Gå til innhold

Eg trenger ein hobby....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gjør som meg og bli radioamatør!det er en hobby du kan ha til du dauer:) Den eldste radioamatøren som jeg kjenner (og snakker daglig med) er 93 år gammel. han tok lisens når han var rundt 85 (og det står man i respekt av, p.g.a da måtte man også kunne morse/telegrafi).

 

så har du litt interesse for radio, så er det bare å kjøre på! Da kan du og alle kameratene dine holde kontakt mellom hverandre (over LANGE distanser). I denne hobbyen kan man også bruke radio og PC om hverandre (digi-mode).

 

 

se mer på www.nrrl.no

Unskyld at eg seier dette men eg kan ikkje forstå kva som er morosamt med og snakke med folk over lange avastander eg kan jo bare stikke bort til kammeratene mine og snakke med dei der tar bare 10 min og så slipper eg alt arbeidet med andenner og skit.......

Lenke til kommentar
Start eit black metal band!!! Fin på nokre groteske scene show. spis blodpuding på scenen!!!! Drikk tran på scenen!!

ok gjekk kansje litt over streken på dei to siste då.

 

Rolespill er jo og ganske gøy

Er desverre ikkje så musikalsk av med......

Men eg driver på med litt rollespel men det er eg som må vere GM og det er drit masse arbeid....... Men drit gøy er det da.....

Lenke til kommentar
Unskyld at eg seier dette men eg kan ikkje forstå kva som er morosamt med og snakke med folk over lange avastander eg kan jo bare stikke bort til kammeratene mine og snakke med dei der tar bare 10 min og så slipper eg alt arbeidet med andenner og skit.......

Meningen med dette er vel neppe å snakke med naboen...

Skulle man bare det, kunne man kjøpe seg en com radio på elkjøp til 499,- og batterieleminator.

 

Jeg klippet dette fra nrrl:

 

En radioamatør er en person som har interesse for radioteknikk og kommunikasjon og gjennom disse interessene har kvalifisert seg for å få radioamatørlisens.

 

De mange mulighetene radioamatørene har, gjør at det alltid finnes nye sider ved hobbyen som en kan ta fatt på om lysten og interessen er der. Radioamatørene har alltid vært foregangsmenn når det gjelder å utforske og utprøve nye teknikker.

 

Unge og eldre møtes i et fellesskap, uavhengig av landegrenser, rase og politiske standpunkt, der utøvelsen av en spennende hobby er det viktigste.

 

Du kan ha kontakt med radioamatører over hele verden

 

Radioamatørene har fått tildelt spesielle frekvensbånd, og forbindelsene foregår på alle verdens språk.

 

Kommunikasjonen foregår på forskjellige måter:

 

Telefoni - vanlig tale enten på norsk, engelsk eller et annet fremmed språk

 

Telegrafi (morse) - der man i tillegg til klar tekst kan benytte en rekke internasjonalt kjente forkortelser som sterkt bidrar til å redusere eventuelle språkproblemer

 

Datakommunikasjon - i forskjellige former, der man utveksler skrevne meldinger

 

Bildeoverføring - ved bruk av amatørfjernsyn eller faksimile kan det utveksles bilder og tegninger.

 

Som radioamatør kan du f.eks. bruke radiostasjonen din til:

 

Datakommunikasjon

 

Ved å ta i bruk datakommunikasjon har radioamatørene bygd opp internasjonale informasjonsnett. Her er nyttig informasjon om de fleste felt innen amatørradio tilgjengelig.

 

Satellittkommunikasjon

 

Det finnes egne kommunikasjonssatellitter som er bygd av og for radioamatører. Disse gir nye utfordringer og nye kunnskaper gjennom eksperimentering og praktisk bruk.

 

Sambandstjeneste

 

Radioamatørene har opprettet en egen nødsambandstjeneste for å kunne assistere myndighetene under katastrofer og nødsituasjoner.

 

På denne måten kan radioamatørene stille sine sambandskunnskaper og sitt utstyr til disposisjon for samfunnet når det er behov for det. Som trening for denne tjenesten påtar radioamatørene seg ofte sambandsoppdrag ved idrettsarrangementer o.l.

 

Radiopeileorientering

 

Dette er radioamatørenes sportslige aktivitet. Dette er en spennende form for O-løp der elektronikk og sport kombineres. Deltagerne skal på kortest mulig tid finne postene som er radiosendere skjult i terrenget. Det arrangeres både nasjonale og internasjonale mesterskap.

 

Konkurranser/tester

 

... går ut å oppnå flest mulig forbindelser innen et fastsatt tidsrom med f.eks. bestemte land eller verdensdeler. De mest populære testene samler tusener av deltagere, og vinnerne blir premiert.

 

DX-jakt

 

...er å "jakte" på radioamatører fra andre kontinenter og under andre himmelstrøk, spesielt fra slike steder der det er få eller ingen bofaste radioamatører.

 

Diplomjakt

 

Radioamatørene bekrefter forbindelser med andre stasjoner ved utveksling av skriftlige rapporter, QSL-kort. Disse kortene danner grunnlaget for å søke om forskjellige diplomer som f.eks. gis for forbindelser med et bestemt antall radioamatører innen en bestemt tidsramme. Det kan ligge flere års innsats bak et ettertraktet diplom når det endelig henger på veggen!

 

Slik kunne vi holde på nesten i det uendelige å regne opp alle særinteresser innen amatørradio, men det er så mange sider med denne hobbyen, at det kun blir plass til å nevne de mest vanlige.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Begynn med håndarbeid, strikke hekkle, sy osv

Ganske sosialt også kan kompisene dine komme hjem til deg, så kan dere vise hvem som har kommet lengst og sånn

 

Eller så kan du begynne å lage kniver.

 

Eller så kan du begynne med en eller annet sport.

 

Eller så kan du finne deg et eller annet avansert dataprogramm du skal lære deg.

 

Eller så kan du kjøpe deg en gammel motor av no slag å prøve å lage noe, go cart eller no.

 

Eller så kan du tegne eller male.

 

Eller så kan du begynne med parkour eller annet slags fanzy triksing.

 

Eller så kan du begynne å bouldre (klatre på steiner å shit, sjekk google)

 

eller så kan du skate eller kjøpe sparkesykkel eller rulleski.

 

Eller så kan du begynne å dykke.

 

Eller så kan du drive med pranks på høyt nivå.

 

Eller så kan du begynne på warhammers eller tinnsoldater.

 

Eller så kan du demontere ting.

 

Eller så kan du skrive dikt eller trylleformler.

 

Eller så kan du melde deg inn i en eller annen klubb, som sjakk eller frimerker.

 

Eller så kan du bli hobby runker ;p

 

Hvis man tenker litt over det, så er det sinnsykt mye du kan drive med, men du burde kansje ha litt formening om noe du kunne kansje tenke deg, hvertfall om det skal være en ting du skal gjøre hjemme eller borte eller om det skal være slækt eller fysisk osv

 

Sjekk opp stedet der du bor på google, å se om det noen kampsport klubber eller andre klubber i nærheten.

Lenke til kommentar
gjør som meg og bli radioamatør!det er en hobby du kan ha til du dauer:) Den eldste radioamatøren som jeg kjenner (og snakker daglig med) er 93 år gammel. han tok lisens når han var rundt 85 (og det står man i respekt av, p.g.a da måtte man også kunne morse/telegrafi).

 

så har du litt interesse for radio, så er det bare å kjøre på! Da kan du og alle kameratene dine holde kontakt mellom hverandre (over LANGE distanser). I denne hobbyen kan man også bruke radio og PC om hverandre (digi-mode).

 

 

se mer på www.nrrl.no

Unskyld at eg seier dette men eg kan ikkje forstå kva som er morosamt med og snakke med folk over lange avastander eg kan jo bare stikke bort til kammeratene mine og snakke med dei der tar bare 10 min og så slipper eg alt arbeidet med andenner og skit.......

 

Hele poenget er vel å snakke med fremmede mennesker da, men jeg ville egentlig tro at chatting på nettet er er godt alternativ :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...