Gå til innhold

Beste 4000.- kjøp UTEN TVIL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er 72dpi eller 300dpi spiller da ingen rolle. På min skjerm er det bare antall pixler totalt som spiller noen rolle - og jeg regner med du bruker full oppløsning :) Som antakelig er 6 megapixler for ditt kamera?

 

Antall dpi er bare aktuelt ved trykking, og det blir faktisk gitt av hvor stort du trykker ut bildet - ikke om det står 72dpi eller 300dpi i exif-infoen. Et 6megapixlers-bilde på 20*30cm vil få en viss dpi helt uavhengig av om du har skrevet 72dpi eller 300dpi..

Lenke til kommentar

Ja jeg liker også Olympus sine kameraer godt, men jeg ser min teori holder stand når jeg sammenligner bilder tatt med andre kameraer. Min teori er at det ENESTE som teller når det gjelder bildekvalitet er STØRRELSEN PÅ CCD-BRIKKEN!!!! Når jeg målte testbildene til C-60 opp mot Coolpix 5200 og Sony W1 som har akkurat like stor bildebrikke (1/1,8 tommer) så var det rett og slett ikke forskjell overhodet mellom de kameraene. Tipper det ikke er forskjell i bildekvalitet mellom C-60 og A80 (som har 4 megapiksler heller).

 

så på samme størrelse på bildebrikken har:

 

et kamera med mange megapiksler:

+mulig bedre oppløsning i godt lys

-mer støy i mindre lys=mindre fleksibelt

 

et kamera med få megapiksler:

+mindre støy i mindre lys=mer fleksibelt

-mulig dårligere oppløsning i godt lys

 

Men det du sier om autofokusen er derimot UENDELIG viktig!!! En god autofokus er viktigere enn ALT annet spør du meg.... Kan du ta 4 bilder på samme tid som andre kamera kan ta 2, så er det mye viktigere enn både et hakk større bildebrikke eller et par megapiksler fra eller til.

 

DET VIKTIGSTE ER AT BILDET BLIR TATT.... .... ... Og at det blir så bra som mulig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...