Gå til innhold

Overføre DV til PC


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt et nytt videokamera (canon mv750i) og er ganske nybegynner. Når jeg skulle koble kameraet mot pc'en med USB kabelen som fulgte med. Fikk jeg bare lov til å overføre bilder og evt. filmer fra minnekortet og ikke fra DV kassetten.

 

Må jeg bruke Firewire (1394) porten for å få overført film fra kassetten? Og hvordan gjøres dette, spiller man av kassetten slik at pc'en "tar" opp filmen?

Litt usikker på det her, så takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du må bruke firewire porten.

Og så er det bare og bruke capture-funksjonen i et videoredigeringsprogram.... Sikkert enklest å begynne med Windows Movie Maker. Det ligger i alle Win Xp.

 

Det ligger også mye info om dette i denne guiden her... gå dit å se litt......

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera! Du får garantert ein morsom sommar!

 

Du må bruke FireWire for å overføre video til PC. Kjøp ein FireWire-kabel med 4-6 pinner - 4 i videokameraet, 6 i PCen. Overføringa styrer du via videoprogrammet på PCen - f.eks. "Start capture" i Studio 8.

Lenke til kommentar

Har valg av program for å overføre filmen (DV) fra kameraet til pc noen betydning, eller får man akkurat det samme resultatet uansett om man bruker Adobe Premiere, Pinnacle eller Windows Movie Maker?

 

Det samme spørsmålet gjelder forsåvidt for tilbakeføringen tilbake til kameraet...

Lenke til kommentar

Er det virkelig slik at det ikke følger med Firewire-kabe når man kjøper DV-kamera ? Snodig, trodde det var, skal vi si, en selvfølge. Ja så feil kan man ta. Er det standard-kabler det er snakk om eller kan det variere mellom kamera-typene hvilken kabel man trenger ?

Lenke til kommentar

Det er en standard, og kamera bruker alltid 4 pins. PC kan bruke enten 6 pins eller 4 pins, så det må du sjekke, så du vet om du skal kjøpe 4-4 pins eller 4-6 pins kabel. Er porten større på PC'n enn på kameraet, er det 6 pins. Er den like liten, er det 4 pins.

 

Finnes 6-6 pins kabel også, men tror alle kamera har 4 pins tilkobling.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg et videokamera, Sony HC20E.

 

Kjøpte tidligere idag en 4-6 pin firewirekabel, nettopp for å prøve å overføre fra videokameraet til pc`n. Det snodige var at ingenting skjedde når jeg plugget i firewirekabelen i kameraet og pc`n (6 pin i pc - og 4 pin i kameraet). Må man gjøre noe spesielt, altså installere noen spesielle drivere eller programmer for firewire utenom det vanlige?

Bruker forøvrig Pinnacle 9. Det som skjer er at jeg bare får feilmelding når jeg skal "start capture", den kan med andre ord ikke finne kameraet. :(

Så hva kan være galt? Er det mulig at jeg må ha 4-4 pin kabel, trodde egentlig ikke det hadde noe å si?!

Lenke til kommentar

Vcr-mode? Hvis du mener play-mode på kameraet så er svaret ja.

Det er vel ikke noen instillinger inne på kameramenyen jeg må gjøre med?

Har sett igjennom det meste av instillinger inne på kameraet, men får det ikke til!!

grrr..blir snart gal nå!

Lenke til kommentar

Gå inn på kontrollpanelet, system og device manager. Finn IEEE 1394 Bus host controller. Se at alt fungerer der, eller om at det gis en melding om at noe er galt.

 

Har du prøvd å restarte PC'en?

Kan hjelpe med å slette IEEE 1394 Bus host controller under Device manager og la Windows finne den igjen ved restart. Det har hjulpet meg.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som du sa og slettet IEEE 1394 (altså firewire`n), men når jeg prøver å installere kontrolleren nå så finner jeg ikke noen driver til den. :(

Så det er nok her problemet ligger. Jeg har et Asus P4PE hovedkort, men kan ikke finne driver til firewire`n noen plass, verken på WinXP og asus cdene. Har også prøvd asus sin hjemmeside og andre sider uten hell. grrr...

 

Har du noen tips?

Endret av Noozy
Lenke til kommentar

hei, jeg har også kjøpt meg nytt kamera iår (canon mv700), når jeg skal capture så hender det at jeg får skurrete lyd eller at det rett og slett ikke er lyd :thumbdown: . når jeg ser det jeg har filma på tv så funker lyden helt bra.. :wow:

Endret av Jibber
Lenke til kommentar

Prøvde å installere Intel® Chipset Software Installation Utility, men får bare utropstegn på kontrolleren i "device manager" uansett (code 28). Code 28 står vel forresten for at det ikke er rett driver?!

Nei, begynner å bli kraftig lei av dette gitt..lurer på om jeg bare skal starte med å formatere c: og plassere firewirekontrolleren i en annen pci-slot, for nå har jeg vel installert så mange patcher og annet tull at det blir bare kaos tilslutt. Muligens du har noen andre gode råd?

 

Takker for all hjelp forresten =)

Lenke til kommentar

Synes du sa at firewire var innebygd på hovedkortet? Hvis det er i PCI form så er det verdt et forsøk å åpne maskinen og flytte kortet til en annen slott. (før du går til det skrittet å formatere.

 

Hvis kortet ikke fungerte tidligere så er det en stor sjans for at det ikke vil fungere etter en formatering også.

 

Kanskje du heller skulle gått ut og kjøpt deg et billig firewire kort på elkøp og hvis det ikke hjelper så kan du jo bare returnere det på 30 dagers retur retten.

Lenke til kommentar
Firewire er innebygd i hovedkortet ja.

Veit ikkje om dette er heilt innafor tråden, men eg hadde lenge store problem med capture og tilbakespilling til DV-tape - fekk tilfeldige stopp heile tida. Problemet viste seg å vere at FireWire var innebygd på hovudkortet. Kjøpte eit nytt FireWire-kort (PCI), og sidan har alt vore på livets lyse side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...