Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det samme fikk jeg, det har noe med en parameter "quick splash" å gjøre mener jeg å huske. Når du er i GRUB menyen, velger du det du vil boote og trykker "e", for å endre parameterne. Prøv å finn "quick splash" og replace det med "nomodeset". Tok dette fra hodet, men mener det var noe slik. Da booter den som bare det. :) Grunnen til at den ikke bootet i første omgang var noe skjermdrivere mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme fikk jeg, det har noe med en parameter "quick splash" å gjøre mener jeg å huske. Når du er i GRUB menyen, velger du det du vil boote og trykker "e", for å endre parameterne. Prøv å finn "quick splash" og replace det med "nomodeset". Tok dette fra hodet, men mener det var noe slik. Da booter den som bare det. :) Grunnen til at den ikke bootet i første omgang var noe skjermdrivere mener jeg.

 

Takk for det. Foreløpig kjører jeg på 10.10 nå siden den virker og jeg er utålmodig etter å se resultater. :-) Jeg har imidlertid bokmerket svaret ditt i tilfelle jeg oppgraderer senere.

Lenke til kommentar

Mange takk, Alias! Vil skruehullene til hovedkortet passe til kabinettet?

 

Siden dette er hovedkort som ikke passer til standard kabinetter så passer ikke alle skruehullene, men fire av dem passer og det holder. I og under de øvrige festehullene setter jeg inn skrue og avstandsstykker hvor jeg klipper av skruedelen som skal inn i kabinettet. Da står/ligger det stødig i kabinettet. Alle øvrige avstandsstykker som står i kabinettet må fjernes for ikke å lage kortsluttning.

 

Nå har jeg omsider fått hovedkortet fra Nextron: http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=24890

 

Uansett hvordan jeg snur og vender på det, så får jeg ikke mer enn 2 skruehull til å passe til hullene i Xigmatek Elysium (http://cdon.no/elektronikk/xigmatek_elysium_original_fulltower_no_psu_black%2fsilver_atx-14923617) litt til høyre for midten oppe og nede. Og da er begge nettverksportene blokkert, men det kan jeg alltids klare å ordne.

 

Føler meg ikke helt trygg på at dette er nok med tanke på tyngden med 4 Noctua vifter når jeg skal flytte på dette monsteret... Må vel uansett la det bli liggende horisontalt.

 

Er det jeg som ikke har klart å finne de riktige skruehullene (tviler på det, har letet lenge), eller har du brukt et annet hovedkort?

Lenke til kommentar

Er jo ganske mange skruehull i Elysium, så syntes det er rart om ikke flere enn to hull passer. Går jo eventuelt an å borre og tappe hull selv, men dette er en litt tidkrevende prosess. Om man skal ha Noctua viftene hengene på ville jeg ihvertfall hatt majoriteten av skruene skrudd i hovedkortet, for at noe ikke går alvorlig galt! :)

Lenke til kommentar

Jeg har 2 av dette kortet http://nextron.no/ma...=info&PNO=24889 men den eneste forskjellen fra ditt kort er vel antall kontakter for strøm til CPUer. Jeg bruker som du kanskje husker Antec sine CPU veskekjølere så jeg kan ikke ha kortet så langt opp som det egentlig burde vært. Og jeg får da benytte 4 skruer til å feste kortet, 2 på hver side (ytterkant) av kortet, nedenfor midten og et stykke over for midten. Jeg klarte ikke å se dette direkte, men måtte måle meg fram til den rette plasseringen av kortet.

 

Når kortet er senket slik blir de 2 nederste nettverks portene blokkert. Jeg benytter kun den øverste så det gjør ikke noe fra eller til. Hvis jeg får bruk for dem så kan man bare fjerne det som er i vegen ved å klippe det bort, noe jeg har gjort på ett av kabinettene for å komme til å bruke IPMI for remote overvåking av riggen siden den står utenfor selve boligen. Jeg har også et Tyan S8812 G34 kort hvor det bare passer med 2 hull, og det holder kortet på plass uten problem. Man må bare være litt varsom hvis man må flytte riggen omkring, helst bære den slik at kortet vender opp. De 2 skruene som passer er ganske langt ned på kortet, men i samme høyde med en på hver side. Jeg har i tillegg laget et eget feste helt øverst midt på, som hindrer kortet i å falle framover. Alle mine rigger står normalt slik som på dette bildet. Dette kortet (Tyan S8812) er festet kun med 2 skruer.

post-53451-0-97940400-1350766400_thumb.jpg

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har 2 av dette kortet http://nextron.no/ma...=info&PNO=24889 men den eneste forskjellen fra ditt kort er vel antall kontakter for strøm til CPUer. Jeg bruker som du kanskje husker Antec sine CPU veskekjølere så jeg kan ikke ha kortet så langt opp som det egentlig burde vært. Og jeg får da benytte 4 skruer til å feste kortet, 2 på hver side (ytterkant) av kortet, nedenfor midten og et stykke over for midten. Jeg klarte ikke å se dette direkte, men måtte måle meg fram til den rette plasseringen av kortet.

 

Når kortet er senket slik blir de 2 nederste nettverks portene blokkert. Jeg benytter kun den øverste så det gjør ikke noe fra eller til. Hvis jeg får bruk for dem så kan man bare fjerne det som er i vegen ved å klippe det bort, noe jeg har gjort på ett av kabinettene for å komme til å bruke IPMI for remote overvåking av riggen siden den står utenfor selve boligen. Jeg har også et Tyan S8812 G34 kort hvor det bare passer med 2 hull, og det holder kortet på plass uten problem. Man må bare være litt varsom hvis man må flytte riggen omkring, helst bære den slik at kortet vender opp. De 2 skruene som passer er ganske langt ned på kortet, men i samme høyde med en på hver side. Jeg har i tillegg laget et eget feste helt øverst midt på, som hindrer kortet i å falle framover. Alle mine rigger står normalt slik som på dette bildet. Dette kortet (Tyan S8812) er festet kun med 2 skruer.

post-53451-0-97940400-1350766400_thumb.jpg

 

Jeg får det rett og slett ikke til. Hadde du kunnet ta et bilde av Supermicro kortet hvordan det står i kabinettet ditt? Prøvde å bore hull, men det ble ikke vellykket, ikke tykt nok til å få gjengene til å sitte. Mulig jeg må ta en tur på Clas Ohlson og lage en skrue / gummipakning / mutter løsning.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder i morgen. Jeg må stoppe en av riggene og flytte den for å komme til å ta bilder. Mente jeg hadde bilder fra tidligere, men finner de ikke i farta.

 

Du bør nok få festet kortet rimelig godt siden du skal bruke Noctua luftkjølere som veier en del. Som AnaXyd skriver så er det fullt mulig å lage nye hull med gjenger som passer kortet. Det du trenger er et bor i riktig størrelse og et gjengesett, hvor Clas Ohlson eller Biltema har begge deler.

 

Update: Du nå fant jeg et bilde av SM kortet som viser plasseringen i kassa.

post-53451-0-60876800-1350770760_thumb.jpg

 

Kortet er festet med en skrue rett over 24p kontakten, og i samme høyde på motsatt side. De øverste 2 skruene som passer vises ikke siden de er skjult av radiatoren på ene siden og slangene på motsatt side. Men du ser ihvertfall hvordan kortet er plassert i kassen.

 

NB. Beklager at bildet ikke var av bedre kvalitet!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder i morgen. Jeg må stoppe en av riggene og flytte den for å komme til å ta bilder. Mente jeg hadde bilder fra tidligere, men finner de ikke i farta.

 

Du bør nok få festet kortet rimelig godt siden du skal bruke Noctua luftkjølere som veier en del. Som AnaXyd skriver så er det fullt mulig å lage nye hull med gjenger som passer kortet. Det du trenger er et bor i riktig størrelse og et gjengesett, hvor Clas Ohlson eller Biltema har begge deler.

 

Hvis du må styre mye for å ta bilde, så trenger du ikke det, men takk for at du tilbyr deg.

 

Jeg angrer på at jeg ikke valgte samme kjøleløsning som deg. Det får være en leksjon for meg til neste gang: Ikke gjør det annerledes enn ekspertene! :-)

 

Jeg tar turen innom Clas Ohlson på mandag, så får jeg festet det skikkelig. Takk for all hjelp!

 

2 x 2660 Xeon riggen står og tygger på en 8101 med en TPF på 21:52 estimert PPD 168000. Der valgte jeg et SilverStone Raven RV03 SST-RV03B-W kabinett fra Proshop da cdon kun hadde ett Xigmatek kabinett igjen. Raven kabinettet er mye mindre, på størrelse med Fractal Design R4, men det gikk akkurat. Det har en veldig bra kjøleløsning med 2 x 180mm vifter i bunn og en 120mm i topp. Ganske stille er det også.

Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i temperaturene folk med 2P/4P rigger har her. Er det noen som er interessert i å dele? :) Ved full load i FAH har jeg gjennomsnittlig 50-60 grader på CPU med Xeonene, og romtemp er ca 22-24 grader. Jeg syntes selv det er ganske bra til å være luftkjølt!

 

Jeg har samme hovedkort og prosessorer som deg, men Noctua NH-D14 vifter og Raven kabinett. Gjennomsnitts max-temperatur over ett døgn er 46 grader. Jeg hadde kjøpt samme cpu-kjølere som deg hvis ikke de var utsolgt, og etter dine temperaturer å dømme så er de mer enn bra nok (og mye billigere...).

Lenke til kommentar

Hvis du må styre mye for å ta bilde, så trenger du ikke det, men takk for at du tilbyr deg.

 

Jeg tar turen innom Clas Ohlson på mandag, så får jeg festet det skikkelig. Takk for all hjelp!

 

Jeg lette litt på maskinen og fant faktisk et bilde nå som viser baksiden, og hvor det såvidt vises hvordan kortet er festet, der hvor jeg har ringet inn skruen som kommer gjennom med rødt.

post-53451-0-53882100-1350772693_thumb.jpg

 

Min hukommelse er ikke den beste, men av bildet tror jeg at dette er en prøve på montering jeg hadde i kassen. Jeg ser at jeg har lagt biter av skumplast mellom kortet og bunnen i kassa for ikke å kortslutte noe mens jeg testet festingen av kortet. Disse fjernet jeg når kortet var skrudd fast.

 

Om dette var den endelige monteringen jeg valgte husker jeg faktisk ikke klart. Jeg hadde så mange prosjekter i luften i den tiden at du skal ikke se bort fra at jeg blander sammen noe. Men uansett, dette får du til, bare ta tiden litt til hjelp og ikke rush noe før du er sikker på at resultatet må bli bra. Dette er dyre komponenter som det er lett å skade hvis man ikke tenker seg om flere ganger før man gjør noe.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvis du må styre mye for å ta bilde, så trenger du ikke det, men takk for at du tilbyr deg.

 

Jeg tar turen innom Clas Ohlson på mandag, så får jeg festet det skikkelig. Takk for all hjelp!

 

Jeg lette litt på maskinen og fant faktisk et bilde nå som viser baksiden, og hvor det såvidt vises hvordan kortet er festet, der hvor jeg har ringet inn skruen som kommer gjennom med rødt.

post-53451-0-53882100-1350772693_thumb.jpg

 

Min hukommelse er ikke den beste, men av bildet tror jeg at dette er en prøve på montering jeg hadde i kassen. Jeg ser at jeg har lagt biter av skumplast mellom kortet og bunnen i kassa for ikke å kortslutte noe mens jeg testet festingen av kortet. Disse fjernet jeg når kortet var skrudd fast.

 

De to hullene til venstre på bildet ditt er de to hullene jeg fikk til å stemme. De to til høyre stemmer ikke med mitt kort. Der har jeg RAM brikker. Rart, egentlig, siden de to kortene ser nokså like ut på Nextron sine sider.

 

Som sagt, så kommer jeg til å skru de fast med skrue og mutter med gummipakning(er) mellom hovedkortet og bunnen. Da føler jeg meg komfortabel med å la det stå på høykant og å flytte rundt på det.

Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i temperaturene folk med 2P/4P rigger har her. Er det noen som er interessert i å dele? :) Ved full load i FAH har jeg gjennomsnittlig 50-60 grader på CPU med Xeonene, og romtemp er ca 22-24 grader. Jeg syntes selv det er ganske bra til å være luftkjølt!

 

Jeg har samme hovedkort og prosessorer som deg, men Noctua NH-D14 vifter og Raven kabinett. Gjennomsnitts max-temperatur over ett døgn er 46 grader. Jeg hadde kjøpt samme cpu-kjølere som deg hvis ikke de var utsolgt, og etter dine temperaturer å dømme så er de mer enn bra nok (og mye billigere...).

 

Du bruker kanskje ikke kabinett, men kjører kortet rett på bordet? Dette får gjerne temperaturene til å holde seg noe lavere enn luftkjøling i et kabinett. Bilder hadde vært fint, siden det er sikkert flere som går med planer om det samme. Kanskje trigger du en til å bygge samme type rigg som deg når de ser hvordan, og at det også kan gjøres slik.

Lenke til kommentar

Jeg er litt interessert i temperaturene folk med 2P/4P rigger har her. Er det noen som er interessert i å dele? :) Ved full load i FAH har jeg gjennomsnittlig 50-60 grader på CPU med Xeonene, og romtemp er ca 22-24 grader. Jeg syntes selv det er ganske bra til å være luftkjølt!

 

Jeg har samme hovedkort og prosessorer som deg, men Noctua NH-D14 vifter og Raven kabinett. Gjennomsnitts max-temperatur over ett døgn er 46 grader. Jeg hadde kjøpt samme cpu-kjølere som deg hvis ikke de var utsolgt, og etter dine temperaturer å dømme så er de mer enn bra nok (og mye billigere...).

 

Du bruker kanskje ikke kabinett, men kjører kortet rett på bordet? Dette får gjerne temperaturene til å holde seg noe lavere enn luftkjøling i et kabinett. Bilder hadde vært fint, siden det er sikkert flere som går med planer om det samme. Kanskje trigger du en til å bygge samme type rigg som deg når de ser hvordan, og at det også kan gjøres slik.

 

Jeg bruker et SilverStone Raven RV03 SST-RV03B-W kabinett fra Proshop (http://www.proshop.no/Kabinett/SilverStone-Raven-RV03-SST-RV03B-W-2253610.html). Skal ta et bilde av det i morgen.

 

Det er lett og lite (omtrent like stort som Fractal Design R4) og passer perfekt til ASUS Z9PE-D8 WS hovedkort (to skruehull manglet). Veldig bra luftflyt i dette kabinettet med 2 x 180mm vifter i bunn og en 120mm i topp. Noctua viftene følger luftstrømmen (måtte ta av den ene Noctua viften som er nærmest den ene 180mm'eren i kabinettet, men det gjorde ingenting.

Lenke til kommentar
Jeg angrer på at jeg ikke valgte samme kjøleløsning som deg. Jeg tar turen innom Clas Ohlson på mandag, så får jeg festet det skikkelig. Takk for all hjelp!

 

Tror nok at dine Noctua kjølere vil gjøre jobben veldig bra. Du har sikkert nevnt det før, men jeg husker det ikke, så hvilke CPUer endte du opp med til denne riggen?

Lenke til kommentar
Jeg angrer på at jeg ikke valgte samme kjøleløsning som deg. Jeg tar turen innom Clas Ohlson på mandag, så får jeg festet det skikkelig. Takk for all hjelp!

 

Tror nok at dine Noctua kjølere vil gjøre jobben veldig bra. Du har sikkert nevnt det før, men jeg husker det ikke, så hvilke CPUer endte du opp med til denne riggen?

 

Jeg kjøpte KnopflerBruces 6128 prosessorer.

Lenke til kommentar

Akkurat, der var jeg på nett igjen, og husker det nå. Har du fått testet kortet, det lar seg jo fint kjøre mens det ligger på et underlag av tre med kjølerne stående på hver CPU. Det er alltid lurt å teste at ting virker før man monterer det i et kabinett, da vet man at tingene virker som de skal først.

Lenke til kommentar

Akkurat, der var jeg på nett igjen, og husker det nå. Har du fått testet kortet, det lar seg jo fint kjøre mens det ligger på et underlag av tre med kjølerne stående på hver CPU. Det er alltid lurt å teste at ting virker før man monterer det i et kabinett, da vet man at tingene virker som de skal først.

Ja, det var en god ide. Skal gjøre det hvis jeg får tid idag.

Lenke til kommentar

PG skriver på bloggen i dag at nå kommer det bonus også for GPU folding, les selv her: http://folding.typep...equal-work.html

 

Slik jeg tolker det skal nå GPU folding sidestilles med CPU (SMP) folding, og det er jaggu på tide!

 

Når dette er gjennomført vil SR-2 maskinen min endelig komme til sin rett. Da skifter jeg PSU til Corsair 1200W og stapper inn 5 stk. GTS450 jeg har liggende og folder videre. Tipper at hvert kort da vil gi opp mot 100 - 150K PPD, hvis dette skal ha noen mening, og da begynner det å smake fugl også av GPU folding. Strømforbruket for en slik rigg vil bli 8 - 900W hvis jeg lar CPUene også folde, men da på stock hastighet.

 

Det er faktisk på tide at også GPU foldere får ordentlig betalt for sin innsats, så dette har vi ventet på lenge.

 

Håper du ikke har kvittet deg med alle dine GTX460 ennå Kjetil?

 

Og diskusjonen går allerede på forumet hos Stanford http://foldingforum....hp?f=66&t=22757 og her http://hardforum.com...#post1039250285

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...