Gå til innhold

Dual Raptor eller SCSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det holder lenge med en 76GB Raptor som systemdisk. Disse diskene er nesten på høyde med SCSI disker. Husk at SCSI disker bråker betydelig og har høy varmeutvikling kontra IDE disker (selv om Raptor ikke er spesielt snill ;) ).

 

SCSI i servere, IDE i arbeidsstasjoner, Raptor for de kresne.

Lenke til kommentar

Først og fremst, mener jeg at 36.7 GB disken til Raptor er mer en stor nok å ha som OS-Disk. 74 GB versjonen har vell 0.7 ms bedre søketid, noe som kommer til å merkes minimalt. Er det snakk om å ha en rask oppstartsdisk, ville jeg heller kjøpt 2x 36.7 GB som du får til samme prisen som 1x 74 GB, og satt disse sammen i Raid 1 = dobbel ytelse. Dette vil da også yte bedre enn en enkelt SCSI-disk, og til en mye hyggeligere pris.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Først og fremst, mener jeg at 36.7 GB disken til Raptor er mer en stor nok å ha som OS-Disk. 74 GB versjonen har vell 0.7 ms bedre søketid, noe som kommer til å merkes minimalt. Er det snakk om å ha en rask oppstartsdisk, ville jeg heller kjøpt 2x 36.7 GB som du får til samme prisen som 1x 74 GB, og satt disse sammen i Raid 1 = dobbel ytelse. Dette vil da også yte bedre enn en enkelt SCSI-disk, og til en mye hyggeligere pris.

 

-z00l-

74GB Raptoren yter jevnt over bedre enn 36GB versjonen. Men med 2stk 36GB i raid 0 yter sånn ca 30-40% bedre enn bare en. Men da er jo søketiden ganske mye høyere. Fordelen med 74GB disken er jo at du får mere plass til programmer/spill osv i tillegg til OS. Raid 0 er ikke lik dobbel ytelse selv om det i teorien kan virke sånn

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

To HDD'er i RAID 0 får alltid dobbelt opp med søketid grunnet at den leser fra begge diskene og dermed blir søketiden dobbelt så mye. Men ved overføringer osv er det betydelig bedre. Anbefaler to 74 GiB Raptorer i RAID 0 siden 36 versjonen er såpass bråkete at det er irriterende,

Lenke til kommentar
Først og fremst, mener jeg at 36.7 GB disken til Raptor er mer en stor nok å ha som OS-Disk. 74 GB versjonen har vell 0.7 ms bedre søketid, noe som kommer til å merkes minimalt. Er det snakk om å ha en rask oppstartsdisk, ville jeg heller kjøpt 2x 36.7 GB som du får til samme prisen som 1x 74 GB, og satt disse sammen i Raid 1 = dobbel ytelse. Dette vil da også yte bedre enn en enkelt SCSI-disk, og til en mye hyggeligere pris.

 

-z00l-

Raid 1 øker kun sikkerheten (hvis én disk skulle ryke har du fremdeles alt på den andre) ikke ytelsen, hvis du tenker på Raid 0 så øker ikke lese/skriveytelsen der med 100% men rundt 30-40% (50% hvis du er heldig) i tillegg til at du får en mye høyere søketid.

 

Ville gått for én Western Digital Raptor 74,6 :thumbup:

Lenke til kommentar

I motsetning til de andre vil jeg nok anbefale SCSI. Men jeg vil vente til SAS(Serial Attached SCSI)-kontrollerne og diskene kommer på markedet i løpet av året. Men skal du absolutt kjøpe nå, vil jeg nok gå for SCSI. Jeg har selv en Seagate Cheetah 15K.3 36.7 GB som systemdisk, og den er ekstremt rask. Fikk selv tak i en SCSI RAID-kontroller svinbillig, så nå blir det snart 2 slike disker i RAID 0 på meg...

Og til dere som mener raptor er mest økonomisk: Ja, jeg er svært kresen når det gjelder datautstyr.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper en 74gig Raptor, har det noe å si, vil den bli tregere, om man partisjonerer den opp c: og d: ? Jeg synes det er best å holde OS partisjonen så liten som mulig, rundt 10gig, så det går fortere å formatere.

 

Offtopic: Har det noe å si om man quick-formaterer? Mener å ha lest at det er lurt å kjøre "vanlig" format første gang disken taes i bruk??

 

Ken8

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Offtopic: Har det noe å si om man quick-formaterer? Mener å ha lest at det er lurt å kjøre "vanlig" format første gang disken taes i bruk??

 

Ken8

Tja, full formatering er egentlig ikke noe særlig annet enn Quick Format + overflatescanning av disken for å søke etter error. Er du sikker på at disken er feilfri er det like greit å ta en quick format, men du kan jo aldri være helt sikker på det med en ny disk.

Lenke til kommentar
skal han ha best ytelse og har råd, så kjøp scsi.

 

Skal du ha litt mer "budsjett" pris så kjøp raptor.

 

Det beste er helt klart Scsi som kjører raid 0

Det ble litt feil, noen tester har faktisk vist at WD 74GB Raptoren yter _bedre_ enn noen SCSI disker. Den har til og med slått en 15000 RPM SCSI disk, men jeg har ingen tester i hodet å vise til.

Lenke til kommentar
skal han ha best ytelse og har råd, så kjøp scsi.

 

Skal du ha litt mer "budsjett" pris så kjøp raptor.

 

Det beste er helt klart Scsi som kjører raid 0

Det ble litt feil, noen tester har faktisk vist at WD 74GB Raptoren yter _bedre_ enn noen SCSI disker. Den har til og med slått en 15000 RPM SCSI disk, men jeg har ingen tester i hodet å vise til.

Ikke pokker om en WD Raptor 74 GB slår en Seagate Cheetah 15K.3 74 GB. Og nå som SAS kommer, vil vi se en helt ny generasjon SCSI-disker som igjen vil være mye bedre enn disse oppskrytte Raptor-diskene.

Lenke til kommentar
skal han ha best ytelse og har råd, så kjøp scsi.

 

Skal du ha litt mer "budsjett" pris så kjøp raptor.

 

Det beste er helt klart Scsi som kjører raid 0

Det ble litt feil, noen tester har faktisk vist at WD 74GB Raptoren yter _bedre_ enn noen SCSI disker. Den har til og med slått en 15000 RPM SCSI disk, men jeg har ingen tester i hodet å vise til.

Ikke pokker om en WD Raptor 74 GB slår en Seagate Cheetah 15K.3 74 GB. Og nå som SAS kommer, vil vi se en helt ny generasjon SCSI-disker som igjen vil være mye bedre enn disse oppskrytte Raptor-diskene.

Vel det er noen tester der Raptor 74GB slår SCIS 10K, og i en eller to ting så sol den 15k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...