Gå til innhold

lage proff. webside


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en proff webside og er litt usikker på hva det lønner seg å stats på. Har brukt Macromedia Dreamweaver før men det er en stund siden nå og det er så mye nytt at jeg er litt forvirret. Før var det html og litt scripting nå er det xhtml, xml, asp, jsp, php, sevlets, .net, mye flash osv. Jeg har tenkt å bruke tid på det (innen rimelighetens grense sels) trenger nå et spark i riktig retning :w00t:

 

For bilder, logo-er og slikt tenkte kanskje Adobe Photoshop, men jeg synes at det er latterlig å pløye gjennom en 1000 siders bok før man kan begynne å bruke det. Det må være noe enklere innføring av grunnleggende bilde redigering/manipulering på weben eller i bok form? Jeg mener jeg har tid men ikke SÅ mye :D så hvis noen har en link en slik link er jeg veldig takknemlig :thumbup:

 

For selve sammensetningen av websiden har jeg som sagt brukt Dreamweaver før og likte det. Det har sikkert kommet nyere versjon med mulighet å benytte disse nye teknologiene men er åpen for forslag, vet f.eks. at Adobe har noe verktøy som kanskje er bedre?.

 

For database (ikke sikker jeg trenger å bruke database :hmm: ) tenkte jeg kanskje MYSQL men noen sa at jeg ikke trengte å tenke på det hvis jeg satsa på PHP fordi den har egen database ?? Igjen her er jeg åpen for forslag.

 

Nå det gjelder effekter og slik så har vi selvfølgelig Macromedia Flash men vet også at Adobe har noen produkter her.

 

Så er det hvilket språk jeg skal bruke PHP? HTML? XHTML?....... :cry:

 

Jeg vet det er en del å sette seg i men jeg har motivasjonen på plass og regner med å bruke litt tid på det, trenger en god veiledning på hva jeg burde satse på fordi jeg har tenkt å bli god på dette :w00t: . Blir irriterende å bruke mye tid og krefter på verktøy og teknologi som er på vei ut eller ikke er proffe nok senere hvis dere skjønner hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå er det xhtml, xml, asp, jsp, php, sevlets, .net

xhtml er oppgradert html 4.01 med litt mer "strict" syntax (les- xml-syntax). Det du må forholde deg til når det gjelder rendring i browser. xhtml er vel mer kompatibel med nyere mobiltelefoner og pda'er, i alle fall i teorien.

 

xhtml er en type xml. xml er vel mest for vennlig og enkel datautveksling, ikke noe du skriver hjemmesidene i (du kunne selvsagt prøve å lære deg xslt [eller DTD'er], men.. xhtml er vel standarden du skal forholde deg til i dag)

 

asp, jsp, php, servlets (<- er ikke dette det samme som jsp?), .net (<-aspx) er kun språkene/teknologiene du benytter serverside for å lage innhold til html/xhtml-sidene dine. Det som ligger bak.

 

Det må være noe enklere innføring av grunnleggende bilde redigering/manipulering på weben eller i bok form?

http://www.hah.net/p5/

 

noen sa at jeg ikke trengte å tenke på det hvis jeg satsa på PHP fordi den har egen database ??

Korriger meg om jeg tar feil, men gjelder ikke dette php5? MySQL er helt kurant, du har andre løsninger, men det du finner mest eksempler for på nettet er php4 og mysql.

 

Så er det hvilket språk jeg skal bruke PHP? HTML? XHTML?

xhtml, i kombinasjon med css om du har tålmodigheten til det. Det er mye vaildering som skal gjøres.

 

PHP legger du bak xhtml'en din, om du skal ha en dynamisk side.

 

Siste "gamle" html er html 4.01, den er en del eldre enn xhtml.

 

Og for all del, ikke bruk noe gammelt WYSIWYG-verktøy. Da er det bedre å kode for hånd!

Lenke til kommentar
noen sa at jeg ikke trengte å tenke på det hvis jeg satsa på PHP fordi den har egen database ??

Korriger meg om jeg tar feil, men gjelder ikke dette php5?

Du tenker sikkert på SQLite. Det er som navnet sier en forenklet utgave av (My)SQL som funker i de fleste tilfeller.

Men du har jo så klart muligheten for å bruke andre databasetyper som MySQL, MSSQL etc..

 

Inntil videre kan du liksågodt lære deg MySQL i kombinasjon med PHP.

Lenke til kommentar
Du tenker sikkert på SQLite. Det er som navnet sier en forenklet utgave av (My)SQL som funker i de fleste tilfeller.

Men du har jo så klart muligheten for å bruke andre databasetyper som MySQL, MSSQL etc..

 

Inntil videre kan du liksågodt lære deg MySQL i kombinasjon med PHP.

 

ok nå er jeg ikke med helt når det gjelder PHP og database :hm: , mener du at det er bedre å lære seg MySQL uansett fordi SQLite ikke holder mål? og at man kan kombinere alle typer av SQL (PostgreSQL, MySQL, MSSQL)med PHP?

 

og når det gjelder PHP så er det en slags asp ? :huh:

Lenke til kommentar
ok nå er jeg ikke med helt når det gjelder PHP og database  :hm: , mener du at det er bedre å lære seg MySQL uansett fordi SQLite ikke holder mål?  og at man kan kombinere alle typer av SQL (PostgreSQL, MySQL, MSSQL)med PHP?

SQLite vil -ganske- sikkert ikke bli like populært som de database-typene som er utbredd nå.

SQLite vil ikke inneholde like mange "valgmuligheter" som PostgreSQL, MSSQL osv, så hvis du har planer om å lage en pro-side så holder SQLite ikke mål.

Da ville jeg heller sett på PostgreSQL eller MSSQL (sistnevnte er ikke gratis), da de har mye bedre støtte for lagring av binærdata, bedre sortering og mapping etc..

I teorien kan absolutt alle databaser kombineres med PHP, men den innebygde støtten er ikke så veldig stor. Absolutt best støtte for MySQL, men også god støtte for Postgre og MSSQL.

 

MySQL holder egentlig mål til de fleste bruksområder, og hvis du lærer mye av å lese tutorials så ville jeg egentlig satsa på MySQL - da det er UTALLIGE tutorials på den databasetypen.

 

Lykke til videre! :)

 

Må beklage hvis det ble litt uforståelig. Begynner å bli litt sent på kveld her

Endret av SirIce
Lenke til kommentar
og når det gjelder PHP så er det en slags asp ? :huh:

Det kan du gjerne si. ASP og PHP har samme mål og hensikt, men de gjør det på forskjellige måter med hvert sitt språk. Anbefaler artikkelen Server-Side Scripting Shootout.

Jeg skal ikke hevde at jeg er noen ekspert innen emnet men slik jeg har fortstått det blir en sammenligning mellom ASP og PHP litt fjern. Der PHP er et scriptspråk er ASP en teknologi som inneholder en hel drøss med elementer. En mer korrekt sammenligning vil bli vbScript og PHP. ASP og PHP = Bil og motor, m.a.o.

Lenke til kommentar

njaaaaaa.. Spørs a vettu...

 

Du er nødt til å sammenligne ASP og PHP, pga du skriver ikke ASP i ren VB, men NESTEN VB... (ASP.NET derimot... men ja..)

PHP = WEB

ASP = WEB

VB = programmerings-språk (ikke-web)

VB.NET = WEB

 

PHP er et serversidespråk, ASP er et serversidespråk, CFML er et serversidespråk, JSP er et serversidespråk

(skal man sammenligne JAVA og VB istedet for JSP og ASP pga JAVA og VB er språkene JSP og ASP er bygget ut i fra?)

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar
ok nå er jeg ikke med helt når det gjelder PHP og database , mener du at det er bedre å lære seg MySQL uansett fordi SQLite ikke holder mål? og at man kan kombinere alle typer av SQL (PostgreSQL, MySQL, MSSQL)med PHP?

Slik jeg har forstått det er SQLite en del av php5 - en teknologi som

a) ikke er helt ferdig, men kommer til å rocke når den blir det

b) ikke er støttet av webhoteller pga det ovenfor

c) ikke har utallige tutorials

 

Med mindre man skal lære seg fra scratch kun vha dokumentasjonen er vel php4 det mest reelle fortsatt, en stund framover

 

og når det gjelder PHP så er det en slags asp ?

På sett og vis kan det vel sammenliknes. Fordelen med PHP er nettopp mangfoldet med funksjoner i den (bildebehandlingsbibliotek som et tidlig morgen-eksempel, ++, se manualen) og tilgangen til lettfattelige script. PHP har vel annerledes syntax (har laget en del i ASP før, og mener at syntax var enklere og mer tilgivende enn PHP)

 

Jeg skal ikke hevde at jeg er noen ekspert innen emnet men slik jeg har fortstått det blir en sammenligning mellom ASP og PHP litt fjern. Der PHP er et scriptspråk er ASP en teknologi som inneholder en hel drøss med elementer. En mer korrekt sammenligning vil bli vbScript og PHP. ASP og PHP = Bil og motor, m.a.o.

Klarer ikke ta denne sammenlikningen, jeg har jobbet med begge språkene, og har funnet PHP overlegen til det meste av funksjoner. Bildebehandlingsstøtte, filopplasting via FTP, filopplasting via forms, vel - såfremt du ikke snakker om .NET som jeg ikke har prøvd, må jeg si meg uenig. PHP er vel mer som bilen, om ASP er som understell, ratt, sete og motor.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke hevde at jeg er noen ekspert innen emnet men slik jeg har fortstått det blir en sammenligning mellom ASP og PHP litt fjern. Der PHP er et scriptspråk er ASP en teknologi som inneholder en hel drøss med elementer. En mer korrekt sammenligning vil bli vbScript og PHP. ASP og PHP = Bil og motor, m.a.o.

Klarer ikke ta denne sammenlikningen, jeg har jobbet med begge språkene, og har funnet PHP overlegen til det meste av funksjoner. Bildebehandlingsstøtte, filopplasting via FTP, filopplasting via forms, vel - såfremt du ikke snakker om .NET som jeg ikke har prøvd, må jeg si meg uenig. PHP er vel mer som bilen, om ASP er som understell, ratt, sete og motor.

Ok, la meg forklare min oppfatning bedre: Det finnes ingen script som er skrevet i språket ASP, rett og slett fordi ASP ikke er et språk men en webteknologi. Altså et rammeverk for en håndfull forskjellige scriptspråk, databaser osv. PHP derimot er et scriptspråk. Teknologi/script, teknologi/script, bil/motor. Dette er hvertfall det gutta med helskjegg, briller og linux t-shirts her i gården sier, og jeg tør ikke motsi slike folk på dette feltet ;) Om jeg tar feil setter jeg pris på å høre argumenter som jeg kan ta med meg videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...