Gå til innhold

Arrestasjoner i Half-Life 2-saken (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra at de endelig har tatt tyvene. Dummeste tyveriet dette århundret, ganske dårlig utbytte..

 

For de som klager at Valve ikke skal annonsere at de har tatt noen, men lage spill bør kanskje lese en god del om hva som virkelig skjedde og hva de måtte gjøre. Spillet har blitt utsatt 1 gang fra Valve sin side.

Du bør kanskje lese selv hva som skjedde? Valve påstod hele tiden hardnakket at spillet var ferdig og ville bli sluppet til planlagt tid, selv om utgiveren plutselig begynte å pushe datoen. SÅ skjedde plutselig et tyveri. Husker dette spesielt godt da det var diskusjoner her på dette forumet som omfattet om det var Valve eller utgiveren som bestemte releasedatoen.

Nei det var ikke det som var saken. Da kildekoden ble stjålet var de langt ca. 1 måned fra å gjøre ferdig spillet. Valve jobbet iherdig for å få spillet ut til 30 september. De måtte bare innse at de ikke fikk ut spillet i tiden, som var kort tid før lanseringsdatoen. Utgiverene har ikke påvirket lanseringsdatoen. Men Vivendi ønsket en "holyday" utgivelse i 2003 pga. det som skjedde, men dette var ikke mulig pga. moralen og sikringen av nettkoden.

Lenke til kommentar
Alt som ikke faller i din smak er vel konspirasjonsteorier?

 

Fikk en fin definisjon på konspirasjonsteorier her for en tid siden, husker den dessverre ikke helt, men det var noe med at alt som virket unormalt, uetisk og umoralsk falt under denne katogorien.

 

 

Jeg vil gjerne se link til bevis om at dette ikke er oppspinn siden det virker som du vet dette så godt.

 

Dust, selvfølgelig er noe kode lekket, det er ikke det. tingen her er ikke om den er lekket eller ikke, men *hvem* som lekket den. Forøverig var source code filen mye større enn 30mb, mm du har fått tak i noe strippet ned saker.

Selvfølgelig innholdt koden noe av den reele koden, ellers ville det jo ikke virket realistisk?

 

Og om fysikken er grunn nok til og utsette et spill i over 1år, så vil jeg si at det er et utrolig inneffektivt firma.

 

Jeg mener at den ikke eksisterer som hel, men jeg tror den lekkede delen var en del av en større kode, men ikke en ferdig kode, dette var et PR Stunt.

 

Hei du, neida, alt som ikke faller i min smak klassifiserer ikke til konspirasjonsteorier, det var vel mere ment som en liten dose ironi, beklager, jeg skjønner nå i ettertid at jeg burde uttrykt meg klarere.

 

Jeg kan ikke gi deg link til noe bevis som sier at dette ikke er et PR stunt, jeg kan bare be folk bruke sunn fornuft og la være å nedlate seg til å tro slike ting om Valve. Jeg kan også påpeke at det ikke er Valve som har arrestert disse menneskene, det er heller ikke Valve eller politiet som bidro til oppklaringen av saken, det er Half-Life fans og spillsamfunnet som en helhet som bidro til det.

 

For å gjøre det helt klart; jeg har ikke hatt den stjålne kildekoden til Half-Life 2 i min besittelse, at den lekkede delen var på 30MB og hva den inneholdt er noe jeg har lest.

 

Valve har tidligere gått tilbake og innrømt at lekkingen av kildekoden ikke var hovedårsaken til utsettelsen av spillet, dette for ikke så lenge siden.

 

En ting helt til slutt, i fremtiden, vennligst ikke nedlat deg til å prøve og fornærme personer med en annen mening enn deg, ved bruk av kallenavn. Det er bedre for forumet som en helhet om man opprettholder en høflig tone.

Jeg er enig i at jeg ikke skulle kalt deg dust, det falt desverre ut av fingrene min,

mest fordi at jeg er lei av at folk feier alt under konspirasjonsteori teppet alt for ofte, men nå er det jo oppklart at det var en missforståelse, uansett burde jeg ikke kalt deg dust, jeg burde også hatt en litt høfligere tone, ber om unskyldning for dette:)

 

Half-Life fans kan muligens ha bidrat til dette, men det er alt for enkelt og plante beviser og sette slike ting i spill, greit at valve sier i senere tid at det ikke var hovedgrunnen til utsetelsen, men det kommer i skyggen av tyveriet som skjedde, og dermed får tyveriet skylden for utsettelsen, og "tyven" og "tyveriet" tar fallet som egentlig burde falt på Valve, jeg tror dette ble brukt som en Airbag for og dempe skaden på Valve som selskap og for og redde sambandet med fansen, og muligens også tjene noen kroner på det i samme slengen.

 

Det er synd at denne saken ikke er klarere, desverre, men jeg håper saken blir oppløst engang i fremtiden.

 

Glemte nesten, det ble satt ut rykter om at det var noen fra en webside som hadde stjålet koden, og lagt ut logger etc av samtaler, dette har skapt en lynsje stemmning i Half-Life samfunnet, og i slike saker er det lett og ta det miste snev av mistanke og gjøre det til skylden for de 7 landeplager.

 

 

mvh.

Snabben

Lenke til kommentar

Unnskyldningen er godtatt :love:

 

Klart det er enkelt å "plante" "bevis" i en slik sak og bøye litt på sannheten, men hvorfor skulle Valve ta seg bryet med å planlegge og utføre dette du stempler som et PR stunt? Det er jeg litt interessert i å vite :hmm:

 

Jeg ser nemlig ingen gode grunner for at de skulle ha gjort det, eneste jeg ser er ulemper. Det er jo alltids sjansen for å bli avslørt for å ha gjort nettopp det du tror de har gjort, dette ville ikke medføre bare stor skuffelse blant fansen, men også økonomisk, jeg tenker på investorer og andre sponsorer :thumbdown:

 

Alt for å ha en unnskyldning til at spillet ble forsinket? Spill blir utsatt hele tiden, det er jo ingen nyhet, og Valve synes heller ikke det er noen stor krise. Nå var det riktignok utrolig lumpent at det ble sagt fra, hva var det? En uke før det egentlig skulle bli utsatt? En annen ting, hvordan mener du de tjener penger på dette? Utsettelser av spill taper man jo utrolig mye på.

Lenke til kommentar

Vi må huske avtalen med ATi om og legge spillet med ved 3dkort, dette skapte nok en del problemer, og hadde kostet dem mye, men nå blir jo det dekket på forsikring, og får nok en god erstattning for skadene som har skjedd.

 

Grunnen til det hele tror jeg var at de hadde gått inn såpass hardt og med avtaler og alt, samt fått fansen til og bli helt gira, slik at om de ikke gav ut spillet på tiden, måtte de ut med mange penger til investorer og folk de hadde avtaler med, og fansen ville blitt utrolig skuffet med Valve,

derfor dyttet de skylda over på andre.

 

Jeg tror de så på sjangsen for og bli tatt i forhold til "gevinst" eller "bergning" akseptabel.

 

Men, dette er bare min ide, ingen vet for sikkert:)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Ok, vel, du er klar over at Half-Life 2 har blitt bundlet med kort allerede? Får med en "voucher" med kode som gjør at du kan laste ned spillet fra nettet når det kommer ut.

Tror du ATi hadde inngått den samme avtalen hvis de hadde blitt informert om at det ikke var spillet men en verdikupong som ble bunda med kortene deres?

 

bare spør...

 

EDIT: og jeg spør om hva du tror ;) ikke noe behov for å være politisk korrekt

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke detaljene rundt avtalen til ATI og Valve, det er det bare de som vet, så det blir litt for dumt om jeg skulle kommentere det.

 

EDIT: Har ingenting med å være politisk korrekt å gjøre, jeg mener det blir for dumt siden jeg ikke vet nok om det til å gjøre meg opp en skikkelig mening.

Endret av odex
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...