Gå til innhold

Disk helt død?


Anbefalte innlegg

Har en disk som plutselig ble litt rar. Nå nekter windows å boote når den disken er tilkblet uansett. Den spinner opp, men det svarte bildet med WinXP i boot står bare der og surrer uten å komme videre.

 

Hva kan være galt? Er alt håp ute for den?

 

Har prøvd å koble den inn mens windows kjører men da kræsjer den med en gang.

 

Trenger hjelp, får panikk viss jeg mister alt på den disken (160GB)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en disk som plutselig ble litt rar. Nå nekter windows å boote når den disken er tilkblet uansett. Den spinner opp, men det svarte bildet med WinXP i boot står bare der og surrer uten å komme videre.

 

Hva kan være galt? Er alt håp ute for den?

 

Har prøvd å koble den inn mens windows kjører men da kræsjer den med en gang.

 

Trenger hjelp, får panikk viss jeg mister alt på den disken (160GB)

kan ikke hjelpe deg, men tror ikke at det med at du plugga den i mens den boota var så lurt...

Lenke til kommentar
med andre ord så ligger os på en annen disk? håper det.. da kan du vel "bare" ta sikerhetskopier hvis det er mulig.. men det er jo kjiipt å mise en 160gb disk.. men det er jo bedre å redde noe enn ingenting..

Ja vindows ligger på en annen disk. Men hvordan kan jeg ta sikkerhets kopi av disken når den ikke kan være tilkoblet for å komme inn i windows?

Lenke til kommentar
Klarer du å komme inn på WIndows utan å bruke den disken som er feilandes? Kan hende at Windows har klikka, men at den er funksjonell dersom du booter frå ein anan disk.

Ja, det ligger ikkenoe windows på denne så jeg kommer fint inn i windows uten denne. Problemet er at det ligger nesten 160GB med data på disken som jeg gjerne skulle hatt...

Lenke til kommentar

Starter windows å lastes inn for så å stoppe når disken er koblet til?

Du kan da forsøke å starte i sikkerhetsmodus (F8 når du starter PC'en) og se om den starter.

 

Sjekk også i BIOS om begge diskene er oppdaget.

Du kan også forsøke å boote fra xp cd'en og velge reperarer med kommandolinje, for så å se om du får tilgang til disken i DOS.

Lenke til kommentar

Ta me disken på en annen maskin som kan lagre datan din viss du evnt. har mista alt.

 

Bruk GetDataBack for NTFS/FAT 2.1 du finner det på nettet... eneste minus er at du trenger en gyldig serial for å kopiere all "reddet" data over til den nye disken..

jeg mista alt på min 200GB...

Etter 12 timers jobbing hos en kompis var alt til rette igjen..

I noe som vi trodde var en diskkrasj..

 

Lykke til!

 

MvH Vegard

Lenke til kommentar

Har selv brukt PC Inspector File Recovery for å finne igjen filer som er slettet, men det hjelper lite når det programmet kjører i windows.

 

Men jeg får prøve den i en annen maskin å se om det hjelper.

 

Litt rart, men det eneste jeg gjorde var å ta ut diskene for å henge dem opp i gummistropper. Kobla til alt som det var før jeg begynte å windows starta opp da, men oppgavelinja var dau + at det var mye bugs i windows. Prøvde en reboot men da var det helt slutt...

 

Får håpe på det beste at disken ikke er dau, for da blir jeg litt forbanna tror jeg :yes:

Lenke til kommentar

Har prøvd å koble den til IDE kabelen sammen med disken widows kjører på uten at det hjalp. (alså utenom kontrollerkortet)

 

En annen disk funker i den kanalen den pleier å stå så kabel og kontrollerkort ser ut til å funke.

 

Er det da noe håp om å få den til å funke i en annen maskin?

Lenke til kommentar

kan ikke hjelpe deg, men tror ikke at det med at du plugga den i mens den boota var så lurt...

Tviler på at den kan bli værre. Prøvde å plugge den i når windows var oppe, ikke under boot.

 

Hvis du har gjort det så kaller jeg det en brukerfeil...

Hotswapping fungerer kun på disker som er beregnet for det og med aller størst sannsynlighet så har du klart å ødelegge disken din.

Kjip episode men man lærer av sine feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...