det skulel være litt uvær...

Er vel ikke uenig i det,men du kan altids slå av scanning av store vedlegg.Bare rapportering.Da det gjelder et så lite nett så blir ikke forsinkelsene så store at det gjør noe,men i et bedriftsnettverk så er det snakk om kraftigere saker.Hvis pris ikke har noe å si så er jo barnnmurene til Checkpoint og Symantec ypperlige.Har altid hatt lyst på Symantec sin,men synes at det er en drøy pris å betale.

Lenke til kommentar
MS Visio er ikke inkludert i Office pakken så vidt jeg vet, ihvertfall ikke i office XP. Det må nok kjøpes seperat desverre.

 

Men det kan absolutt anbefales for å lage grafiske representasjoner over nettverktopologi og liknende.

Offtopic: Jeg anbefaler SmartDraw, som finnes hos smartdraw.com JEg personlig syntes det er bedre enn Visio, pluss at objektene er finere. :roll:

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
MS Visio er ikke inkludert i Office pakken så vidt jeg vet, ihvertfall ikke i office XP. Det må nok kjøpes seperat desverre.

 

Men det kan absolutt anbefales for å lage grafiske representasjoner over nettverktopologi og liknende.

VISIO kom vel først i Office 2003 pakken...

Endret av eberland
Lenke til kommentar
MS Visio er ikke inkludert i Office pakken så vidt jeg vet, ihvertfall ikke i office XP. Det må nok kjøpes seperat desverre.

 

Men det kan absolutt anbefales for å lage grafiske representasjoner over nettverktopologi og liknende.

VISIO kom vel først i Office 2003 pakken...

Ser ut til å stemme, det er 2003 jeg kjører. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...