Gå til innhold

Bygge PC "farm"... Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hallo alle,

 

Kom plutselig over en deler kroner jeg ikke var forberedt på, og fikk lyst til å realisere en liten drøm jeg har hatt en stund :-)

 

Har lenge hatt lyst til å bygge en "PC farm" med mange maskiner i et åpent rack. I første omgang kanskje 5-6 AMD64 maskiner for både tallknusing (D2OL) og andre formål.

 

Det jeg lurer på er om andre her har erfaringer å dele omkring et slikt prosjekt? F.eks. angående rack? Kunne tenkt meg et helt åpent et uten kabinett, bare HK stablet over hverandre... Tenker på å putte hele greia inn i et skap eller noe, så støy er intet problem... Er rack av denne typen å få kjøpt ferdig, eller må jeg mekke selv?

 

Hva slags disker anbefales? Lurte på å bruke en egen server for data, men hva med OS? Behøver jeg en bootdisk for hvert HK, eller kan alle maskinene bootes fra en delt disk?

 

Hva med PSU? Kan en PSU brukes til flere maskiner, eller må jeg ha en PSU for hvert HK?

 

En KVM switch er selvsagt nødvendig, men hva med grafikk-kort? Finnes det HK for AMD64 med integrerte kort? Kvaliteten er selvsagt underordnet... Her snakker vi billige "all in one" kort :-)

 

Noen som har erfaringer og/eller tanker om et slikt prosjekt og forslag til hva jeg trenger?

 

Takk på forhånd! :thumbup:

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er også min drøm, men siden økonomi ikke er min gode side så kan det ta lang tid før det skjer.

Men uansett, www.microplex.no har en del 19" rack kabinetter.

Om det er slike du har tenkt å bruke.

Passer jo yppelig i rack da :)

 

Håper å få høre mer om planene dine å utviklingen av farmen din.

Lenke til kommentar

Hmm, har sett rack uten kabinett. Men da bare i forbindelse med telefonsentraler.

Har du sjekket store leverandører som dell,HP og Compaq osv. Hvilken rack løsninger de har ?

Det som hadde vært kult, er å hatt ett rack full av servere.

Stort svart Dell rack eller noe i den duren.

 

Fant dette om rack hos HP.

http://h30140.www3.hp.com/

 

Disse ser ut som hovedkort du bare stikker inn i ett rack. Under "Single board computers"

http://www.interlogicindustries.com/

 

Edit: Skriveleif

Endret av pekka
Lenke til kommentar

Det som kanskje hadde vært det greieste er nok å bygge maskinene inn i selve skapet. Skaff like mange hovedkort-plater (slike som du skrur fast hovedkortet i i vanlige kabinett) som du har hovedkort, og sett deg ned og tegn :thumbup:

 

Vil anbefale at du bruker tunneller til avkjøling av cpu, slike slanger som brukes på tørketromler og slikt fungerer ypperlig ;)

Da kan du kjøre luften til cpu'ene rett fra rommet, mens all luften som flyter rundt i selve skapet kan få egen gjennomstrømning.

 

Tror det kan se temmelit tøft ut på lan med et digert Ikea-skap med 6 120mm inntak til A64 CPU'er... Går du hele veien, kan du stikke innom en glassmester og kjøpe plexiglass som du bytter ut enkelte plater i skapet med.

 

Btw: Det skal være mulig, om ikke tungvint, å bruke en disk på 6 maskiner. Du må nok ha en PSU for hvert hovedkort.

 

 

Edit: Ser du tenker på Rack-løsninger, dette er noe som vil bli temmelig dyrt temmelig fort.. :ermm:

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar
Tror det kan se temmelit tøft ut på lan med et digert Ikea-skap med 6 120mm inntak til A64 CPU'er... Går du hele veien, kan du stikke innom en glassmester og kjøpe plexiglass som du bytter ut enkelte plater i skapet med.

LOL :-) Ankomme LAN med en truck og et IKEA skap :-) Hadde vært noe det :-)

 

Sjekker ut linker for øyeblikket, fant et firma i Norge som leverer ferdig kuttede ALU-profiler.... Dessuten http://www.emachineshop.com/ :-)

 

Takk for tilbakemelding :thumbup:

 

Edit: Hmmm... liker tanken på ulver i fåreklær... Kanskje bygge det hele inn i en søppeltønne fra Brødr. Wilhelmsen i Oslo :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Ser nå ut til at racket må bygges for hånd.... 4 Alu søyler med monteringslister for hver 3U eller noe....

 

Men hva med kort? AMD64 eller dual Intel... Innebygget grafikk og nettverkskort samt ingen lyd ville være perfekt....

 

Hva med OS? Linux?? Kjøling??

 

Flere tips?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Har skapet, må bare flytte AG'n :-)

 

Lurer imidlertid litt på kjølesystem... Bør kanskje ha en CPU blåser for hver av dem? Selv med vannkjøling i serie vil maskinen i bunnen kunne gå varm?

 

Hva forresten med RAM? Tenker på 512MB på hver av dem....

 

Har en 12 ports HUB som jeg setter på toppen, trenger da bare noen cat5/6 kabler samt kablene for KVM switchen....

Lenke til kommentar
:wow: Ser ikke poenget. Og hva skal den direkte brukes til? Og hva skal du finansiere den med?

 

Genialt allikevel! Gleder meg til å se bilder!!!

 

(Komanigjen, må gi han svar på spørsmålene hans, folk!)

Poenget er, som han sa:

lyst til å realisere en liten drøm jeg har hatt en stund

 

Den skal, som han sa, brukes til:

tallknusing (D2OL) og andre formål.

 

Finansiering skjer, som han sa, ved at han

kom plutselig over en deler kroner jeg ikke var forberedt på

 

Du må lære deg å lese det originale innlegget før du poster ;)

 

Forøvrig så må jeg si at jeg også stiller meg litt undrende til hvorfor noen ønsker å bruke så mye penger på å sette opp bokser som bare står og knuser tall for Seti ++ Men dem om det :) Det er jo alltid litt gøy å hjelpe til, men jeg må innrømme at jeg nok hadde brukt pengene på meg selv istedenfor... :blush: (Alternativt "investert" i hus/leilighet)...

 

Men det er kult at andre folk prioriterer litt annerledes mtp økonomi enn meg! Hadde alle vært som meg hadde det nok vært en kjedelig verden vi levde i... (Har fått ord på meg for å være, om ikke akkurat gjerrig, så iallefall noe som ligner... Men det er vel derfor jeg har klart å legge til side rundt 100.000,- i snitt pr år etter at jeg begynte å jobbe også? Jeg sparer forøvrig ikke for å spare, men for å ha en fet kåk, kul bil og snygg tjej om et par år ;) )

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...