Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt "litt" inspirert av alle de hjmmelagde vannkjølingene her nå, så jeg bestemte meg for å lage en jeg også.

 

Det jeg har gjort til nå, er å lage kammeret, men jeg har ikke pusset det enda. Her er et bilde:

 

HPIM0440.JPGThumb.jpg

 

Som dere ser så er jeg ikke ferdig med dette, den er forøvrig laget av 4mm plexi ;) Designet er hentet fra Maze4, tror ikke jeg prøver meg på å lage ribber, men kanskje det kommer en revisjon 2.

 

Men før jeg kommer lengre så må jeg få tak i kobber, hvilken tykkelse vil dere anbefale? tenkte på 1mm fra Clasern, men jeg vet ikke..

 

Edit: bildet ble stoooort :no:

 

Edit2: forandret litt her ;)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vannkammeret ditt er ganske stort, så jeg ville ikke gått for noe tynnere en 1mm, da jeg tror at du rissikerer at platen kan bli skjeiv på presspunktene..

 

Prøv å finne noe mellom 1-2,5mm så tror jeg du skulle være reddet.. :)

Ok, noen som vet om plasser i Trondheim som kan selge kobberplater mellom 1 og 2mm?

 

Kammeret mitt er 4,5x3,5cm og hele greia er 6,5x5,5cm.

 

På Clasern er det tykkeste de har 1mm.

Lenke til kommentar
Vannkammeret ditt er ganske stort, så jeg ville ikke gått for noe tynnere en 1mm, da jeg tror at du rissikerer at platen kan bli skjeiv på presspunktene..

 

Prøv å finne noe mellom 1-2,5mm så tror jeg du skulle være reddet.. :)

Ok, noen som vet om plasser i Trondheim som kan selge kobberplater mellom 1 og 2mm?

 

Kammeret mitt er 4,5x3,5cm og hele greia er 6,5x5,5cm.

 

På Clasern er det tykkeste de har 1mm.

Ville gått for kobber tykkere en bare 1mm, ville snarere brukt minimum 2,5-3mm.

Kobber er jo meget mykt materiale så 1mm virker litt tynt med tanke på bøy..

Lenke til kommentar
Vannkammeret ditt er ganske stort, så jeg ville ikke gått for noe tynnere en 1mm, da jeg tror at du rissikerer at platen kan bli skjeiv på presspunktene..

 

Prøv å finne noe mellom 1-2,5mm så tror jeg du skulle være reddet.. :)

Ok, noen som vet om plasser i Trondheim som kan selge kobberplater mellom 1 og 2mm?

 

Kammeret mitt er 4,5x3,5cm og hele greia er 6,5x5,5cm.

 

På Clasern er det tykkeste de har 1mm.

Ville gått for kobber tykkere en bare 1mm, ville snarere brukt minimum 2,5-3mm.

Kobber er jo meget mykt materiale så 1mm virker litt tynt med tanke på bøy..

Nja, Skrue bruker 1,5mm i sin TDX clone og Avemorphine prøvde jo med tykkelser helt ned i 0,5mm i sin hjemmelagde vannkjøling.

 

Edit: og som Avemorphine (tror det var han) sa, så er det tykkere enn du tror.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Vannkammeret ditt er ganske stort, så jeg ville ikke gått for noe tynnere en 1mm, da jeg tror at du rissikerer at platen kan bli skjeiv på presspunktene..

 

Prøv å finne noe mellom 1-2,5mm så tror jeg du skulle være reddet.. :)

Ok, noen som vet om plasser i Trondheim som kan selge kobberplater mellom 1 og 2mm?

 

Kammeret mitt er 4,5x3,5cm og hele greia er 6,5x5,5cm.

 

På Clasern er det tykkeste de har 1mm.

Ville gått for kobber tykkere en bare 1mm, ville snarere brukt minimum 2,5-3mm.

Kobber er jo meget mykt materiale så 1mm virker litt tynt med tanke på bøy..

Nja, Skrue bruker 1,5mm i sin TDX clone og Avemorphine prøvde jo med tykkelser helt ned i 0,5mm i sin hjemmelagde vannkjøling.

 

Edit: og som Avemorphine (tror det var han) sa, så er det tykkere enn du tror.

Min mening..

Lenke til kommentar
Jeg har blitt "litt" inspirert av alle de hjmmelagde vannkjølingene her nå, så jeg bestemte meg for å lage en jeg også. Tror ikke det kommer noen worklog da dette blir bare noe jeg pusler med ved siden av alt det andre jeg driver med.

 

Som dere ser så er jeg ikke ferdig med dette, den er forøvrig laget av 4mm plexi ;) Designet er hentet fra Maze4, tror ikke jeg prøver meg på å lage ribber, men kanskje det kommer en revisjon 2.

 

Men før jeg kommer lengre så må jeg få tak i kobber, hvilken tykkelse vil dere anbefale? tenkte på 1mm fra Clasern, men jeg vet ikke..

 

Edit: bildet ble stoooort :no:

Så bra da!

Om du drøyer litt, så kommer det en ganske god beskrivelse på hvordan du lager slike ribber, så ikke forkast tanken før du har sett.

 

Og som allerede sagt; 1mm plate er kanskje i tynneste laget, med et så stort vannkammer.

Samtidig må det sies at det kommer veldig an på hva du har tenkt å plassere oppå plata.

Om du lager et maze-design, så vil jo dette i stor grad stive det hele opp, så da kan det sikkert fungere.

Men "bare" plata? Nope.....

Lenke til kommentar
Jeg har blitt "litt" inspirert av alle de hjmmelagde vannkjølingene her nå, så jeg bestemte meg for å lage en jeg også. Tror ikke det kommer noen worklog da dette blir bare noe jeg pusler med ved siden av alt det andre jeg driver med.

 

Som dere ser så er jeg ikke ferdig med dette, den er forøvrig laget av 4mm plexi ;) Designet er hentet fra Maze4, tror ikke jeg prøver meg på å lage ribber, men kanskje det kommer en revisjon 2.

 

Men før jeg kommer lengre så må jeg få tak i kobber, hvilken tykkelse vil dere anbefale? tenkte på 1mm fra Clasern, men jeg vet ikke..

 

Edit: bildet ble stoooort :no:

Så bra da!

Om du drøyer litt, så kommer det en ganske god beskrivelse på hvordan du lager slike ribber, så ikke forkast tanken før du har sett.

 

Og som allerede sagt; 1mm plate er kanskje i tynneste laget, med et så stort vannkammer.

Samtidig må det sies at det kommer veldig an på hva du har tenkt å plassere oppå plata.

Om du lager et maze-design, så vil jo dette i stor grad stive det hele opp, så da kan det sikkert fungere.

Men "bare" plata? Nope.....

Får se hva du skriver om de finnene da, så får vi se hva jeg gjør med det :)

Lenke til kommentar

Sitter med 1mm'ern fra clas ved siden av meg nå. Synes den var overraskende stiv egentlig, så skjønner ikke helt hvordan en såpass liten plate som det er i en blokk skal kunne bøye seg. Tror man skal stramme ganske hefitg til da. Og hvis man bruker en shim, så vil vel det også begrense det litt?

Lenke til kommentar
Sitter med 1mm'ern fra clas ved siden av meg nå. Synes den var overraskende stiv egentlig, så skjønner ikke helt hvordan en såpass liten plate som det er i en blokk skal kunne bøye seg. Tror man skal stramme ganske hefitg til da. Og hvis man bruker en shim, så vil vel det også begrense det litt?

Tror jeg går for 1mm fra clasern jeg da :yes: Og hvis jeg får på noen finner så blir det jo hvertfall ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Sitter med 1mm'ern fra clas ved siden av meg nå. Synes den var overraskende stiv egentlig, så skjønner ikke helt hvordan en såpass liten plate som det er i en blokk skal kunne bøye seg. Tror man skal stramme ganske hefitg til da. Og hvis man bruker en shim, så vil vel det også begrense det litt?

Tror jeg går for 1mm fra clasern jeg da :yes: Og hvis jeg får på noen finner så blir det jo hvertfall ikke noe problem.

Tror det skal funke fint ja. Selv om jeg nå ved nærmere øyensyn ser liiitt bøying når jeg tar i ganske ordentlig (dvs prøver å bøye en liten del av den, ikke hele).

Lenke til kommentar
En Maze 4 blokk er bygd opp av to lag kobber ,hvert lag er 2,5 mm , det ene av disse er bunnen det andre er sidene rundt , så har den en plexitopp i 8 mm plexi .

Har målt på en slik jeg har liggende .

Ser du, maze bruker 2,5mm bunn. Tror det ville vert lurere med mer enn 1mm..

Lenke til kommentar

Blir så jeg bruker 1mm bunn, grunnet at jeg ikke får tak i noe annet, men det kommer helt sikkert en revisjon 2 :thumbup:

 

Som nipler vet jeg ikke hva jeg skal bruke, noen som vet av noe de selger i Trondheim som ikke er for dyrt?

Ellers tenkte jeg å bruke kobber-rør, eller vil bare slangen sige av etterhvert? Røret jeg har her har en innvendig diameter på ca. 16mm og utvendig diameter på ca. 19mm. Er det for stort? Skal bruke 12mm PVC slange fra Clas Ohlson..

 

Edit: har forresten et rør til, det har ca. 14mm utvendig diameter, innvendig vet jeg ikke. Tror vi skal ha noe av det røret liggende en plass ;)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Er egentlig 4mm høyde på kammeret stort nok? begynner å lure på om det er for lite, men til gjengjeld er det jo ganske stor flate da :)

 

Hvilken tykkelse bør jeg lage topplaten i? den som nipllene og festeskruene skal stå i.. tenkte på 8mm da.

4mm er greit nok, jeg tror ganske sikkert at det kan funke.

Men alt avhengig av hva som til slutt havner i kammeret. Jo mindre vann som til enhver tid oppholder seg der, jo bedre.

 

8mm topp er ganske sikkert ok. Sjøl liker jeg helst å bruke 10mm, som antagelig er litt overkill i de fleste sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...