Gå til innhold

Kuling, med storm i kastene


Anbefalte innlegg

Har altså fått en ny Dell Dimension 8300 med ATI9800Pro, p4 3.0.

 

Problemet her er at når maskinen blir varm (det tar jo ikke lang tid, iallefall ikke hvis man spiller) blåser det opp til en kraftig høststorm. Man får lett bakoversveies når lufta blåses ut og vifta (kombinert cpu-vifte) støyer som et

middels jagerfly i nødstyrt.

 

Hadde fra før av et chieftech kabinett med p4 2.4 og FX5900, og selv om kabinettet (powersupply-vifta) bråkte mer, var den iallefall jevn og fin i nivået.

 

Noen tips her ?

 

Har allerede fjernet skinnene i pci-sporene for å få bedre luftsirkulasjon, og forgjeves lett etter software som styrer viftene til denne pc'n.

 

Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og klippe bort gitrene foran vifta hjelper litt, men aller mest ville jo vært en mere stillegående vifte.

Har selv hatt en dell og jeg hadde den i ett skap men det skulle jeg bare glemme måtte ha den på golvet med fri luft tilgang.

Men min dell bråkte og under spilling.

edit: tror ikke du finner noe for og styre vifter med, dell har verdens kjediligste bios så, er ikke temp måler der en gang.

En liten fan mate, men skumelt pga du ikke kan følge med tempen.

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Dell har sikkert gitt deg Prescott-utgaven av den prosessoren. Dvs. den utgaven som gir fra seg desidert mest varme (ca 80-100W). I tillegg så produserer jo Radeon 9800 pro mye varme (ca 50-70W).

 

Det er nok slik det går når man velger en slik.

 

Forresten så kan det være feil som gjør at det blåser og støyer ennå mer enn det skal. F.eks kan ett av kulelagrene på viftene være gåen og dermed høres ut som et jetfly i nødstyrt. Om du tror dette kan være feilen så er det vel bare å sende inn til dell så fikser de alt.

 

I tillegg så kan kanskje temperaturstyringen til viftene være gåen eller mangle programvare slik du skriver. Uansett: dette ordner dell.

Lenke til kommentar
F.eks kan ett av kulelagrene på viftene være gåen og dermed høres ut som et jetfly i nødstyrt. Om du tror dette kan være feilen så er det vel bare å sende inn til dell så fikser de alt.

Nå skal ikke jeg svartmale ferdikjøps pcer men tror ikke viftene har kulelager... Det er vel snakk om billige vifter med glidelager

Lenke til kommentar

Takk for tips her...

 

Jeg har ingen Prescott prosessor da jeg leste her på hardware.no at den var dårligere enn vanlig p4 i blant annet spill.

 

Maskinen ble endel bedre etter å ha fjernet pci-lokkene, så jeg avventer nå dell support for å se om jeg får lov til å bytte vifta uten å ødelegge garantien.

 

Siste alternativ er jo å rive ut alle delene over til et nytt kult kabinett og et passende hovedkort ;-)

 

Richard

Lenke til kommentar

Dell tilbyr også på-stedet service, så det burde være mulig å få dem til å fikse problemet. Har vært borti en 8300 med samme specs og kan ikke si at støynivået var merkbart, dvs du har sikkert som andre har hintet fått en defekt vifte. Men la dem reparere, du har garantert betalt for en slik serviceavtale og fra egen erfaring funker denne helt kjempe. Det de gjorde for meg var at Dell sendte deler til et lokalt verksted de hadde avtale med, når delene var ankommet kom de og hentet maskinen og fikset den(var uten PC en dag). Hadde jeg hatt på-stedet-avtale hadde de fikset den på stedet, men det er like greit å la dem få gjøre det i et ordentlig verksted(skulle bytte skjerm på den bærbare). Dog tipper jeg at å skifte en vifte er noe de gjør på stedet uansett, er somregel ikke mer enn 4 skruer.

 

Edit:

Tips når man kontakter kundeservice pr mail eller telefon er å være høflig. Mange manner seg opp på forhånd og er sinte/tverre med kundebehandlere, noe som sef ikke gjør dem mer sammarbeidsvillige. Prøv å ikke være belærende heller, de fleste liker ikke å bli belærte i ting som de skal kunne(selv om du kanskje kan bedre). De fleste som har hatt problemer med kundeservice blant annet hos Dell forteller at de har kranglet med kundebehandler :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Enig med Kindings. Kontakt Dell. Du har tross alt betalt i dyre dommer for fremtidig service (selv med aller laveste service-nivå) og da bør de også gi deg det. Jeg aner ikke noe om garantivilkårene til dell, men uansett har du reklamasjonsrett. Den er 5 år på hele PC'er og betingelser bestemt av forbrukerkjøpsloven. Den gir som regel MYE bedre betingelser enn garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...