Gå til innhold

Skal lage viftestyring


Anbefalte innlegg

Ok, jeg holder på med en vifte styring, det jeg lurer på er om GND'en til 12V er noe anderledes enn GND'en til 5V. Kan jeg bruke GND'en til 12V opp mot en 5v+ eller går dettte absolutt ikke ann? Jeg trodde at dette gikk, men ville være sikker :dontgetit:

Håper jeg fikk forklart dette bra nok :yes:

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor kjøpte du  bryter "panelet"?

Lefa eller noe sa han...

:laugh:

elfa....

LOL!

 

Jo jeg kjøpte motstander, to-farga leds og bryterne på Elfa.

Lodda alt sammen selv og koblet det til vifter og PSU kommer en Lang trå om ikke så lenge med bilder og nøyaktig beskrivelse av de tinga jeg kjøpte. "panelet" er en 5,25 front som jeg har brukt drillen min på :p

Lenke til kommentar
Hvor kjøpte du  bryter "panelet"?

Lefa eller noe sa han...

:laugh:

elfa....

LOL!

 

Jo jeg kjøpte motstander, to-farga leds og bryterne på Elfa.

Lodda alt sammen selv og koblet det til vifter og PSU kommer en Lang trå om ikke så lenge med bilder og nøyaktig beskrivelse av de tinga jeg kjøpte. "panelet" er en 5,25 front som jeg har brukt drillen min på :p

NEI... Det var MIN drill du brukte...

Lenke til kommentar

Eg har selv lagt ein viftestyring, prinsippet var atte eg brukte tyristorstyrin... Den funker atte eg hadde ein likerettnings bru, så ein styrekrets. dvs eg brukte ein zenerdiode for og få ned 9.1 v. hadde eit potensiometer med ein kondensator for og styre kor lang tid kondensatoren skulle lade seg opp og ut (t=c*r). Så gjekk pulsen videre inn på basis på dobbelbasdioden som videre lager små pulser inn på Gate som gjer atte den leder. Prinsippet er atte vist kondensatoren lader seg ut med ein gang så gjer den atte tyristoren leder med ein gang ut i halvperioden i sinuskurven, da ligger det meste av spenningsfallet over vifta. Med denne kretsen kan du regulere effekter oppe i 8-9 Amper i 12v (ca 100 watt l r no P=U*I). Og med denne kretsen har du ikkje effekttap. Men problemet er atte når eg skrur opp slik atte vifta skal gå på fult så brenner eg dobbelbas dioden, vist noen kan hjelpe meg så plz... ;)

Lenke til kommentar
Eg har selv lagt ein viftestyring, prinsippet var atte eg brukte tyristorstyrin... Den funker atte eg hadde ein likerettnings bru, så ein styrekrets. dvs eg brukte ein zenerdiode for og få ned 9.1 v. hadde eit potensiometer med ein kondensator for og styre kor lang tid kondensatoren skulle lade seg opp og ut (t=c*r). Så gjekk pulsen videre inn på basis på dobbelbasdioden som videre lager små pulser inn på Gate som gjer atte den leder. Prinsippet er atte vist kondensatoren lader seg ut med ein gang så gjer den atte tyristoren leder med ein gang ut i halvperioden i sinuskurven, da ligger det meste av spenningsfallet over vifta. Med denne kretsen kan du regulere effekter oppe i 8-9 Amper i 12v (ca 100 watt l r no P=U*I). Og med denne kretsen har du ikkje effekttap. Men problemet er atte når eg skrur opp slik atte vifta skal gå på fult så brenner eg dobbelbas dioden, vist noen kan hjelpe meg så plz... ;)

Sett på flere dobbelbasdioder i paralell. Siden strømmen går gjennom den uansett hva du gjør, tåler den jo enkelt og greit ikke så mye strøm som du kjører gjennom kretsen....

 

Kan du forresten forklare en gang til MED bilde.... :yes:

Lenke til kommentar
Prinsippet er atte vist kondensatoren lader seg ut med ein gang så gjer den atte tyristoren leder med ein gang ut i halvperioden i sinuskurven,

 

Jeg trodde det var viftestyring i en PC du snakket om? Strømforsyningen i PCn gir ut likestrøm, ingen sinuskurver der. Eller bruker du egen transformator til viften/viftestyringen?

Lenke til kommentar
Eg har selv lagt ein viftestyring, prinsippet var atte eg brukte tyristorstyrin... Den funker atte eg hadde ein likerettnings bru, så ein styrekrets. dvs eg brukte ein zenerdiode for og få ned 9.1 v. hadde eit potensiometer med ein kondensator for og styre kor lang tid kondensatoren skulle lade seg opp og ut (t=c*r). Så gjekk pulsen videre inn på basis på dobbelbasdioden som videre lager små pulser inn på Gate som gjer atte den leder. Prinsippet er atte vist kondensatoren lader seg ut med ein gang så gjer den atte tyristoren leder med ein gang ut i halvperioden i sinuskurven, da ligger det meste av spenningsfallet over vifta. Med denne kretsen kan du regulere effekter oppe i 8-9 Amper i 12v (ca 100 watt l r no P=U*I). Og med denne kretsen har du ikkje effekttap. Men problemet er atte når eg skrur opp slik atte vifta skal gå på fult så brenner eg dobbelbas dioden, vist noen kan hjelpe meg så plz... ;)

Høres ut som en standard dimmer? Bilde forresten? :p

Lenke til kommentar
Sett på flere dobbelbasdioder i paralell. Siden strømmen går gjennom den uansett hva du gjør, tåler den jo enkelt og greit ikke så mye strøm som du kjører gjennom kretsen....

 

Kan du forresten forklare en gang til MED bilde.... :yes:

fasestyring.gif

her er bildet...

Men kan du vise korleis eg skal koble dem paralelt ?

Fordi eg veit ikkje heilt ka du meiner, men det er berre styrestrømmen som går gjennom dobbelbasdioden. Vist du er interesser eller andre så kan eg skrive artikkel nr på komponenta så kan dere se på www.elfa.se . Det kan vere atte eg har gjort ein feil med berekning av komponenter.

 

Vist ikkje bilde eg la inn fungerer så se www.home.no/frodehf/ så se bilde av fasestyringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...