Gå til innhold

Akam.no: Maksgrense for antall bilder i bildekritikken


Anbefalte innlegg

Nå er det sikkert flere enn meg som irriterer seg over at enkelte legger ut 10-20 bilder i kritikken, og da gjerne filer på over 1MB. For det første blir siden aldri ferdig å laste, nettleseren henger når man scroller, og jeg regner med at dere admins helst kunne trenge den båndbredden til andre ting.

 

Jeg vil foreslå å innføre en regel (ja, en hard og brutal regel) som sier at man kan legge ut MAKS 3 bilder (eller annet antall, det må nok diskuteres først) per tråd i kritikken. Bildene skal også nedskaleres til brukbar størrelse, 2-300kb holder lenge til web-bruk, og sette oppløsningen slik at vi med vanlige skjermer kan se bildene uten å måtte zoome hele tiden.

 

Håper dere er villige til å gjøre noe med dette, for det er et problem. Det er håpløst og meningsløst å prøve å gi konstruktiv kritikk til 10 bilder på en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt & Delvis enig... Men ett...?

Man legget ut det man skulle vise frem, så får man tips å så skal man legge ut en redigert versjon... Men nei... :p

 

Det er jo først & fremst antallet Mb som er viktig for oss alle, (og for forumdriften...)

 

Så noen gromme regler for kritikken hadde vært fint...

Som : vedlegg, max 3 bilder pr post, max 120kb pr bilde, max 1024x768..

 

Foreksempel... Tenker høyt... :)

Lenke til kommentar

Akkurat filstørrelsen bør kunne gå opp mot 2-300KB, etter min mening. Det kommer såklart an på oppløsningen, men på bilder med mye blå himmel blir det fort lite med 100-150KB.

 

Uansett, bra at flere lufter tanker her, får håpe de høye herrer vil vurdere saken. Kanskje ikke det enkleste nå som redaktøren er på fjelltur, men. :p

Lenke til kommentar
Helt enig. Burde vært begrenset til 2 bilder pr. post. Maks 800 i bredden og 200 kb.

 

Bare nevner det så har dykkesiden.com maks 2 bilder pr post, maks 500 i bredden og 100 kb.

5982233[/snapback]

 

500px i bredde og max 100kB var kanskje ok for 10 år siden da folk satt med 640x480 og 28.8 modem...;)

 

Men enig med SirMaximus som tar opp et reellt problem.

Mitt forslag er max 1024 i bredden og/eller 750 i høyde og max 300kB.

Lenke til kommentar

Helt enig. Dere burde fjerne 3-ordsregelen i denne kategorien, der har den ingen nytte. Det bør gå an å kun sette inn bildetittel. Hvorfor skal man på død å liv putte inn en hel haug med beskrivelser som bildet gjør utmerket på egenhånd? Hvis bildet mitt heter "kronisk bakrus" burde det holde å skrive det. 3-ordsregelen har mer nytte i andre hjelpe-kategorier.

Lenke til kommentar
Hvis bildet mitt heter "kronisk bakrus" burde det holde å skrive det. 3-ordsregelen har mer nytte i andre hjelpe-kategorier.

5982388[/snapback]

Tenkte nok det var en relevant tittel for deg, ja ;)

Ellers er jeg helt enig. Størrelsen må klart ned, og jeg synes det burde holde med 2-300 kb som absolutt maks. Ellers er jeg enig i at det holder med tre bilder om gangen. Har selv lagt ut noen få flere et par ganger, men i den senere tid har vi jo fått postet hele bildegallerier i slengen. Derfor kan jeg være enig i at taket bør være tre, eller fire.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stadig ett aktuelt tema, derfor vil jeg gjerne støtte trådstarter i at det burde være en MAKS grense for hvor mange bilder man kan legge ut i Bildekritikken. Det blir rett og slett bare tullete å legge ut 10-20 bilder, ofte også helt forskjellige bilder. Å komme med konstruktiv kritikk på så mange bilder, ofte også veldig forskjellige bilder, blir helt håpløst. Man må ofte henvise til bilde 1, bilde 2, bilde 3 osv osv.

 

Nei, gi oss en maks grense for hvor mange bilder man kan legge ut i Bildekritikken! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er dette et forum eller bildekritikk?

Jeg syntes dette har tatt helt av.

Kan ikke "bildekritikken" legges i en annen link, slik de gjør det i flere andre konkurrende SITER.

Jeg leser Forumet, fordi der kan en få svar på mer "tekniske" ting,

Interessen for hele Forumet blir litt borte, når 18 av de 20 siste innleggene går på (11 av 20 akkurat nå):

Se på dette bilde

Bilde av dit og datt

Osv og Osv

 

Misvisende er det også, når det er en link i toppen som sier GALLERIET

Den kunne vært brukt til "synsing" og bilde kommentarer, ikke til PRODUKTER.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så har det vel vært snakk om dette tidligere, å få bildekritikken ut av forumet og inn i en egen del, men det fantes ikke pr da tilfredstillende løsninger for dette.

 

På en annen side så er vi stort sett en fast gjeng som benytter seg av bildekritikken og det spørs jo hvor mye arbeid hw-nettverket vil legge i å lage noe slikt for ett mindretall av brukerene.

 

Forøvrig meget ening i en begrensning på antall bilde i første post. 1 er optimalt, 2 er ok, 3 går under tvil. Mer en det er fyfy. Ekstremtilfellene er jo de som tømmer minnekortet sitt mot forumet. :|

 

Oppløsningen bør være tilpasset skjermen og litt mindre. Husk at internet explorer etc bruker litt av skjermen og dermed må bildet forminskes litt automatisk av nettlesern (med variabelt resultat).

Personlig bruker jeg ofte at den lengste siden er 900px.

Lenke til kommentar
På en annen side så er vi stort sett en fast gjeng som benytter seg av bildekritikken og det spørs jo hvor mye arbeid hw-nettverket vil legge i å lage noe slikt for ett mindretall av brukerene.

6067709[/snapback]

Kanskje fler ville deltatt hvis bildekritikken var mer oversiktilig som den ville vært i en egen seksjon. Der kunne også programmet satt automatisk sperre på alt en ønsker.. :cool:

Lenke til kommentar
Misvisende er det også, når det er en link i toppen som sier GALLERIET

Merk at dette berre gjeld for dei som bruker akam.no-skinet. Dei som bruker andre skin ser ikkje denne.

 

Elles støtter eg forslaget om ei maksgrense. Har ikkje posta noko sjølv i Bildekritikken, men eg les ein del der, og eg ser at det er litt håplaust om trådstartar legg ut mange bilete.

Lenke til kommentar

Nei, da skal jeg personlig sørge for at denne tråden blir bumpet frem i ny og ne! ;)

 

Vi har forøvrig nettopp hatt eksempler hvor bruker laster opp bilder som er 2 mb store og 3000 pixler brede. Det er helt håpløst å bedømme dette når man må skalere dem ned med browseren.

Endret av kak
Lenke til kommentar
Har noen fra redaksjonen kommentarer til dette? Dette er ikke noe som forsvinner av seg selv.

6072878[/snapback]

Hva med å raportere tråden.? :hmm:

 

Er ikke sikkert de gidder å lese i tilbakemeldinger vettu..... ;)

 

Å legge på slike sperrer på antallet bilder & størrelse er vel en smal sak på denne typen forum etter hva jeg har erfart.... (om det da er den typen jeg tror det er... :p )

Lenke til kommentar

Hmm.. Lenge siden jeg har vært innom nå, men siden ingen har savnet meg likevel gjør det neppe noe fra eller til.

 

Vil bare minne på om at det virkelig er "demokratiet" som styrer her, og at det er (som jeg kranglet enkelte på meg for tidligere) tydelige tendenser til at dette blir/er mer ett billedgalleri fullt av fjas enn et nyttig kritikkforum. Tross i enkeltes iherdige forsøk på å bidra på skikkelig vis.

 

Hadde bare en OP med litt makt(syke) giddet å følge opp de opprinnelige "reglene" som ble satt for kritikkforumet, ville det faktisk vært en del bedre.

Lenke til kommentar

Jeg er helt med på forslag om en viss grense for både antall bilder og filstørrelse her. Kan legge frem følgende forslag:

 

*Maks tre bilder i første post, og deretter mulighet for å legge ut et og et bilde redigert etter andre brukeres synspunkter.

*Maks filstørrelse 500kb pr. bilde

*Bildene skal legges inn som VEDLEGG, og ikke som full-size i selve innlegget.

 

Tror dette vil gjøre livet litt enklere for oss som liker å henge inne på bildekritikken, så kom gjerne med tilbakemeldinger på dette så skal jeg ta det opp med resten av mod-gjengen.

 

Angående annerledes løsning, så vet jeg det har vært snakket om dette før, men da lå ikke de tekniske forutsetningene til stedet i forumet. Kan ta opp dette samtidig som jeg legger frem forslag til nye regler, men kan ikke love noe. Tror nok teknisk avdeling føler de har bedre ting å holde på med (drift og vedlikehold). En slik bildekritikk-del vil for det første være en omfattende programmeringsjobb (tar lang tid) og kan være litt trøblete å integrere i forumet.

Lenke til kommentar
Jeg er helt med på forslag om en viss grense for både antall bilder og filstørrelse her. Kan legge frem følgende forslag:

 

*Maks tre bilder i første post, og deretter mulighet for å legge ut et og et bilde redigert etter andre brukeres synspunkter.

*Maks filstørrelse 500kb pr. bilde

*Bildene skal legges inn som VEDLEGG, og ikke som full-size i selve innlegget.

 

 

6092433[/snapback]

 

Min fulle støtte. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...