Gå til innhold

støvsuge dataen? en god idè!


Toby_T

Anbefalte innlegg

prosessoren min har over lengre tid hatt en altfor høy temp, og har ligget på rundt 58 grader, den har tilogmed vært godt over 60 under heavy load noe som har resultert i en særdeles ustabil og gal data.

 

men, nå fikk jeg endelig fingern ut og støvsugde hele driten, og da spesielt kjølern der en god del hybelkaniner hadde flyttet inn.

 

resultat: CPU-tempen sank til rundt 43 grader og tempen i kabinettet fra 31 til 26!!

 

:green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støvsuger og føner(regner med at det var en spøk) er ikke noen god ide å bruke. Bruk heller en lufkompressor og blås vekk støvet.

 

Evt. trekk pusten og blås hardt. Husk å fjerne ansiktet kjapt hehe :-) (dette finmalte støvet er ikke akkurat helsemessig kost) Lønner seg å stå ute el. når du gjør dette.

Og må du blåse flere ganger så er det lurt å puste inn på litt avstand neste gang ;-)

 

Edit:

En siste ting. Holde rommet rent er en god ide. Men en uting jeg ser mange gjør er å sette maskinen på gulvet slik at maskinen suger inn alt støvet som fyker på gulvet. Ofte blir den plassert der støvet har god grobunn i tillegg.

 

Et enkelt tiltak kan være å få den 10 cm over gulvet slik at den ikke like lett suger inn støv som fyker på gulvet. Aller beste er å ha den ennå høyere. Men 10 cm opp får du til ved å sette den på en eske el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har vært inni min PC med støvsuger jeg også. Ikke direkte på noen som helst komponenter, men jeg fikk fjernet en del. Kom inn litt da jeg en i periode brukte vifte som blåste luft inn i kabinettet uten støvfilter. Ikke at støvet var noe stort problem, men jeg liker ikke å ha støv og dritt i maskinen :)

Lenke til kommentar

Hva med "luft-på-boks"? Tenker da spesielt for å få fjernet støv på cpu-kjøler.

 

Jeg lånte en sånn og brukte på tastaturet. Helt genialt! Tastaturet så helt nytt ut etterpå :D

 

Btw., noen som vet hvor man får kjøpt "luft-på-boks? :blush:

Lenke til kommentar
Hva med "luft-på-boks"? Tenker da spesielt for å få fjernet støv på cpu-kjøler.

 

Jeg lånte en sånn og brukte på tastaturet. Helt genialt! Tastaturet så helt nytt ut etterpå  :D

 

Btw., noen som vet hvor man får kjøpt "luft-på-boks?  :blush:

Tenkte også på en slik, eller en luftkompressor.

 

Ulempen med mange "luft-på-boks" er at du sikkert noen ganger har opplevd at den blåser så kald luft at den kan frosse overflaten eller skape kondens. Derfor skal man være forsiktig når man bruker den rett på elektroniske komponenter.

 

Test dette ved å lene sprayboksen litt til siden og spray på en lakkoverflate på en pult el. så ser du at overflaten frosser, lakken sprekker og man får kondens på overflaten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ulempen med mange "luft-på-boks" er at du sikkert noen ganger har opplevd at den blåser så kald luft at den kan frosse overflaten eller skape kondens. Derfor skal man være forsiktig når man bruker den rett på elektroniske komponenter.

 

Forsøk dette ved å lene den litt til siden og spray på en lakkoverflate på en pult el. så ser du at overflaten frosser, lakken sprekker og man får kondens på overflaten.

Eller bare lene den og spraye på håndflata ;)

 

Men går det ikke greit uansett dersom man ikke tar i bruk komponenten med det første?

 

Jeg pøste på med luft i tastaturet på den bærbare også. Det gikk heldigvis bra... :hmm:

Lenke til kommentar

Auch... hehe ;-).

 

Joda går greit, ville bare advare så man var litt forsiktig når man bruker den mot hovedkortet i maskinen. Mange av disse chippene har også en sprø keramikk overflate, har ikke "testet" hvordan de reagerer hvis man er litt uheldig og lener så man får denne ekstra kalde luften ;-).

 

Bare vær forsiktig så går det nok bra.

 

når det gjelder avtagbare kjøleribber. Skal man rense de skikkelig bør man kanskje også vurdere å rense de utenfor systemet. Har av og till opplevd at de kan få en slags hinne(spesielt i miljøer hvor noen røyker) på seg etterhvert som gjør at støv fester seg lettere. Bruke rødsprit(kommer ikke på navnet på den selvfølgelige rensevæsken) el. for å rense kjøleren godt kanskje.

 

Edit:

Ellers er jo luftflyten viktig og enkle tiltak kan gjøre mye. Et enkelt prinsipp er at man helst skal ha mer luft ut enn inn i maskinen slik at varmluften ikke sirkulerer i maskinen.

En kamerat hadde rundt 55/31 i maskinen bare den stod på en liten stund. Han hadde 80mm innsugsvifte i front og transporterte luften ut gjennom PSU bak. Dette er en 3-4 år gammel maskin i et miditower.

 

Jeg fjernet innsugsviften i front og festet den kun med brødposestrips på baksiden slik at den blåste luften ut isteden, i tillegg til PSU. (improviserte da vi ikke hadde hverken verktøy eller skruer ol.).

 

Dermed sank temperaturen øyeblikkelig til hele 46/28 på maks load. Altså nesten 10 grader forskjell. Løsningen var levert slik ferdig til han.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Haha, Jeg er saa dum, innsaa nettopp at jeg har baade teknisk sprit lett tilgjengelig, og en kompressor i kjelleren. Hvorfor brukte jeg da stoevsuger forrige gang jeg gjorde dette. Takker for tipsene, det hjalp foroevrig veldig med stoevsuger, spess paa stroemforskyning, og den er vel ikke saa foelsom for statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar

Støvsuging funker helt fint det. Aldri merket noe trøbbel med staisk elektrisitet osv. Folk flest er vel ikke dumme nok til å trykke sugeren inn i komponentene heller?Skal vel være bra uheldig om det ¨komme såvidt borti noe gjør noe skade. Litt på avstand fanger opp en god del støvdotter det...

Lenke til kommentar

Støvsuger KAN brukes, men gir gjerne statisk elektrisitet.

 

Min løsnng på dette er å ta en tom kjøkkenrull (bare pappen) og teipe denne fast foran på tuten til støvsugeren, som kjent leder ikke papp strøm så man kan trygt dunke borti komponenter, så er det bare å suge ihvei!

 

Obs! pass på at rambrikkene sitter fast....

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt å blåse på komponentene fordi når man blåser ut vil det gjerne komme en del spytt og muligens kondens med ånden.

 

Det å bruke luft-kompressor er nok det beste, men ikke alle har tilgang på dette. Da kan man greit bruke støvsuger, hvis man tar visse forhåndsregler. Hainz metode virket enkel og grei.

 

Personlig så bruker jeg en ørerenser (husker f*** ikke hva det heter akkurat nå) med litt isopropanol eller rødsprit på når jeg skal rense komponenter/kjøleribber

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...