Gå til innhold

Gjør Radeon X800 PRO til XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og så var det bare ett eneste lite problem: Verken Radeon X800 PRO eller XT er å finne i de fleste norske butikkene i skrivende stund

 

Første hardware.no forum bruker har motatt sitt X800pro.

Overklokket score 9803 poeng i 3dmark03.

Tråd om dette ligger i skjermkort avdelingen.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at ATI/andre produsenter (saphire, powercooler osv..) tester alle kortene de sender ut. De produserer uffatelig mange kort, skal nok litt til å teste alle vil jeg tro. Så jeg tviler sterkt på at X800 kort bare er XT kort som gjor det dårlig i testen. Det er ikke første gang en produsent bare nedgraderer hardware for så å selge den som billigversjon, og de brukte nok ikke dårligere/delvis defekt hardware heller. Hvis billig markedet skulle vært styrt av feilmargin på orginal produktet, ville det blitt litt av en berg og dal bane. Det er nok samme brikken, merket anderledes, og modifisert ved hjelp av selve PCB kortet/komponentene.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at ATI/andre produsenter (saphire, powercooler osv..) tester alle kortene de sender ut. De produserer uffatelig mange kort, skal nok litt til å teste alle vil jeg tro. Så jeg tviler sterkt på at X800 kort bare er XT kort som gjor det dårlig i testen. Det er ikke første gang en produsent bare nedgraderer hardware for så å selge den som billigversjon, og de brukte nok ikke dårligere/delvis defekt hardware heller. Hvis billig markedet skulle vært styrt av feilmargin på orginal produktet, ville det blitt litt av en berg og dal bane. Det er nok samme brikken, merket anderledes, og modifisert ved hjelp av selve PCB kortet/komponentene.

Ser ikke noen grunn til påstanden din,

det er fullt mulig å utvikle en prosess som kan teste pipelines uten brukerinteraksjon.

Slike automatiserte metoder brukes allerede av minne- og cpuprodusenter.

 

For øvrig trenger ikke skjermkortprodusentene å teste dette, det blir i så fall testet ved gpu-fabrikken (ATI).

 

Når det er sagt, så er det jo ikke sikkert at produksjonsprodusessen for pipelines gir samme feilrate som for cpu'er og minne, kanskje har den så lav feilrate at det tilsier at ATI dumper feilfrie chip'er ned til PRO.

Lenke til kommentar
Det er ikke første gang en produsent bare nedgraderer hardware for så å selge den som billigversjon, og de brukte nok ikke dårligere/delvis defekt hardware heller. Hvis billig markedet skulle vært styrt av feilmargin på orginal produktet, ville det blitt litt av en berg og dal bane. Det er nok samme brikken, merket anderledes, og modifisert ved hjelp av selve PCB kortet/komponentene.

 

Husker en historie om de gamle radiokabinettene til Tandberg (var det sølvsuperkabinettene mon tro?) De fantes i to utgaver, en billigmodell og en luksusutgave med trøkk i bassen etc. Eneste forskjell var en motstand i den billige utgaven som ikke ga kunden like stor utgangseffekt som luksusutgaven. Denne kunne enkelt fjernes som en slags modd.

 

 

Det er vel også kjent for produsenter av f.eks. printere at de designer printerene til bedriftsmarkedet (kjappe, nøyaktige, dyre) på tegnebrettet, og så ned-designer de printerene til privatmarkedet med chipper som gir vesentlig lavere hastiget og kanskje dårligere nøyaktighet.

 

Vil tro at produsentene av grafikkkort velger samme taktikk. Å utvikle X800Pro først, og deretter begynne å finne ut hvordan man kan designe X800XT er en mye dyrerer måte enn å designe XT-versjonen i utgangspunktet for å så legge inn hardware- eller softwaresperrer som gjør Pro-utgaven litt dårligere.

 

Punktet om nedgradering av privatsegmentet (eller her Pro og SE-utgavene) bør aller helst gjøre det umulig for kundene å fjerne sperrene selv, men pga 1 000 000 kunder som jobber 24/7 med å prøve å fjerne sperrene og dele informasjon om dette på nettet gjør dette vanskelig.

 

 

Nedgraderingen forklarer vel også alle softmoddene (9800 pro/nonpro --> 9800XT 9500 --> 9700 etc. ) som er lansert av kundene selv.

 

Prinsippene om utvikling av produkter i flere prisklasser kan forklare hvorfor enkelte produkter forsvinner fra markedet. Dersom man ikke vet hvor mange varianter man skal selge, så skal man velge tre, en veldig billig og dårlig, en utrolig bra og dyr, og så det produktet man vil produsere mye av, det prisgunstige produktet i midtspekteret. F.eks selger man ATI 9200, 9600 og 9800, hvor kanskje de fleste kundene kjøper 9600 serien som igjen vil bli billigere å produsere, enn om man hadde en serie med 9000, 9200, 9500, 9600, 9700 og 9800. Da ville kundene ha kjøpt flere ulike kort, og hver serie hadde blitt dyrere å produsere og marginene hadde blitt vesentlig mindre. Jeg vil tro at man vil se utfasing av en del kort fremover nå med innføring av de nye GF og ATI kortene, f.eks. vil kanskje 9800 XT forsvinne, sammen med 9800 SE og 9600 nonPro. Det siste her er kun tipping selvfølgelig.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar

Jeg føler meg heller ikke helt trygg på at moddingen får kortet til å tilsvare ett 'ordentlig' xt-kort, hvis det i det hele tatt funker.

 

Uansett, på komplett selges Radeon X800 PRO til 4.095,- og XT utgaven for 4.995,-

Når du først punger ut så mye, bør ikke 900,- være noe problem.

 

Poenget med denne nyheten, var vel å skape diskusjoner og publisitet rundt radeon-kortene, så de tilsutt vil få flere til å kjøpe det. Og da mener jeg ikke bare pga. modde-nyheten men generelt.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg heller ikke helt trygg på at moddingen får kortet til å tilsvare ett 'ordentlig' xt-kort, hvis det i det hele tatt funker.

 

Uansett, på komplett selges Radeon X800 PRO til 4.095,- og XT utgaven for 4.995,-

Når du først punger ut så mye, bør ikke 900,- være noe problem.

 

Poenget med denne nyheten, var vel å skape diskusjoner og publisitet rundt radeon-kortene, så de tilsutt vil få flere til å kjøpe det. Og da mener jeg ikke bare pga. modde-nyheten men generelt.

Problemet er hvis du vil ha kortet nå...

XT finnes vel ikke i butikker ennå

 

Edit: Å det finnes alltid folk med penger, som har råd å kjøpe nytt ;)

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...