Gå til innhold

IPod eller creative ZEN?


Anbefalte innlegg

Den nye spilleren til iRiver H300 serien har en ny funksjon som gjør at du kan koble til USB kameraer eller andre apparater som kommer opp som harddisk i windows og overføre direkte uten minneleser. Den har også fargeskjerm som du kan se bildene på, thumbnail funksjonen er likevel begrenset til bilder under 1MB. Det er alltid en sterk diskusjon om hvilken spiller du skal kjøpe. Per dags dato 1.7.2004 er kommer dette an på hva du er ute etter.

 

Funksjonalitet-

iRiver H300 serien- ingen programvare nødvendig, god lyd, høy funksjonalitet men meget høy pris, ca 4600 for H320 og Ca 5500 for H340. Også iRiver iHP-120 og iHP-140 er bra, dette er forgjengerne til H300 serien, disse har også LCD fjernkontrol med i pakken, denne kan også brukes på H300 serien(som kommer med LCD løs fjernkontroll) og kan kjøpes utenom(i følge iRiver). Disse er litt billigere og koster ca 3600 for 20GB 0g 4600 for 40GB alle disse har integrert FM radio med opptaksfunksjon. Batteritid ligger på ca 14t, men det følger med ekstra battery pack som gir mye lengre levetid ca 30t.

 

Design-

Ipod serien. IPod er langt forran med design, men ligger etter med funksjonalitet. Spilleren er lett å navigere og pen og se på. Lyden er ikke så dårlig, men ligger etter sigende dårligere an enn Creative og iRiver, dette kan være en smakssak, det som er å merke er at lyden er lavere en på de andre spillerne. IPod kommer med flere tillegsprogrammer som vekker og kabal, noe som tidligere nevnt kan finnes på mobiltelefonen, som de fleste har. Spille spill på spilleren vil bare ta batteritid som igjen er noe alle allerede klager på. Å koble opp en iPod opp mot en maskin er kan gjøres lett etter å ha installert drivere og programvare. Overføring av filer går da lekende lett i windows explorer. Overføring av musikk må på den annen side gjøres via iTunes, så den katalogisering du har gjort via windows kan du bare glømme, nå er det iTunes som gjelder. Batterilevetiden er på ca 8t. Spilleren er liten, en fryd og se på og grei og bruke. Hvis du er ute etter noe vakkert enkelt og lite, samtidig som du ikke har problemer med å styre samlingen via din maskin gjennom iTunes. pris ligger på ca 2900 for 15GB og 4500 for 40GB. iPod mini vil ligge på ca 2500 og ha 4GB.

 

Økonomi-

Creative Zen Xtra. Komplett har for tiden et godt tilbud på Zen xtra 30GB medfølgende Creative Travelsound høyttalere til ca 2595. Dette er en meget god pris siden dette høyttalersettet koster opp mo 500kr på netter og opp mot 900 i butikkene. Spilleren har meget god lyd, greit utseende men har flere dårlige side med henhold til funksjonalitet. Spilleren kan bare overføre både filer og musikk via medfølgende programvare eller sekundær programvare(notmad fra Red Chair). Dette er ett stort minus for de som bare vil koble til spilleren og overføre musikk og filer via windows explorer. Spilleren kommer også uten fjernkontrol som betyr at du må navigere på spilleren. iPod kommer me fjernkontroll på 40GB modellen sin, men den er uten LCD display og er ikke spesielt funksjonell av den grunn. Zen spillerene har fått meget god kritikk for lyd, noe som ikke overrasker ettersom Creative lenge har vært konsentrert om lyd i PC markedet. Prisen på denne spilleren er det som er den store fordelen ved denne spilleren, funksjonaliteten er det som trekker ned.

 

Så konklusjonen kan være denne: Bryr du deg ikke om hvordan spilleren ser ut, og i tillegg har dype lommer, gå for iRiver. Har du lite penger og vil ha mest for pengene, gå for Zen. Er du opptatt av design og størrelse kjøp iPod.

 

Jah, dett var dett, en liten oppsummering av HDD baserte MP3 spillere akkurat nå. Det finnes spillere du kan spille film på, men de er som regel større og havner i sjiktet multimediaspillere.

 

Hvis noen har kommentarer så er de meget velkommen. Denne gjennomgangen er bare opdatert til neste bedre spillere kommer på markedet og har selfølgelig begrenset levetid. Det kommer alltid noe bedre om 1 år osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IPod er langt forran med design, men ligger etter med funksjonalitet.

Spilleren har kalender som man kan synce med outlook, adressebok man kan synce med outlook. Fungerer som en alarmklokke. Alarmer spilles også av når en event går av i outlook kalenderen. Den kan brukes som en tekst leser ved å overføre filer til den.

 

Lyden er ikke så dårlig, men ligger etter sigende dårligere an enn Creative og iRiver, dette kan være en smakssak, det som er å merke er at lyden er lavere en på de andre spillerne.

Lyden er lavere på europeiske ipod'r pga Franske regler som Apple måtte følge.

Fixes lett med dette programmet: euPOD. ( rører ikke mp3 filene men index filen til ipod ).

For lydkvalitet sammenligning av spillere se http://members.brabant.chello.nl/~m.heijligers/ipod/

 

Overføring av musikk må på den annen side gjøres via iTunes, så den katalogisering du har gjort via windows kan du bare glømme, nå er det iTunes som gjelder.  Hvis du er ute etter noe vakkert enkelt og lite, samtidig som du ikke har problemer med å styre samlingen via din maskin gjennom iTunes.

Hva er det du skriver mann. Det finnes en hel HAU av programmer du kan bruke isteden for iTunes. Et av de beste er http://www.ephpod.com/

Du kan til og med "drag and drop" rett fra Explorern. Eller kanskje sette "sync denne mappen automatisk når ipod kobles på".. Og samtidig sync med værmeldingen og de siste nyhetene også. Det finnes til og med iPod plugin til Winamp så du kan synce med Winamp lib'n. (ikke prøvd denne plugin'n selv)

Men uansett så mener jeg at iTunes er guds gave til oss med en stor musikk samling. :thumbup:

Endret av DaXi
Lenke til kommentar

Ville gått for Zen jeg, har denne selv og er meget fornøyd. OG at den er stor og

klumpete er bare tull (synest jeg da), jeg får den fint i lommen. Synest også designet er bra,

liker metall-utseende svært godt. Creative har dessutne knallbra

kundesupport, som jeg tviler STERKT på at apple klarer å matche.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så stor forskell på lydkvaliteten på disse 2?

 

Noe sier meg at Ipod kan mer (flere funksjoner en bare og spille mp3) en det zen har pga den høyere prisen, men har ikke helt fått bekreftet dette.

Eg har høyrt iPod og Zen, merka ingen verdens ting.

 

Men uansett så mener jeg at iTunes er guds gave til oss med en stor musikk samling.

 

Yepp! iTunes danka ut Winamp i løpet av sekunder. Alt organisert på ein plass.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Hummm og diskusjonen går.

Tror jeg kommer til og gå for ipod, Liker den best og at den er litt dyrere gjør ikke noe når man ser på ekstrautstyret.

 

Dersuten liker jeg ikke lenger creative, heheh, har bare et gammelt sound blaster kort pga firewire porten, men bruker det ikke til og lytte med. sær? kansje

 

 

GO IPOD :love:

 

Ps: ser at ipod mini kommer snart. Lurer på prisen på den.

Dama ønsker seg en sånn.

 

 

pps: ipod bruker jo firewire da, ikke usb. Personlig synes jeg firewire er mer stabil og mer stabil hastighet en usb, men det er kansje bare meg??

Lenke til kommentar

Nå har jeg også kjøp meg ipod 20gb og er meget fornøyd.

Skjønner ikke hva alle disse dårlige kommentarene mot øreproppene som følger med er, synes det er bra lyd i dem jeg.

 

Men nå har jeg tenkt til og kjøpe litt ekstrautstyr, og få tak i det i butikk ser ut som umurlig. Noen som vet om noen butikker på østlandet eller oslo som selger ipod utstyr?

Ellers så ser jeg at det er murlig og bestille fra appel store (www.mac.com) men da kommer det vell på moms osv vist varene kommer fra utlandet?

Lenke til kommentar
Tror jeg kommer til og gå for ipod, Liker den best og at den er litt dyrere gjør ikke noe når man ser på ekstrautstyret.

 

Dersuten liker jeg ikke lenger creative, heheh, har bare et gammelt sound blaster kort pga firewire porten, men bruker det ikke til og lytte med. sær? kansje

 

 

pps: ipod bruker jo firewire da, ikke usb. Personlig synes jeg firewire er mer stabil og mer stabil hastighet en usb, men det er kansje bare meg??

Creative sin spiller får skryt for bedre lydkvalitet enn IPod'en, og den er billigere. Derfor vurderer jeg den fremfor IPod. Når det gjelder IPod så får du mye ekstra funksjoner, men jeg skal bruke den til å høre musikk... ikke spille eller holde orden på avtaler. Det er derfor dumt å betale mer for den, når det som teller, lydkvaliteten, ikke holder samme høye kvalitet som Creative sin.

 

IPod er ett navn man betaler litt ekstra for... det er det ingen tvil om.

 

Ja, firewire er kjappere, men det er en mindre utbredt standard enn USB på PC. Og så mye kjappere er det faktisk ikke. Selv har jeg firewire på PC'n, men heller mot Creative allikevel.

Lenke til kommentar

Etter eit år med iPod er eg ikkje i tvil om at det var eit godt kjøp. :love:

 

Du kan jo lese testen på hovedsida om den. Zen funker heilt sikkert like bra. Kva det angår lydkvaliteten så har eg høyrt begge, og merka ikkje forskjell, fleire andre gjorde heller ikkje. Prisen er eit godt argument, og ja, du betaler for navnet og utsjånad.

 

For å samanlikne litt så kan du sei det slik.

 

iPod = LianLi

Zen = Lepont\Thermaltake...osv

Men nå har jeg tenkt til og kjøpe litt ekstrautstyr, og få tak i det i butikk ser ut som umurlig. Noen som vet om noen butikker på østlandet eller oslo som selger ipod utstyr?

Ellers så ser jeg at det er murlig og bestille fra appel store (www.mac.com) men da kommer det vell på moms osv vist varene kommer fra utlandet?

 

apple.no sender fraktfritt, men om det gjelder småting som ekstrautstyr veit eg ikkje, også tar det litt lengre tid.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

usb vs firewire

 

 

usb 2.0 = 480kbs

firewire = 400kbs

 

usb er kjappere på papiret, men firewire bussen er mer stabil og lettere og oppnå høyere hastighet en usb i praksis.

 

bruker nå usb på min ipod, men det er bare pga at jeg vill ha den til og kunne lade når pc`n er slått av. Den usb kabelen har en splitt til firewire som man da kan koble i strømm adapteren.

 

Er den koblet til firewire 6pin lader den bare når pc (eller mac) er på.

er den koblet til firewire 4pin lader den ikke og heller ikke via usb

Lenke til kommentar

Har nettopp vært gjennom samme vurderinger som deg. Var nære på å kjøpe iRiver H340 (kommer om ca. 1-2 uker), men fant ut at hele bilde-visningsdelen bare er tull. Den viser bare små bildefiler og det er ingen videoutgang slik at bilder kan vises på ekstern skjerm. Da er det ingen praktisk forskjell på å lagre bilder på iRiver eller iPod. Da kan man like godt kjøpe iRiver H140 (mer eller mindre samme funksjonalitet uten farger).

 

Uansett endte jeg til slutt opp med iPod.

 

- Creative synes jeg rett og slett er for stor

- iRiver (100 serien) er omtrent like dyr som iPod, men er vel på mange måter et bedre valg ut fra sunn fornuft

- iPod vekker eierlysten i meg (og forferdelig mange andre før meg).

 

Det høres kanskje litt dustete ut, men det er faktisk viktig. iPod vekker litt ekstra følelser og det er utrolig mye spennede tilbehør og software som finnes. Den har en brukervennlighet (menystyring og oversikt) som overgår de andre (jeg har testet).

 

Ellers en kommentar til det som ble skrevet ovenfor om at du kan glemme katalogisering i forhold til Explorer (windows). Det er bare tull. For det første benytter iTunes de samme tag'ene som explorer benytter. Alle mine mp3 filer - 8700 stk - la seg pent inn i iTunes strukturen med samme informasjon som jeg hadde lagt inn i filene fra før. Det er faktisk omvendt som er problemet, iTunes lagrer ikke tag'ene på samme måte som windows og detaljene om tittel, artist etc. vil ikke kunne leses av explorer, derimot vil også iTunes kunne legge filene i en helt grei struktur som uansett gjør det greit å ha oversikt. Uansett kan du også velge om iTunes skal lage strukturer eller ikke. Kan ikke skjønne at noen får dette til å bli et problem.

 

Det virker som det er mange som skriver kommentarer om iPod uten at de faktisk har brukt den i det hele tatt.

 

Tenk på at du kjøper mer enn en mp3-spiller - du kjøper en dings du skal ha med rundt og bruke mye - da er det fint om du liker den også...

 

BJA

Endret av BJA
Lenke til kommentar

litt om min erfaring med iPod (versjon 2 eller 3 da 15 gb var "medium" størrelse):

 

Spilleren er lekker, og dette var jo selvfølgelig en av grunnene til at jeg kjøpte den. Og med ephpod fungerer musikkoppføring ganske så bra.

 

Det er desverre to problemer jeg har opplevd med spilleren. Det første er vel mer relatert til meg som bruker enn spilleren selv, men likevel så er det et problem: Dette er en skjør spiller. Behandle den varsomt, og ikke som du ville gjort mobilen din. Jeg tror jeg har klart å knerte harddisken på en eller annen måte, selv om jeg aldri har mistet den i bakken. Venstresiden på plastikken er ikke lenger helt "på plass" om det er en forståelig påstand. Tror kanskje det er kommet et par "bad sectors" på disken som følge av dette. Nå er ikke jeg den mest forsiktige brukeren, så jeg er kanskje ikke representativ som kunde (?), men personlig mener jeg at en mp3-spiller er en bruksgjenstand og ikke en pynte-gjenstand. Jeg kjøpte den jo for å ha med mye musikk RUNDT OMKRING. Tar ikke med en polstret koffert til å ha den i liksom. Den går rett i lomma, uten den lille posen som bare er i veien når jeg vil bytte sanger og album. Jeg mener selvfølgelig ikke ripene som kommer i metallet, fordi de kommer uansett og jeg kunne ikke brydd meg mindre.

 

Nummer to problem, og som jeg mistenker at alle som kommer med en-linje påstander á la "Har hatt iPod i ett år og den er bare gull *smiley-gay-face*" holder tilbake informasjon om: Batteritiden er DRITT. 8 timer MY ASS. Selv når iPoden var flunkende ny kunne den nok ikke spille i noe særlig mer enn 5-6. Nå er jeg nede på under 3 (tenker nå kun på spilletid selvfølgelig, det er jo det som er viktig ikke sant, ikke hva som er standby eller whatever?).

 

Så... har de fått fikset batteri-problemet i sine nye spillere? De sier sikkert at de har gjort det, men jeg er litt skeptisk av natur, og vil vel tro at de har fikset noe småtteri som yter 1% mer og går ut og sier "new improved firmware that radically improves playtime !!!111(omg-wtf!!)!!11".

 

Jeg bruker ikke adresselista, og ei heller kalenderen, men jeg har testet med xml-feeders som oppdateres når jeg måtte ønske det fra ephpod. Det er litt stilig. Vis meg en simpel måte å få synket kalander og adressebok mot min outlook, så kanskje jeg skal teste. Så lenge det ikke innebærer å bruke iTunes.

 

Noen som har fått kloa si i nye ZenTouch enda og kan gi oss et lite innblikk i hvordan batteri-levetiden er på den? Den personen bør være klar over hva en kognitiv dissonans er så vi kan få et så ærlig svar som mulig, og ikke disse "iPod rules" kommentarene hele tiden. Vi skjønner alle at når man kjøper et produkt som har så mange relativt like konkurrenter det er vanskelig å distingvere mellom så vil det oppstå tvil i etterkant. "Har jeg kjøpt det riktige produktet?" Derfor prøver man å overbevise seg selv om at man faktisk _har_ gjort dette ved å overbevise seg selv, være det seg ved hjelp av saklige eller usaklige argumenter.

 

Til slutt vil jeg bare nevne, for klarhets skyld, at jeg ikke har prøvd noen av iPod konkurrentene, så jeg vet ikke hvordan noen av disse ranker i forhold til de to problemene jeg har hatt med 'podden. Kan bare håpe at det er bedre. ZenTouch er kanskje større, kanskje den er mer robust, kanskje det er noe jeg bør satse på når jeg har lagt av litt penger til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...