Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router-problem!


Anbefalte innlegg

Morn.

Jeg har to helt like routere, SMC Barricade 7004BR. Har kobla de til hver sin port på modemet (som har 4 porter). Men nå funker bare den ene routern! Den andre klarer ikke koble på..

nyeste firmware på begge routerne.

 

Går det ikke an å koble to routere på samme modem? Går det evt. an å koble sammen de to routerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vet ikke om det skal funke.. men du kan jo koble den ene ruteren i den andre.. på den "ytterste" ruteren må du ha på Dynamic ip eller no :thumbup:

Hmz. Skal prøve når jeg er ferdig å laste ned ;)

 

Ingen som veit om det går an å koble to på modemet?

Lenke til kommentar
Modem med flere porter? Dette modemet må da ha en ruterfunksjon spør du meg.. Altså er dette "modemet" en ruter med innbygget modem.

Naj, trur ikke det gitt. Hastigheta er 10mbit/s og det er ingen switch i den.. en god gammaldags hub tror jeg det er :yes:

er forresten orignal-modemet, Nokia. Det som fulgte med ADSLen.

Lenke til kommentar
OK. Men har ikke dette "modemet" da støtte for nat som er en ruter egenskap

Er sikkert et av de gamle Nokia M5112 eller hva de heter, de har en 10Mb/s hub innbyggd, i den utgaven som Telenor brukte så er det ikke HW-støtte for og bruke det som router.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Nå kobla jeg eth1 på modemet til WAN på router1. Så kobla jeg fra utgang1 på router1 til WAN på router2. Og fra utgang til PCen..

men det funka ikke. Jeg ser ikke forskjell på de to routerne, de skulle vel kommet som feks xxx.xxx.xxx.123 og xxx.xxx.xxx.124 ?

Virker som de har slått seg sammen.. prøvde å sette på dynamisk ip eller hva det het, men da klarte den ikke å koble til + PPoE blei borte igjen..

Lenke til kommentar

Høres bra ut som syar2003 sier, men nå er problemet at jeg ikke kommer inn på den ene routeren! Prøver å resette den mellom to pinner på seriellporten, men likevel kommer jeg ikke inn :no:

hva gjør man da? Har kobla rett fra PCen inn i routern som ikke vil være med lenger (funka fint i stad, men klikka under en reboot). Så nå er ikke begge routerne med.

Lenke til kommentar

Ingen som veit hva som er galt med routern? Jeg resetter den også skjer dette:

 

1. Først resette mellom pinne 3 og 8 (om beskrevet på SMC.com)

2. Holde i noen sekunder til det blinker fort 8 ganger på M1-lampa.

Etter 8 blink skulle den blitt rolig og blinka 1 blink pr sekund cirka, men neida.

3. Etter 8 blink går den helt berserk. Blinker kjempefort! Samme om jeg slutter pinne 3 og 8 også. Hvis jeg skrur den av og på igjen oppfører den seg vanlig, men jeg kommer fortsatt ikke inn på den!

Det skulle funka, for den andre helt like routern funker bare jeg bytter om på kablene. Så det er no med routern.

 

Hjelp :cry:

Lenke til kommentar

tror jeg heller ville satt den som ble sagt skulle være dynamisk ip til å ha en statisk ip (f.eks. 192.168.123.50) med ip lavere enn ip-rangen (f.eks. 192.168.123.100 - 192.168.123.199) som dhcp'en deler ut. Den routeren som kobles til den routeren som har dchp enablet, skal ikke kobles til wan-porten, men en av de fire lan-portene. De skal altså være koblet sammen via lan-portene på begge routerne, ikke wan-porten på noen av dem.

 

slik har hvertfall jeg fikset det med en smc barricade 7004 og en dlink 614+

 

 

bertie

Lenke til kommentar

BruteForce er et hacke program det kan finne ut passordet til hva enn det skulle være.

Det tar bare litt laaaang tid, men det finner passordet tilsutt.

 

Nei, det er lettere å prøve med noe annet som å sette alle Ip`er i LANet dynamiske da har du sikret deg at alle ip har samme ip range(192.168.0.x)

Endret av moav
Lenke til kommentar

Hmz.

Nå har jeg fått routern på beina igjen, en kamerat fant ut at IPen var korrupt eller no. Men jeg får fortsatt ikke de to til å virke sammen! Har prøvd forslaga før i tråden her, men det er vel noe jeg ikke har skjønt :dontgetit:

 

DHCP enable eller disable?

Static eller dynamic IP?

 

Skal jeg fylle inn noe for alle de tomme rutene? Har mulighet til det under static IP i alle fall.

router.jpg

Lenke til kommentar

router nr. 1:

 

denne setter du opp slik du vil ha den, nemlig med f.eks. pppoe og slike ting slik at den fungerer med internett. På denne skal DHCP være aktivert, og ip-range ville jeg som tidligere nevnt ha satt f.eks. som 100 - 199

 

router nr. 2:

 

denne routeren ville jeg satt som static ip, og satt denne til 192.168.123.50 (50 eller hvertfall mellom 1 - 99, så lenge den er utenfor ip-rangen 100 - 199) subnet må være samme som på router 1, (antakelig 255.255.255.0)

Når du restarter denne routeren, så må du skrive 192.168.123.50 for å komme inn igjen.

 

Men når du har satt denne på static ip, så kobler du den fra maskinen din, og kobler en nettverkskabel fra f.eks. port 4 på router 1, og til port 1 på router nr. 2.

 

Så kobler du pc'en din til en port på en av routerne (ikke wan-porten). For å nå router nr.1 skriver du 192.168.123.254, og skal du nå router 2 skriver du 192.168.123.50

 

 

 

håper det går nå

 

bertie

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...