Gå til innhold

Hvilket hk skal jg ta?socket 754 eller socket 939?


Eirikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe nytt etter sommeren og etter å ha lest testene og mrMarbles innlegg går jeg nok for socket 754 og en amd64 3400+.

 

Forslag til kvalitets ram ? Er villig til å bruke grunker på dette samt kjøling (ikke vann). HK blir vel nforce3 250(gb).

Kvalitetsminne? Netshop.no har OCZ PC3200 med Enhanced Bandwitdh "E.B.", som skal være bra til A64, i tillegg er Corsair PC3200 LL minne veldig bra.

Bare du tar et minne med lav Latency.

 

Når det gjelder kjøler er boxed vifte bra nok den, men hvis du vil noe ekstra er Zalman cu7000? supre, men dyre. microplex.no og multicom.no har de iallefall.

Lenke til kommentar
hvis du skal kjøpe etter sommeren går du seff for et 939 hovedkort, med PCI Express og greier og greier!

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe socket 939 så lenge den billigste cpu'en koster 4-5 tusen kroner. Jeg håper inderlig at dem kan gi ut noen billigere cpu'er om noen mnd. Jeg er villig til å vente 1-2 mnd for å se om dette skjer.

Lenke til kommentar
hvis du skal kjøpe etter sommeren går du seff for et 939 hovedkort, med PCI Express og greier og greier!

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe socket 939 så lenge den billigste cpu'en koster 4-5 tusen kroner. Jeg håper inderlig at dem kan gi ut noen billigere cpu'er om noen mnd. Jeg er villig til å vente 1-2 mnd for å se om dette skjer.

me2

Lenke til kommentar
:dontgetit:

Socket 939 er mer fremtidsrettet...de sier jo hw selv. Alt det jeg har sagt har jeg lest inne på hw. Det er ikke så dyrt. Se på komplett.no, Asus K8V deluxe har komt til socket 939 for 1179kr...er det så dyrt?

Jossy strikes again :laugh:

Det er jo CPU'ene til socket 939 som gjor det til et mye dyrere alternativ.

Lenke til kommentar
:dontgetit:

Socket 939 er mer fremtidsrettet...de sier jo hw selv. Alt det jeg har sagt har jeg lest inne på hw. Det er ikke så dyrt. Se på komplett.no, Asus K8V deluxe har komt til socket 939 for 1179kr...er det så dyrt?

Ja, men hva i all verden spiller "fremtidsrettet" for noen rolle? Innenfor PC verden betyr "fremtidsrettet" mindre og mindre. Innen 3 år er jo hele PC'n mest sannsynlig kraftig utdatert uansett.

Kanskje har man lyst til å feks. kjøpe ny CPU om 3år. I verste fall blir man nødt til å kjøpe nytt hovedkort også fordi det passer ikke lenger. Da blir man satt tilbake hele 1000-1500kr ekstra, men man får da i tillegg et bedre chipsett med på kjøpet og sikkert andre utvidete funksjoner.

Dersom du kjøper et 939 system idag må du ut med mer penger(1000-1500) enn et 754 system som har i praksis identisk ytelse. Dvs.alt i alt må du betale mer for et system bare fordi det er "framtidsrettet". Så eneste praktiske forskjellen vil stort sett være at du kan si "Jeg har en fremtidsrettet PC".

Dersom man venter en stund til prisen har jevnet seg ut da vil det selvfølgelig ikke være noen grunn til å satse på noe annet enn 939.

 

Edit: Når man i tilleg ser at den Billigste 939 CPU'n hos Komplett koster 4500kr så sier det seg selv at det blir hvertfall en veldig dyr PC dersom du skal ha 939.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Og en ting jeg også lurer på. Jeg tror ikke vi kan håpe på at denne cpu'en til 4500kr hos komplett kommer til å synke mer enn 1000kr innen ett år. Da koster den fremdeles 3.5k...altfor mye for en cpu. Det eneste vi kan håpe på tror jeg, er at dem gir ut billigere cpu'er...noen 3000+ eller 3200+ til socket 939.

Lenke til kommentar

Sefølgelig! Det er jo dyrt. Men det sier jo litt da at en 3.8 Ghz cpu er bedre enn en 3.4...

Jeg bryr meg ikke om hva som er lurest...jeg bare kom ut med hva som er best. Kanskje at ytelsen er lik, men du kan få en raskere data med en bedre cpu...daul-channel er jo også greit ;)

Endret av jossy
Lenke til kommentar

Jossy...jeg tror trådstarter er ute etter det smarteste valget. Vi vet jo alle at dem kraftigste cpu'ene er best i ytelse, men man må se på prisen også Jossy. Det er ingen av oss som tviler på at 939 gir bedre ytelse enn 754, men er det verd prisen man må betale? Hvis svaret er ja, så er det ikke noe problem..da kjøper man til enhver tid det nyeste som kommer ut. Men svært få...sikkert medregnet trådstarter har råd til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...