Gå til innhold

"Nocona" lanseres om 14 dager


Anbefalte innlegg

Ellers tviler jeg på at vi vil se dual core netburst kjerner før tidligst på 65nm, men Dothan kommer jo i dualcore format om ikke veldig lenge.

Har intel uttalt seg om dualcore pm noe sted?

Jeg synes ikke Intel har snakket om annet siden de kanselerte Tejas. Les litt rundt på en hvilken som helst hw-side, hw.no inkludert. De vil nok ikke lansere de første under Pentium M navnet fordi de første vil være beregnet på server og desktop, men Intel har sagt at de vil levere dual core over hele linja, laptop inkludert, så den kommer vel kanskje under P-M navnet?

Joa, vært mye snakk om dualcore, men mener å huske at alt var om netburst baserte brikker.

Faktisk dual-dothan jeg har lest mest om rundt forbi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers tviler jeg på at vi vil se dual core netburst kjerner før tidligst på 65nm, men Dothan kommer jo i dualcore format om ikke veldig lenge.

Har intel uttalt seg om dualcore pm noe sted?

Jeg synes ikke Intel har snakket om annet siden de kanselerte Tejas. Les litt rundt på en hvilken som helst hw-side, hw.no inkludert. De vil nok ikke lansere de første under Pentium M navnet fordi de første vil være beregnet på server og desktop, men Intel har sagt at de vil levere dual core over hele linja, laptop inkludert, så den kommer vel kanskje under P-M navnet?

Joa, vært mye snakk om dualcore, men mener å huske at alt var om netburst baserte brikker.

Faktisk dual-dothan jeg har lest mest om rundt forbi.

Det har vært mye snakk ja, men Intel har ikke uttalt seg noe konkret om dette:

http://www.theinquirer.net/?article=16609

 

"So far, Intel has been pretty vague about what it will do on the dual core front in 2005. It’s still unclear whether it will throw the Prescott design away, rip up the roadmap, and re-build its architecture using technology grown at its Israel R&D centers."

 

Pentium-M, inkl. "Dothan", blir utviklet ved Intel sitt forsknings- og utviklingssenter i Israel for de som ikke var klar over det...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

http://barbara.no/art.php?artikkelid=5961

 

var den jeg fant i farten, de viser til PC Watch. Dessverre er det vanskelig å finne veldig mye offisiell informasjon fra Intel, da mesteparten kommer igjennom "lekkasjer" og bekreftelser av disse.. var vel det som blant annet skjedde med Tajas. Prøvde å finne roadmaps på Intels egne hjemmesider, men de avslører veldig lite, annet enn at P4 kommer med høyere hastigheter etterhvert :)

Lenke til kommentar
http://barbara.no/art.php?artikkelid=5961

 

var den jeg fant i farten, de viser til PC Watch. Dessverre er det vanskelig å finne veldig mye offisiell informasjon fra Intel, da mesteparten kommer igjennom "lekkasjer" og bekreftelser av disse.. var vel det som blant annet skjedde med Tajas. Prøvde å finne roadmaps på Intels egne hjemmesider, men de avslører veldig lite, annet enn at P4 kommer med høyere hastigheter etterhvert :)

b0nna har helt rett i at Intel faktisk aldri offisielt har uttalt seg om mobile dual-kjerne prosessorer.

 

Fra kilden til Barabara.no står følgende:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040229173249.html

Surprisingly, but sometime in mid-2005 or later Intel is anticipated to add a processor with two cores in its Pentium M family intended for notebooks. Apparently, the code-named Jonah chip is projected to contain two Dothan cores and to be made using 65nm fabrication technology. The central processing unit is said to disable the second core when functioning on battery power and will enable both cores once the computer is plugged to power outlet. Thermal Design Power of Jonah is likely to be about 45W, while die size is expected to be 100 – 120 square millimeters. The successors of Jonah are Merom, Conroe (2006) and Gilo (2007) processors, all featuring brand-new architecture with 64-bit extension technology. Conroe may become Intel’s first dual-core IA32e processor for desktop computers.

 

Intel officials did not comment on the story.

 

Dette er altså ingenting annet enn rykter, og "Jonah" avhenger isåfall av å bli laget på en 65nm-prosess som ligger langt borte med tanke på alle problemene Intel har hatt sålangt med sin 90nm-prosess...

Lenke til kommentar
http://barbara.no/art.php?artikkelid=5961

 

var den jeg fant i farten, de viser til PC Watch. Dessverre er det vanskelig å finne veldig mye offisiell informasjon fra Intel, da mesteparten kommer igjennom "lekkasjer" og bekreftelser av disse.. var vel det som blant annet skjedde med Tajas. Prøvde å finne roadmaps på Intels egne hjemmesider, men de avslører veldig lite, annet enn at P4 kommer med høyere hastigheter etterhvert :)

b0nna har helt rett i at Intel faktisk aldri offisielt har uttalt seg om mobile dual-kjerne prosessorer.

 

Fra kilden til Barabara.no står følgende:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040229173249.html

Surprisingly, but sometime in mid-2005 or later Intel is anticipated to add a processor with two cores in its Pentium M family intended for notebooks. Apparently, the code-named Jonah chip is projected to contain two Dothan cores and to be made using 65nm fabrication technology. The central processing unit is said to disable the second core when functioning on battery power and will enable both cores once the computer is plugged to power outlet. Thermal Design Power of Jonah is likely to be about 45W, while die size is expected to be 100 – 120 square millimeters. The successors of Jonah are Merom, Conroe (2006) and Gilo (2007) processors, all featuring brand-new architecture with 64-bit extension technology. Conroe may become Intel’s first dual-core IA32e processor for desktop computers.

 

Intel officials did not comment on the story.

 

Dette er altså ingenting annet enn rykter, og "Jonah" avhenger isåfall av å bli laget på en 65nm-prosess som ligger langt borte med tanke på alle problemene Intel har hatt sålangt med sin 90nm-prosess...

Dothan har jo ikke hatt de helt store problemene og den er jo 90nm. Er vell heller Prescot som har vist seg å være litt vell komplisert.

Lenke til kommentar

Tror heller ikke overgangen fra 90nm til 65nm blir like problematisk som 130nm til 90nm mhp. yield og produksjonstekniske problemer. Det er nemlig svært mye av det samme utstyret som brukes på 90nm og 65nm, mens 130nm hørte til en annen generasjon produksjonsutstyr. Lekkasjeproblemene vil imidlertig ikke bli noe mindre. 65nm transistorer vil fortsatt bli mye bedre enn 90nm transistorer totalt sett. Akkurat som 90nm transistorer er mye bedre enn 130nm transistorer. (bedre til cpu produksjon, bare sånn i tilfelle det skulle droppe innom en CMOS kverrulant ;) )

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...