Gå til innhold

Beste RPG ever?


Anbefalte innlegg

Noen begrunnelser på hvorfor Morrowind ikke er et bra spill(IMO):

 

- Grafikken er ikke bra(Ja, jeg har et greit grafikkort(FX5950)):

-- Den oppleves alt for statisk

-- Animasjonene er virkelig dårlige

-- Vannet ser ut til å være av en form for flytende sølv

-- Det er litt "bland". Lite festelig bruk av farger

-- Det som deriot er bra der er at modellene er bra laget, og landskapet er flott

- Pathfindiga er heller trist, da monster stadig vekk løper inn i vegger, eller inn i steiner

- Kampsystemet er kjedelig, og VELDIG repetetivt. :hrm:

- Magi er kjedelig da det går mye på det samme greiene hele tida(litt høyere dmg og sånt, men samme utsende)

- Man skal ikke kunne løpe bakover like fort som framover, da dette forårsaker teite situajoner:

-- Man kan slå på folk som løper etter deg uten at de kan slå like effektivt tilbake

-- Det føles veldig usannsynelig(ja, jeg vet det er "fantasi")

- Interaksjonen med npc er blir vanvittig kjedelige etterhvert, da alle sier mer eller mindre det samme.

 

Dette er det jeg kommer på som jeg synes ikke er bra i Morrowind. Jeg kan legge til at da jeg så spillet for første gang syntes jeg grafikken var fantastisk, men etter å ha spilt det en stund forsvinner gleden av det. Positvt med spillet er også det at det er rimelig åpent, og stort. Dette betyr at du kan gjøre mer eller mindre det du har lyst til der.

 

Men for å gå tilbake til topicen er bra rpg'er disse:

- Diablo(I&II)(ActionRPG, og ikke rein rpg vel og merke) :w00t:

- Baldurs Gate serien

- til en viss grad NWN(litt skuffende etter den store "hypen")

- KotOR(overraskende bra, og at hver eneste samtale har audio trekker VELDIG opp) :love:

- Planescape Torment

- og noen av de gode gamle:

-- Eye of the Beholder

-- The Bards Tale

-- Gauntlet

-- The Elder Scrolls(ikke siste som dere kanskje skjønner :p )

- Sikkert mange jeg har glemt også :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Fallout 2. (På grunn av et flott karaktersystem, godt anvendt humor, en bra historie og en svært omfattende verden)

 

2. Morrowind med expansions (På grunn av utrolig fleksible valgmuligheter, og ekstremt mange quests. Kudos for mange fanlagde plug-ins som øker spilletiden ytteligere)

 

3. Baldur's Gate 2 (På grunn av en fantastisk historie, samt at det er basert på det flotteste spillet noensinne, Dungeons & Dragons)

 

4. Everquest (Det beste gameplayet i et MMORPG-spill noensinne, og en utrolig trofast fanskare. Topper ikke fordi det ikke har noen singel player-muligheter, og hytteturene blir dessverre ikke helt det samme med tutorialen (:)

 

5. Diablo 2 (Veldig engasjerende online-del, mange koselige quests og det var rett og slett utrolig bra i forhold til resten av RPG-spillene på sin tid)

Lenke til kommentar
Noen begrunnelser på hvorfor Morrowind ikke er et bra spill(IMO):

 

- Grafikken er ikke bra(Ja, jeg har et greit grafikkort(FX5950)):

-- Den oppleves alt for statisk

-- Animasjonene er virkelig dårlige

-- Vannet ser ut til å være av en form for flytende sølv

-- Det er litt "bland". Lite festelig bruk av farger

-- Det som deriot er bra der er at modellene er bra laget, og landskapet er flott

- Pathfindiga er heller trist, da monster stadig vekk løper inn i vegger, eller inn i steiner

- Kampsystemet er kjedelig, og VELDIG repetetivt. :hrm:

- Magi er kjedelig da det går mye på det samme greiene hele tida(litt høyere dmg og sånt, men samme utsende)

- Man skal ikke kunne løpe bakover like fort som framover, da dette forårsaker teite situajoner:

-- Man kan slå på folk som løper etter deg uten at de kan slå like effektivt tilbake

-- Det føles veldig usannsynelig(ja, jeg vet det er "fantasi")

- Interaksjonen med npc er blir vanvittig kjedelige etterhvert, da alle sier mer eller mindre det samme.

 

Dette er det jeg kommer på som jeg synes ikke er bra i Morrowind. Jeg kan legge til at da jeg så spillet for første gang syntes jeg grafikken var fantastisk, men etter å ha spilt det en stund forsvinner gleden av det. Positvt med spillet er også det at det er rimelig åpent, og stort. Dette betyr at du kan gjøre mer eller mindre det du har lyst til der.

Du glemte den viktigste tingen. Dag og Natt har ingenting å si utenom grafisk. I Daggerfall var de fleste butikker stengt om natten, og det var monstere i gatene. Noe som gjorde det sabla gøyt å være tyv. I Morrowind er det helt meningsløst å være tyv.

 

En annen dårlig ting er at det er ingen kjøpmen med nok penger.

 

Og at teleport magien har blitt satt til bare 1 waypoint.

 

Og modellene er ikke pene. De er stygge som få. Landskapet er derimot veldig pent.

 

MEN.... det er et av mine favoritt rollespill likevel. Bak Daggerfall selvfølgelig(Daggerfall er nok det spillet jeg har tilbrakt mest tid med).

 

System Shock 1&2 var også sabla bra. Og Deus Ex 1.

 

Og av konsollrollespill så likte jeg story'en i Grandia 2 veldig godt, selvom gameplayet var totalt uinterresant etter at man fant ut at man fikk kreftene tilbake på savepointene.

 

MEN..... Mitt favoritt må være Knights of Legend. Mest sannsynlig fordi jeg var en liten pjokk som ikke forstod mye engelsk, og fordi nostalgi har fått meg til å huske spillet som bedre enn det var, men det var noen sinnsykt fete ting i det spillet.

Lenke til kommentar

Her var det mange forslag til beste RPG ever, og selv om smaken er som baken synes jeg det er en del underlige titler ute og går.

 

Delvis er det jo mange temmelig nye spill som er nevnt, og i tillegg er det mange "enkle" titler av type Diablo og Final Fantasy. Diablo er i mine øyne et action orientert hack'n'slash spill og er i mindre grad et RPG spill. Final Fantasy spillene er enkel underholdning på skinner og føler en temmelig fastlagt formel.

 

Men smaken er jo som baken den :-)

 

Personlig vil jeg trekke frem en del andre klassikere som jeg mener i mye større grad bar RPG fanen til nye store høyder:

 

Might & Magic 1, 2, 3, 4 og 5

 

Dungeonmaster

 

Eye of the Beholder 1 og 2

 

Ultima-serien nesten i sin helhet

 

Wizardry.serien i sin helhet

 

Og sist, men ikke minst...spillet som revolusjonerte RPG-sjangeren: Ultima Underworld - et av de monumentale mesterverkene i RPG-spillenes historie.

Lenke til kommentar

Fallout 1 & 2 må nok sies å være mine absolutte RPG-favoritter gjennom tidene. Fantastisk setting, godt kampsystem, samt fengende handling har gjort at jeg har spilt disse spillene igjen og igjen.

 

The Legend of Zelda: A Link to the Past og Baldurs Gate 2 kommer også høyt opp på lista.

 

Jeg kjøpte begge Diablo-spillene da de kom, og likte dem veldig godt begge to, men det er for mye kjemping og for lite valgmuligheter, konversasjon og handling til at de kommer på toppen av lista mi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...