Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene


Xanitra

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg har prøvd selv, men ser veldig mange bruker Cubase. De som brukte FL først sier det er en helt annen verden.

 

And laptop anbefaler jeg deg å skaffe et veldig bra lydkort.

Jeg er mest interessert i FL fordi designet gir det et old skool-preg, og det serr kult ut. Hva slags lydkort kunne du ha anbefalt? Har du en link?

 

 

Tenkte på ny PC for FL Studio.. Helst laptop, så da blir vel en i7 Quad Core best? Noen erfarne folk med gode anbefalinger? Man trenger jo gjerne en PC med stor plass, også. En på Skype linket meg denne http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATP50TB10K/toshiba-satellite-p50t-b-10k-15-6-barbar-pc-solv

 

Edit: Når det gjelder OS, så ble jeg fortalt at det er best å nedgradere til Win7 fordi Win8 er det mye problemer med når det gjelder musikkproduksjon. Noen som kan forklare litt/dele sine meninger? :)

 

Jeg har ikke hatt noe trøbbel i hele tatt med FL-Studio på Windows 8. På min forrige maskin (som hadde Windows 7) hadde FL en tendens til å krasje, men kan jo være uttalige grunner til det.

 

Men hvis du virkelig vil satse på produksjon og sette deg inn i en DAW, anbefaler jeg Ableton. Ekstremt gode effekter og muligheter. Nykommeren Bitwig er også veldig morsom å jobbe med.

Nå så kan jeg ingenting, så i første omgang tar jeg det bare som en hobby. Men hvis jeg finner ut at jeg blir veldig god, så kommer jeg nok til å jobbe seriøst med det - det får tiden vise. Ableton er svært vurderlig. Jeg liker Ableton svært godt. Men PC-en i linken min i første post er vel mer enn bra nok for en laptop?

 

Jeg kjøpte egentlig denne her http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXMCCED068/acer-aspire-v5-series-15-6-barbar-pc torsdag forrige uke, så jeg har litt under 30 dager igjen av min prøveperiode. Jeg liker denne veldig godt, den fungerer bra uten noen problemer, men har en følelse at det ikke akkurat er den lureste laptopen å bruke til musikkproduksjon. Og jeg føler egentlig det er for lite plass, vil ikke måtte være avhengig av å bruke min eksterne 1TB hele tiden, når jeg kan ha alt lagret på laptopen. Så siden jeg har god tid, lurer jeg på om hva dere synes om den jeg linket i forrige post/dere har egne anbefalinger.

 

Edit: Stiler jeg vil lære er hard trance og uplifting trance hovedsakelig. Også dub techno, acid house, deep house, ambient/acid ambient/psychedelic ambient. Er veldig inspirert av Pete Namlook, Richie Hawtin, Biosphere/Geir Jenssen osv. innen ambient. Er interessert i 90-talls/tidlig 2000-trance, med old skool strings, TB-303, pads osv. Også mer moderne trance.

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PC-budsjettet ditt er på 10k og den hovedsaklig skal brukes til musikkproduksjon, hadde jeg lett gått for en stasjonær. Man får tross alt en del mer kraft pr. krone. Og hvis du ikke har noen preferanser innen DAWs fra før, gå for Ableton. Prøv demoen gratis, da det er en del dyrere enn FL-Studio. Ikke velg software basert på GUI-design. :p Men FL ser oldschool og kult ut, du skal ha den.

 

Hva lydkort angår, kan jeg anbefale dette på det varmeste. Har et selv, og det har mange tilkoblingsmuligheter i tillegg til å være rimelig priset.

 

---------------

 

For ikke å gå helt off-topic:

https://www.youtube.com/watch?v=Uscf0MJvQNk

Endret av Justin Credible
Lenke til kommentar

Hvis PC-budsjettet ditt er på 10k og den hovedsaklig skal brukes til musikkproduksjon, hadde jeg lett gått for en stasjonær. Man får tross alt en del mer kraft pr. krone. Og hvis du ikke har noen preferanser innen DAWs fra før, gå for Ableton. Prøv demoen gratis, da det er en del dyrere enn FL-Studio. Ikke velg software basert på GUI-design. :p Men FL ser oldschool og kult ut, du skal ha den.

 

Hva lydkort angår, kan jeg anbefale dette på det varmeste. Har et selv, og det har mange tilkoblingsmuligheter i tillegg til å være rimelig priset.

 

---------------

 

For ikke å gå helt off-topic:

https://www.youtube.com/watch?v=Uscf0MJvQNk

Stasjonær er det ultimate for musikkproduksjon, ja. Skulle gjerne hatt en. Men nå har jeg ikke så god plass til en stasjonær (leiligheten er stor, men for tiden har jeg ikke noe sted jeg kan sette en stasjonær + jeg liker å kunne ta med meg laptopen når jeg skal bort), så da blir laptop beste alternativ. Så hvis du skulle anbefalt en laptop, hva ville du anbefalt?

 

Ang. lydkort, fjerner det lydproblemer som hakking? Det er noe jeg tror alle PC'r med factory settings har problemer med. Et godt eksempel på demosanger i FL hvor det høres godt, er Seamless feat. Veela - Fall Silently. Jeg har forresten vurdert Ableton en god stund, men sånne uønskede lyder tror jeg man hører uansett hvilke DAW man bruker. En del dyrere enn FL? Hvor mye snakker vi da?

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Lydkort vil ikke hjelpe mot hakking/lydproblemer; det kommer av for høy CPU- eller disk load. Du kan prøve å justere audio bufferen (du finner den under Audio settings). Ang. pris ligger vel Ableton Standard på rundt 3000kr, hvorpå FL-Studio koster ca. halvparten av det, husker ikke helt, men under 1500kr.

 

Hvis jeg skulle anbefalt en bærbar PC, ville jeg bedt deg gå for en Mac - rett og slett på grunn av byggekvaliteten.

Endret av Justin Credible
Lenke til kommentar

Jeg bruker PC mest til Skype (Skype ser veldig stygt ut på Mac, i hvertfall sist jeg brukte min 6 år gamle Macbook til det), iTunes og internett, og DAW's kommer til å bli en stor del av bruket mitt fremover (så fort jeg får satt meg inn i det). Og man får ingen Mac med i7 Quad Core og mer enn 256GB til 10000. Og er Ableton så mye vanskeligere å forstå enn FL? Problemet om man kjøper Mac er at FL har ennå ikke mye støtte for Mac (jeg vet ennå ikke helt hvilke DAW jeg skal gå for). Det bra er at Mac ser ut til å være det beste valget for Ableton.

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Du har rett i at Mac koster, men til gjengjeld pleier de å ha veldig lang levetid. Og FL-Studio er ikke tilgjengelig på Mac nei, det tenkte jeg ikke på. Vil ikke si Ableton er vanskeligere å forstå, mye som er lettere enn FL; automation og effekter f.eks. er som en drøm. Og Ableton er like lett å jobbe med på Windows som på Mac, det er bare en smakssak. Jeg er ikke noen fanboy på noen av sidene, bruker begge OS'ene om hverandre og de har begge pros and cons for å si det sånn.

 

Uansett hvilken DAW du går for, anbefaler jeg deg å kikke på Sylenth1, en kvalitets-synth som er lett å lære.

 

Her er forresten maskinen jeg bygde tidligere i år, minus skjermkort. Fint oppsett til en rimelig penge.

 

-----------

 

Et par tunes :ph34r:

https://www.youtube.com/watch?v=U_t1aWfakOY https://www.youtube.com/watch?v=aqQndTvjL7Y

Lenke til kommentar

Det er det som er så bra med Mac. Min 6 år gamle Mac er fortsatt i god stand, men det er ikke den jeg bruker mest lenger. Men jeg tror det beste for meg med tanke på kostnader, er PC nå, så får jeg vurdere en Mac senere (hvis jeg tar musikkproduksjon seriøst en eller annen gang fram i tid, så sant jeg velger Ableton).

 

Jeg liker Sylenth1. La oss si jeg går for Ableton, kan jeg bruke Toxic Biohazard og PoiZone (liker de to synthene) og andre man finner under lista på image-line's nettside?

 

Jeg tror kanskje PC er best for meg i første omgang, for da kan jeg teste både FL og Ableton uten å tenke på at FL har null støtte for Mac.

 

Edit: Jeg har som sagt denne http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXMCCED068/acer-aspire-v5-series-15-6-barbar-pc ingen dårlig PC. Men er den så bra for musikkproduksjon? Tenkte å gå tilbake med den i morgen (hvis jeg blir rådet til å bytte til en annen).

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Biohazard og PoiZone funker fint med de fleste DAWs, da begge er standalone VST-er. Så det er ikke noe problem.

Den PC-en din ser veldig grei ut, du burde komme langt med 8GB minne og den CPU-en.

 

Så prøv og se om den duger, juster eventuelt

hvis du hører ulyder, før du vurderer om du skal bytte PC. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for all hjelp! :) Blir ikke noe tur i morgen da. Skal bruke prøveperioden godt på å teste hvordan den funker med både FL og Ableton. Eneste negative er at 256GB SSD er jo ikke så mye. Så hvis jeg laster ned demoen av Ableton som jeg tror er på 55GB (siden det er Suite man får), så blir det mye plass å ta av PC-en. Så blir vel avhengig av å ha programmet på min eksterne harddisk og kjøre det fra den i stedet. Selvfølgelig er det jo greit å ha backup på en ekstern harddisk, men å ha mer plass på en PC er mye mer lettvint.

 

Denne derimot http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATP50TB10K/toshiba-satellite-p50t-b-10k-15-6-barbar-pc-solv har en kraftigere prosessor og 1TB.

 

Edit: Til 200 kroner billigere til og med. :p

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :) Sjekk gjerne ut han karen her for produksjonstips og inspirasjon. Har lært mye av å se på hans streams.

 

Tror ikke Ableton-demoen er på mer enn et par-tre gigabyte (siden man ikke får med samples). Uansett så vil det ikke være lurt å kjøre det fra eksterndisken siden USB (2.0) tillater maks. 480Mbit/s.

Lenke til kommentar

Justin Credible: Jeg skal bruke noen dager på å teste min nye PC, men synes du 256SSD er så mye med tanke på hva jeg skal bruke den til? Det går vel an å kjøre FL/Ableton (hva enn jeg kommer til å velge når jeg har lært begge programmene) på PC-en og VST og alt annet fra en ekstern? Synes bare ikke jeg skal ta noen forhastede beslutninger før jeg vet nok.. Og iTunes kommer til å ta mye plass (har flere tusen sanger), men er det et program som kan kjøres fra ekstern?

 

Johome: Den sangen er bra, men jeg liker den originale noe litt mer bizarre versjonen bedre. :p

 

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Og siden vi er inne på gammel trance:

https://www.youtube.com/watch?v=_F03w6Kdrsk

PS: crappy kvalitet, men lastet opp av Robert Smit himself.

 

---------

 

AgeOfRave: Jeg sitter på en 256GB SSD selv, og det går fint, må nok ha en disk til etterhvert, men med FL + en drøss med VSTer og plug-ins, samt 30GB med samples har jeg fortsatt rundt 100GB ledig. Du kan alltids bytte ut disken din til en større, det er en smal sak på de fleste bærbare. :)

 

--------

 

Also:

https://www.youtube.com/watch?v=SGPNjcaWq74

:love:

Lenke til kommentar

Justin Credible: Jeg tror egentlig jeg er fornøyd med min PC, så beholder den nok. :p Kanskje jeg bare overtenker ting noen ganger. Jeg likte begge sangene du linket, forresten. :) Tror ikke jeg har hørt den første, og jeg har hørt mye opp gjennom 90-tallet og 2000 og opp. Den andre er jeg ikke helt sikker på, men bra er den.

 

Skaffet meg forresten et Yamaha P-255 digital piano i år, og jeg elsker det. :) Er 4 forskjellige piano/e. piano-stemmer, orgel, strings, slow strings, choir, slow choir, synth pads med mer. Men jeg kan ikke spille piano, så skal prøve å lære så godt jeg kan. Forhåpentligvis kan jeg ta lærdom med i FL-prosjekter når jeg lærer akkorder osv. Vet mange hater musikkteori, men jeg vil faktisk lære det, også. Skulle ønske jeg hadde en Roland Jupiter-80 og Arturia Origin synths, de er så rå... Tenk å spille Vangelis-lyden fra Bladerunner på dem...

 

Edit: Dette er ingen Arturia Origin, men en Korg Radias (den øverste synthen (ligner forøvrig litt på Arturia Origin, men Arturia ser kulere ut)):

 

 

Elsker Korg Radias, også, bare hør på den digge lyden fra begge. :) Har lært meg melodien han spiller på Korg.

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så jeg kjøpte FL Studio + All plugins for to dager siden (en på Skype ga meg en link til en torrent, men jeg nekter å stjele :p). Jeg har det veldig gøy med programmet, og har lært meg mye om hvordan man programmerer PoiZone. PoiZone er en veldig bra synth for 90's trance, men om den passer til hard trance/uplifting, vet jeg ikke enda - er så mye å utforske. Men jeg kunne trengt et midi keyboard, og jeg tenker da på Akai MPK261. Eller synes dere 4685 kroner er mye for et midi keyboard (må innrømme at design har mye å si for meg, også)? Det skal brukes til trance (hard trance, uplifting og kanskje noe psy/goa), techno/dub techno, house (acid/deep house), ambient og sånt.

 

En annnen ting er at tidligere denne uka lastet jeg ned (det jeg trodde skulle være) Sylenth1-demoen fra Lennar Digital's egen nettside. Det jeg fikk var bare PDF-dokumenter, manual og sånne greier, ingen Sylenth1... Jeg har lyst å kjøpe synthen senere, men det gjør en litt skeptisk...

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...