Gå til innhold

Hva anbefales av S-ATA disker til RAID?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Skal ha en ny pc snart, og tenkte på den å ha følgende harddisker:

 

 

1 stk Raptor 74 gig som system disk

 

og 2 stk et eller annet merke 200gig s-ata disker i raid (stipling?) har skjønt det kan være en fordel å ha noen disker som er svært stabile hvis jeg skal bruke den ene RAID teknologien.. hvilke anbefaler dere?

 

selv hadde jeg sett ut med western digital sine s-ata 200gig som ligger på ca 1250 på komplett.

 

videre.. hva burde jeg kjøre system disken som?

 

takker og bukker for alle gode tips :)

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og 2 stk et eller annet merke 200gig s-ata disker i raid (stipling?) har skjønt det kan være en fordel å ha noen disker som er svært stabile hvis jeg skal bruke den ene RAID teknologien.. hvilke anbefaler dere?

Er det RAID-0 "Striping" du snakker om? Personlig hadde jeg aldri satt to harddisker som skal brukes til lagring i RAID-0. Grunnen til det er at hvis en harddisk ryker så mister du alt som var lagret på stripen. RAID-1 "Speiling" er tingen. Hvis en harddisk ryker så ligger alt på den andre harddisken. Dersom du likevel vil bruke RAID-0, vil jeg egentlig anbefale deg å bruke Raptorer som jeg har fått inntrykk av at er litt mer driftsikkre enn andre harddisker.

Lenke til kommentar
Skaff et nforce3 250GB kort .

2 x raptor 34GB

1 x raptor 72GB

 

Da kan du kjøre raid-0 + 1 .

Dvs 34GB diskene i raid-0(striped) og 72GB som (mirrored) speilet av 34GB diskene .

Således får du fordelen med både raskt raid-0 + sikkerheten

med raid-1 .

 

....

Må man ikke ha fire like store harddisker for å kjøre RAID-0 + 1?

Lenke til kommentar

Jo, man bør ha 4 like disker. Hvis man ikke har det, vil kapasiteten bli satt til den minste diskstørrelsen.

 

Selv så synes jeg WD bråker alt for mye. Hvis jeg skulle anbefale noe, måtte det være Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA :love: Stille, rask og kald :yes:

Lenke til kommentar
Jo, man bør ha 4 like disker. Hvis man ikke har det, vil kapasiteten bli satt til den minste diskstørrelsen.

 

Selv så synes jeg WD bråker alt for mye. Hvis jeg skulle anbefale noe, måtte det være Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA :love: Stille, rask og kald :yes:

Bruker du noe ekstra direkte kjøling på diskene? Eller er de bare "kalde"?

 

Har akkurat kjøpt meg 4 ide Seagate Barracuda for en raid 5 løsning.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Du må vurdere hva du trenger, jeg selv har 2x36.7GB Raptor i Raid 0 pluss en 80GB til diverse mp3, divx annet som bare ligger der. Raidet bruker jeg til OS, Programmer og Spill som krever rask disk. Du sier du vil ha Raid på to 200GB disker, men trenger du rask ytelse på en lagringsdisk? Jeg ville heller anbefalt raid 1 eller ikke noe raid i heletatt på lagringsdisk, du kan jo f.eks kjøre raid 1 til du har fylt opp med 200gb også sletter du raidet slik at du får 400gb etterpå for videre lagring.

 

Edit: Hei ve_gard

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Da kan du kjøre raid-0 + 1 .

Dvs 34GB diskene i raid-0(striped) og 72GB som (mirrored) speilet av 34GB diskene .

Således får du fordelen med både raskt raid-0 + sikkerheten

med raid-1 .

Med slikt oppsett får du hastigheten til en 72GB disk (den tregeste "disken" som bestemmer skrivehastigheten din)

Lenke til kommentar
Da kan du kjøre raid-0 + 1 .

Dvs 34GB diskene i raid-0(striped) og 72GB som (mirrored) speilet av 34GB diskene .

Således får du fordelen med både raskt raid-0 + sikkerheten

med raid-1 .

Med slikt oppsett får du hastigheten til en 72GB disk (den tregeste "disken" som bestemmer skrivehastigheten din)

Kan man kjøre RAID-0 + 1 med bare tre harddisker?

Lenke til kommentar
Her må du nesten utdype litt..

Jeg snakker om ytelse, seagate disker yter elendig i raid0. Gjorde selv den tabben at jeg kjøpte 2 stk seagate 80GB 8MB SATA som jeg satt opp i raid0, og det var horribelt å bruke systemet. Leste da på nettet at alle som brukte seagate disker hadde elendig raid-ytelse slik som jeg, seagate forklartet det med at diskene var for raske for raid eller noe slikt jalla.

 

End of story for meg var at jeg bestillte en WD 160GB og bytta om til den, fikk da langt bedre ytelse(overføring og søketid) jevnt over(til tross for wd sin dårlig cache).

Lenke til kommentar
Da kan du kjøre raid-0 + 1 .

Dvs 34GB diskene i raid-0(striped) og 72GB som (mirrored) speilet av 34GB diskene .

Således får du fordelen med både raskt raid-0 + sikkerheten

med raid-1 .

Med slikt oppsett får du hastigheten til en 72GB disk (den tregeste "disken" som bestemmer skrivehastigheten din)

Kan man kjøre RAID-0 + 1 med bare tre harddisker?

Han har laget en "72GB disk" ved å kjøre raid 0 på to 36GB disker.

Denne kjører han i raid 1 på en annen 72GB disk.

 

Da sitter du igjen med Raid 1. Raid 0 + 1 ytelse blir det ikke.

Lenke til kommentar

Kjøp 3 like disker og kjør RAID5. RAID5 er ideelt for store lagerområder.

 

RAID5 baserer seg på striping av n-1 disker og paritet på siste disken, der n = totalt antall disker. Har du mange disker vil jeg anbefale å kjøre RAID6 (to paritetsdisker, litt usikker på hvordan det virker), evt. RAID5 med hotspare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...