Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linje fra Canaldigital(Avidi) er utrolig treg.


Anbefalte innlegg

Heizann.

 

Har en 2mbit linje fra Canaldigital tidligere Avidi.

Problemet er det at jeg får alt for lav hastighet, jeg started med 1mbit for en tid tilbake og fikk max 380kbit/sec nedlasting ifølge itavisen.no's speedometer.

Så jeg oppgraderte til 2mbit, men fremdeles får jeg altfor lav hastighet. Det meste jeg har fått av itavisen.no's speedometer er 790kbit/s. Hva kan grunnen være til at hastigheten er så lav? lav linjekvalitet?

 

P.S Får forresten internett gjennom ett Kabel Modem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også lav hastighet på internett fra Canal Digital (750/150), men bytte av plattform skal skje i neste uke hos meg, så jeg håper på at hastigheten blir forbedret da. Akkurat nå får jeg rundt 300-400 kbit/s, som er altfor lite. Hvis ikke hastigheten blir bedre, tar jeg kontakt med Canal Digital.

Lenke til kommentar

Har dere mye pakketap? start->kjør ping www.vg.no -t

 

Jeg hadde masse pakketap før, da gikk nettet veldig tregt.. Men så fikk jeg oppgradert litt software pluss at leverandør mekket litt på antennene sine. Har trådløst 1-2mbit..

Lenke til kommentar

Har også internett fra dem. (750/150) og får alltid over hastigheten, ligger som vanligvis på ca 764. Målt med ITAvisens speedo.

 

Det kan jo hende at det er mange (nett)programmer eller anna drit på maskinen din som stjeler mye av hastigheten. Med så lav hastighet som du har, så er det nok ikke bare linja di som har skylda. :hmm:

Endret av CLaSS
Lenke til kommentar
Har også internett fra dem. (750/150) og får alltid over hastigheten, ligger som vanligvis på ca 764. Målt med ITAvisens speedo.

 

Det kan jo hende at det er mange (nett)programmer eller anna drit på maskinen din som stjeler mye av hastigheten. Med så lav hastighet som du har, så er det nok ikke bare linja di som har skylda. :hmm:

Det er nok ikke noen ''Nett'' progz som har skylda her vil jeg tro, har nylig formatert og sitter her med en fresh install av WinXP.

Lenke til kommentar
Har dere mye pakketap? start->kjør ping www.vg.no -t

 

Jeg hadde masse pakketap før, da gikk nettet veldig tregt.. Men så fikk jeg oppgradert litt software pluss at leverandør mekket litt på antennene sine. Har trådløst 1-2mbit..

Pingen varierer fra 100ms til 800ms.

Det hørts mye ut.

 

Men det at en canal digital bruker måler lav hastighet og en annen måler høy hastighet betyr ikke at du skal friskmelde linja. Det er jo ofte ISP'ene deler kapasiteten ganske grovt mellom brukerene så hvis du sitter på en del av canal digital nettet med svært mange brukere og relativt tregere linjekapasitet per bruker så kan man oppleve langt lavere hastigheter enn det man har betalt for. Andre steder er det få brukere og relativt bra linjekapasitet per bruker og kan dermed oppleve noe hastigheter over det som er normalt.

 

Det med han som målte 764 kbps på ei 750kbps linje kan hende at det er helt riktig. ITavisens speedometer måler bokstavelig talt i kbps, mens ISP'ene mange ganger måler i Kibps siden 750 kpbs = 768 Kibps så kan det altså være helt korrekt det du måler. Det betyr i så fall at du får 99,5% av det du betaler for.

Lenke til kommentar
Har dere mye pakketap? start->kjør ping www.vg.no -t

 

Jeg hadde masse pakketap før, da gikk nettet veldig tregt.. Men så fikk jeg oppgradert litt software pluss at leverandør mekket litt på antennene sine. Har trådløst 1-2mbit..

Pingen varierer fra 100ms til 800ms.

Det hørts mye ut.

 

Men det at en canal digital bruker måler lav hastighet og en annen måler høy hastighet betyr ikke at du skal friskmelde linja. Det er jo ofte ISP'ene deler kapasiteten ganske grovt mellom brukerene så hvis du sitter på en del av canal digital nettet med svært mange brukere og relativt tregere linjekapasitet per bruker så kan man oppleve langt lavere hastigheter enn det man har betalt for. Andre steder er det få brukere og relativt bra linjekapasitet per bruker og kan dermed oppleve noe hastigheter over det som er normalt.

 

Det med han som målte 764 kbps på ei 750kbps linje kan hende at det er helt riktig. ITavisens speedometer måler bokstavelig talt i kbps, mens ISP'ene mange ganger måler i Kibps siden 750 kpbs = 768 Kibps så kan det altså være helt korrekt det du måler. Det betyr i så fall at du får 99,5% av det du betaler for.

Tja, mulig det, men de burde jo kunne gi meg den hastigheten som jeg betaler for, blir jo litt dumt når man knapt får halvparten man betaler for. Får nye modemer i det området jeg bor i på tirsdag så får håp det ordner opp i problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...