Gå til innhold

Retningslinjer og info for bildekritikk


Anbefalte innlegg

For hjelp og føringer om hvordan legge ut bilder, ta en titt i tråden Bildekritikk: Hvordan legge inn bilder

 

- Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og kan holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder.

- Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, ikke først og fremst skrytebilder

 

- Kritikken skal være konstruktiv - altså inneholde informasjon om hva du liker/misliker, og hvorfor

- Tilbakemeldinger av typen "Kult bilde" eller "for noe dritt" er ikke konstruktivt. Det hjelper verken fotografen eller noen andre.

 

- Alle har rett til å si hva de mener om bildet, så lenge det er begrunnet. Man skal ikke trenge å være ekspert for å slippe til.

- Tilbakemeldinger av typen "Jeg kan ikke helt sette fingeren på hvorfor, men det er et fint bilde. Kanskje noe med fargene" er akseptert. Da har man i hvert fall forsøkt å forklare

 

Disse reglene er til for å gjøre bildekritikken mer oversiktlig. Hvis man ønsker å følge en tråd om bildekritikk, så kan det bli veldig lite interessant hvis de fleste innleggene egentlig ikke sier noe som helst.

 

Vær så snill å ta tjenesten seriøst; du skjønner sikkert selv hvor grensene går.

 

Lykke til!

 

edit: lagt til oppdatert informasjon om bildeopplasting

 

EDIT: Disse retningslinjene erstattes f.o.m. 11/7 2008 av de nye retningslinjene for bildekritikken, som finnes her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
For et forferdelig rot :S

 

Skulle vært modd'et litt bedre dette her. :) Men stilig at det er laget noe i det hele tatt ;)

Vær så snill å gjøre noe med dette! Jeg har irritert meg mangfoldige ganger over at det blir lagt ut for mange bilder på en gang, og kommentarer som "Tøft bilde" og "Godt jobbet". Det kan godt hende kommentaren stemmer, men dette er en bildeKRITIKK og folk legger vel inn bilder i håp om å få konstruktiv kritikk. Naturligvis skal og bør det være lov å skrive at bilder er godt, men det må skje i litt mer saklige former!

 

Et par ting som moderatorene må følge opp bedre er

  • Antall bilder per kritikk
  • Skikkelige tilbakemeldinger

Dersom dette blir utført av alle her på forumet, tror jeg vi vil havne på et langt høyere nivå, noe som også vil skaffe flere brukere.

Endret av Nikolas
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Synes at det kanskje burde bli en regel for å kun vise frem maks 2 bilder per tråd. Altså at trådstarter kun kan vise frem 2 bilder som han ønsker kritikk på.

Er litt lei av at folk poster mange bilder og ønsker kritikk på alle sammen.

Vil vel tro at kvaliteten på bildene som blir postet her inne også vil øke, da brukerne antakeligvis bruker lengre tid på bildene før han legger de ut.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bare et spørsmål, og vet ikke helt om dette blir stedet å spørre, men ser at veldig få, som i ca ingen, bruker vannmerke eller annet på bildene sine, er det ingen som er "redde" for at folk skal missbruke de?

 

Eller er de bare glade til om noen henger bildet deres på veggen?

 

Er skyldig i å se hvordan et macro bilde ble på veggen selv, men ikke noe jeg har for vane å gjøre, og vil mate det til hunden (som jeg ikke har) om eier av bildet ikke liker det.

 

Bare lurer, da folk flest legger opp linker til high res bilder og ikke bare små nedskalerte kopier.

 

ps. prøver ikke å gjøre folk paranoide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...