Gå til innhold

Anbefalte innlegg

....For å spare strøm tenkte jeg å kjøpe inn et MSI K9A2 til og slå sammen de 2 sist nevnte maskinene til en. Det blir tilsammen 6 x GPU i en rigg. Vil dette fungere? Jeg synes å huske at det er problemer med mer enn 4 GPU på en maskin.

 

Det er forresten særdeles stille her for tiden :ermm:

Er ikke sikker på om jeg skjønnte, skal du virkelig fysisk få plass til 4 dobbelslotkort, får du luft nok mellom kortene?

Og vil alle de GPUene ha samme antall shadere, isåfall bør det vel kunne gå bra. Har ikke helt skjønnt hva de formelle problemene som tidligere er referert ofte går ut på. Jeg har aldri brukt ekstra plugger, noen ganger ekstra KVM-plugg. Men jeg tror egentlig ikke det er nødvendig. Og sist da jeg satte inn to kort i XP64bitmaskina glemte jeg til og med også å utvide skrivebordet, men den foldet allikevel på begge kort. Det ene kortet var ikke synlig i skjermkontrollen, selv om det var installert. Men det kan være annerledes med 9800GX og også med nyere drivere.

 

Ja det er litt stille. Ikke så mye som engasjerer nå? Svineinfluensaen vil kanskje gi en effekt?? Nei det må vel heller komme noen nye clienter og prosjekter og noe hardware som gir store utslag pr krone. Men det beste ville jo vært om man kunne senke strømforbruket vesentlig.

 

Apropos strøm. Jeg har det ene (av tre) XFX 250GTS kortet på ASus Striker Formula II med Q6600 som svinger i produksjon fra ca 1100 til 6500 PPD. Kortet over og under svinger ikke så mye. Kan det virkelig ha noe med strøm å gjøre, burde ikke en Corsair TX650 (650W) holde. PÅ den i midten har jeg brukt en overgang fra vanlig 4-pins strøm til PCI-e, samme overgang som følger alle kort av denne type. Det ikke noe annet utstyr på den maskina enn to 120mm vifter og en harddisk. Og da det stod 3 stk 8800GS svingte ikke PPD i det hele tatt, var veldig jevn bare jeg klarte å holde hundene utafor maskina, eller støvsugde etter behov. Jeg burde prøve å flytte det ene av disse korten til en annen maskin, men der har valpene spist opp KVM PS-2 ledningene, så det blir lit plunder, slik den står produserer faktisk SMP kontinuerlig og har gjort det i måneder.

 

Forresten, takk til den som nevnte LogMeIn, tor det var deg -alias-. Bra program, veldig nyttig. Synes faktisk det er bedre enn lignende programmer man har brukt i jobbsammenheng og delvis privat (og betalt for i dyre dommer). LogmeIn Pro har faktisk en rimelig 5-pc pakke om man har bruk for det.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har samme antall shadere, og det blir faktisk plass til 4 dobbelslot kort. Samme hovedkort jeg har er brukt her: post-53451-1240873203_thumb.jpg

Problemet er jo varmen, men jeg tenkte å sette denne i garasjen og betjene den via logmein. Jeg regner med å bruke 2 PSU-er på en slik rigg siden den nok vil dra 8 - 900W. Evt. så må jeg gå til innkjøp av en 1200W og den koster jo litt.

 

650W Corsair høres ikke mye ut for 3 x 250GTS + SMP. Q6600 på 100% krever noen watt. Mine 2 Ultra + 250GTS + Q6600 dro opptil 560W fra veggen, og du har 3 kort. Vil tippe at du drar omkring 600W ++ og da må det gå ut over noe. Prøv å stoppe SMP en stund og se om den ustabile GPU-en stabiliserer seg. Jepp, logmein er et kongeprogram! Har selv en versjon av pro-utgaven som flytter litt rundt etter behov, forøvrig så holder det med gratisversjonen til ren overvåking.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
regner med å bruke 2 PSU-er på en slik rigg siden den nok vil dra 8 - 900W. Evt. så må jeg gå til innkjøp av en 1200W og den koster jo litt.

Sikker? Jeg har 2 kort og 1500W PSU, har fått forbruket opp til 1240w kun med den riggen.

Trur du vil trekke 1200W kun med kortene for folding, og da holder ikke en 1200W

 

Men siden dette krever en min grense av Ampere på 12v linjen så må du kanskje ha 2 psu uansett.

1500W har vel 120A på 12V om jeg ikke husker feil, og 70 burde holde for 2 kort?

Lenke til kommentar
Sikker? Jeg har 2 kort og 1500W PSU, har fått forbruket opp til 1240w kun med den riggen.

Trur du vil trekke 1200W kun med kortene for folding, og da holder ikke en 1200W Men siden dette krever en min grense av Ampere på 12v linjen så må du kanskje ha 2 psu uansett. 1500W har vel 120A på 12V om jeg ikke husker feil, og 70 burde holde for 2 kort?

Mener at uttak fra veggen skal bli ca. 900W. Regnestykket kan bli slik:

CPU + diverse komponenter = 175 W

2 x 9800GX2 = 400 W

1 x 8800Ultra = 200 W

1 x 250GTS = 125 W

________________________________

SUM = 1000 W

============================

 

Dette er ved max på alle komponenter. Slik er det ikke så jeg antar at max-forbruket aldri overstiger 900 Watt samlet. Jeg vil tro at en PSU på 1200W skal holde med god margin. Jeg kommer til å bruke 2 PSU-er, en på 750W og en på 600W. Begge av merket Chieftec med 80% effektivitet. Atlas Folding http://atlasfolding.com/?page_id=148 benytter 1250W PSU i en rigg med 4 stk. GTX295. Se http://atlasfolding.com/?s=PSU

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg trudde du skulle ha 4x 295)

 

Ser ut som det går til folding, hadde neppe gått med occt stresstest.

Er han sponset eller noe? Ikke bare er det hardware for 300000kr men strøm for 240kr dagen min.

30,000kr pr kvartal i strøm i Norge.

Endret av War
Lenke til kommentar
De har samme antall shadere, og det blir faktisk plass til 4 dobbelslot kort..

 

650W Corsair høres ikke mye ut for 3 x 250GTS + SMP. Q6600 på 100% krever noen watt. Mine 2 Ultra + 250GTS + Q6600 dro opptil 560W fra veggen, og du har 3 kort. Vil tippe at du drar omkring 600W ++ og da må det gå ut over noe. Prøv å stoppe SMP en stund og se om den ustabile GPU-en stabiliserer seg. ...

Ja, garasjen er nok bra da, men har du slike rack stiger jo varmen lettere opp, men da må det jo være rom hvor åpne løsninger egner seg. Har du lagd racket selv eller er det noe slags standard 19" rack?

 

Ja, du kan ha rett med hensyn til strøm. Skal prøve det du forslår. Takk.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Har du lagd racket selv eller er det noe slags standard 19" rack?

Bildet jeg la ut var bare et eksempel jeg fant på nettet, men med samme HK som jeg har. Jeg bruker et lukket kabinett som tåler å stå i garasjen. Det er nok til tider litt støvete der så en åpen sak ville neppe egne seg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så jo det lignet, men tenkte du hadde fått tak i slike.

 

Jeg prøvde å koble ut SMP, men det hjelper ikke den ene GPUen fortsetter med varierende fart. Det er litt rart. Ingen vesentlige forskjeller annet enn at det som i øyeblikket går fortest er litt varmere, kan svinge opp i 85 gr, noe som burde være overkommelig. Eller er kanskje 250 GTS mer følsom for varme enn f eks 8800GS?

Lenke til kommentar

Generelt tror jeg ikke det, heller det motsatte. Asus 250 GTS som jeg har er ekstremt kjølig i forhold til foreks. 880Ultra, og svært lik 2 GS jeg har. Jeg trenger ikke å sette vifta på manuell som med andre kort, men lar den stå på auto (Rivatuner). På det 9800GX2 kortet jeg har i drift varierer temperaturen voldsomt fra WU til WU. Verst er de som gir 511 poeng. Helt oppe i 105 grader var den ene GPU-en før jeg rakk å sette inn bedre kjøling. Den andre kjernen holder seg mye kjøligere med samme WU. Produksjonen er likevel identisk ved like WU. Så 85 grader virker kjølig sett herfra akkurat nå :) Ved å senke romtemperaturen til 15 - 16 grader holder jeg ca. 92 grader på den som blir varmest. På andre WU-s holder temperaturen seg under 85 grader som er bra. Må kanskje nevne at alle mine kort er overklokket for å hente ut max PPD.

Lenke til kommentar

Takk for synspunktene. Ja, jeg tror heller ikke det er for høye temperaturer. Husker Theo kjørte på rundt 90 på mange kort. Så jeg er enig med deg, tror nok det er noe annet.

105 hørtes mye ut, bare på ATI har jeg vært borti slikt, ikke på nVidia. Det er vel mest pga varmen jeg har holdt meg unna de doble kortene 295 er jo også ganske dyr. Klokker gjør jeg også, men det ser ikke ut til å ha noen betydning for disse 250 kortene, det ene skiller seg ut uansett. Kan jo rett og slett være noe ustabilt i kortet. :hmm: .

Lenke til kommentar
Kan jo rett og slett være noe ustabilt i kortet. :hmm:

Det kan i hvertfall tilsynelatende se slik ut. Jeg ville kanskje forsøkt å la kortet bytte plass med et annet som et siste forsøk på at feilen kan ligge i hovedkortet, eller omkring tilkoblingen der.

 

I morgen en gang kjører jeg i gang det andre 9800GX2 kortet og det blir spennende å se om jeg klarer å komme opp mot 50K PPD i løpet av uka uten at noe tar fyr.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ja det er vel stor kamp om sommerjobbene i Trondheim. Jeg brukte å dra nordover for å fiske, være fiskeoppsyn eller på feltarbeid i faget.

 

Oj, -alias-, du skal opp mot teten.

 

Jeg bytta ganske enkelt strømtilførslene på de to nedre korta så får vi se. Foreløbig står de på 5455 (p5904) og 2 x 6354 PPD. Så sjekker jeg imorra om problemet har flytta seg.

 

Edit. Problemet samme sted, altså noe med kort ell HK, får prøve å flytte det seinere. Heller ikk noe varmeproblem. Lot kabinett stå åpent med 7-8 gr lavere T.

 

Det var p5904 jeg menet ikke 590

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Oj, -alias-, du skal opp mot teten.

Tvilsomt at jeg når over 50K PPD fast, men på en god dag kanskje. Nå er det så mange 511 PPD prosjekter som kommer at jeg er heldig hvis jeg når 45K. Q6600 og 2 x 9800GX2 bruker mindre strøm enn jeg trodde. Mitt eminente apparat (kjøpt hos C Olson) viser at forbruket ligger mellom 500 - 540W.

Lenke til kommentar
..Q6600 og 2 x 9800GX2 bruker mindre strøm enn jeg trodde. Mitt eminente apparat (kjøpt hos C Olson) viser at forbruket ligger mellom 500 - 540W.

Men stemmer ikke det ganske bra sånn ca 100W pr GPU og litt til CPU, hk, harddisk osv.? Selv om alt går for fullt, tilsynelatende, så er det jo kretser som hviler, maks strøm dras vel ikke før man spiller for fullt og viser 3D-bilder animasjoner (altså i spill).

Lenke til kommentar
Men stemmer ikke det ganske bra sånn ca 100W pr GPU og litt til CPU, hk, harddisk osv.? Selv om alt går for fullt, tilsynelatende, så er det jo kretser som hviler, maks strøm dras vel ikke før man spiller for fullt og viser 3D-bilder animasjoner (altså i spill).

Det stemmer helt perfekt for denne maskinen. Totalt har jeg 10 GPU og 3 CPU som folder, og strømforbruket ligger mellom 13 - 1500W så totalen stemmer også bra. I kostnad tilsvarer det VG og Dagbladet hver dag i løssalg.

Lenke til kommentar
Jeg bytta ganske enkelt strømtilførslene på de to nedre korta så får vi se. Foreløbig står de på 5455 (p5904) og 2 x 6354 PPD.

 

Edit. Problemet samme sted, altså noe med kort ell HK, får prøve å flytte det seinere..

Må nok finne på noe på p 5904 har nå GPU3 6685 PPD i snitt mens GPU2 (altså midtre) er helt nede 2700 PPD, urimelig stor forskjell.

Lenke til kommentar
Må nok finne på noe på p 5904 har nå GPU3 6685 PPD i snitt mens GPU2 (altså midtre) er helt nede 2700 PPD, urimelig stor forskjell.
Ja det var for stor forskjell til at det er normalt. Da er det ikke noe med strømmen, så jeg er spent å høre hva som skjer når du lar kortet bytte plass.

 

Jeg satte ny rekord (personlig) etter at siste 9800GX2 er kommet i drift :D

post-53451-1241027425_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...