Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Høyden på rillene som går opp i nippelen kan nok reduseres endel, men det er ett meget godt forslag og øker kjøleflaten betraktelig :thumbup:

 

Ville nok ha laget en plate som skyves ned i rillene og festes oppå rillene som danner bunnen. Denne platen må da ha en åpning som går langs den svarte markeringen på bildet (jeg redigerte litt på bilde, håper det går bra?) og den svarte delen bør fjernes slik at det danner en dyseåpning. De andre føyes sammen slik jeg har markert i lik farge.

 

vannblokk_hoykjerne.gif

 

Hva tror dere?

 

Edit: Om det holder med 2cm * Xcm (ribbeflate) har jeg faktisk en kobberkloss jeg kan lage dette av ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok Arctic, og jeg skjønner hva du mener. Og som jeg vel nevnte, vil jeg evnt redusere høyden på tårnet ganske betraktelig. Men materialvalg og varmeledende egenskaper vil jo ha en viss betydnding, tenker jo da i første rekke på sølv som kjerne.

Impingmenteffekten har jo vist seg som den foreløpig mest effektive, og vil vel muligens også fortsatt være det.

Men som et lite apropos, og et paradoks; Du har sikkert lest om min lille "test" mht vannflow gjennom systemet, med min eksisterende kjøleblokkløsning. Det viste seg jo at temperaturstigningen ble ganske beskjeden, selv ved en dramatisk reduksjon av flow gjennom systemet.

Det kan jo vitne om to ting: Enten har jeg ikke klart å oppnå en effektiv impingment gjennom ribbeløsninga i min TDX-klone, alternativt kan det jo også gå i retning av at en kjøleflateløsning som en slik ribbe gir, også kan være et effektivt alternativ.

Greia er vel kanskje å finne den rette kombinasjonen av finner, dyse og vannmengde.

Skal sjekke den linken....

Lenke til kommentar
Høyden på rillene som går opp i nippelen kan nok reduseres endel, men det er ett meget godt forslag og øker kjøleflaten betraktelig :thumbup:

 

Ville nok ha laget en plate som skyves ned i rillene og festes oppå rillene som danner bunnen. Denne platen må da ha en åpning som går langs den svarte markeringen på bildet (jeg redigerte litt på bilde, håper det går bra?) og den svarte delen bør fjernes slik at det danner en dyseåpning. De andre føyes sammen slik jeg har markert i lik farge.

 

Hva tror dere?

Du gir deg ikke med den plata di? :p

Ellers er jeg langt på vei enig i løsningen i et slikt tilfelle. Men om man stikker tårnet oppi et stort nok rør / nippel, så vil jeg tro at effekten av dette vil bli ganske god, spesielt om man sørger for at røret går nesten helt ned til bunnen av ribbene. Da får man jo en slags dyseeffekt da også, ved at vannhastigheten vil økes i periferien av røret.

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt ei stund på nå. Husker Karamba polerte sin Whitewater blokk, og fikk jo en flott finish, men trodde vi hadde blitt enig i at polishen gjorde mer vondt enn nytte.

 

Pritorian mente at Overclockers.com hadde prøvd polering og kommet frem til at det førte til et tap i varmeoverføring. Hvor mye var han ikke helt sikker på, ei om det var pga feilmontering (som kan skje den beste, husk det når dere tester!)

 

Jeg selv har hørt noe slikt i fra den godeste blikkenslageren hvor jeg fikk endel metall, men han var heller ikke 100%

 

Simon Watkins @ Overclockers.com har laget en artikkel (gammel, men god) om dette temaet. Det er en annen artikkel i databasen en plass, men det er for vanskelig å finne den, og jeg for trøtt akkurat nå.

 

Det store spørsmålet som jeg prøver å ro meg frem til er:

Brukte Karamba samme polish på sølvkjernen som han har gjort tidligere?

 

Om han gjorde det, og teorien stemmer, så har nok det hatt en innvirkning på resultatet.

Om jeg tar feil, prater svada, eller bare ikke gir noen mening, tilgi en sliten nordlending som har jobbet overtid i hele dag til usle ører.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Cool down bamsefar! Poleringa gjelder bare toppen på ribbene, og er kun ment som eyecandy. Jeg har vondt for å tro at den lille flaten vil gjøre noe fra eller til. Der kjølinga foregår, imellom ribbene, er overflaten fortsatt så rufsete som den kan bli, etter skjelvende baufilkutt! :green:

 

Bortsett fra det, så deler jeg absolutt teorien om at en grov / ru overflate er å foretrekke i en slik sammenheng......

Lenke til kommentar

Er så kjølig som det går ann jeg :D

(Bor tross alt i nord-norge)

 

Joda var først og fremst toppen av ribba jeg tenkte på, men husket etterhvert at du/dere hadde gjort en meget god jobb med finishen under blokka også. Men tror dere har alt under kontroll, måtte bare sjekke litt..

Håper V2 blir bedre da *krysse fingra*..

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Joda bamsefar, men nord-norge kan jo uansett være et godt alternativ til østlandet akkurat nå? ;)

-

Nå er "superblokka" testet, altså den tidligere omtalte med stooor sølvkjerne.

Og størrelsen til tross, resultatet ble vel ikke helt som forventet.

 

For å få resultatet så riktig som mulig har jeg byttet mellom alle fire(!) blokkene flere ganger, samtidig som jeg passet på å holde vann- og lufttemperatur så jevn som mulig. Har brukt hele kvelden på dette, så nå er jeg rimelig sikker på at resultatet stemmer ganske godt.

"Superblokka" stakk såvidt av med seieren, med gjennomsnittlig 0,9grader lavere CPU-temp. De andre tre lå temmelig likt, og varierte med 0,2 til 0,4grader, seg imellom.

Skal jeg trekke noen konklusjon ut av dette, vil jeg si at sølvkjernen koster mer enn den smaker i den kjøleløsninga som denne blokka representerer, og at det antakelig blir vanskelig å få noe særlig mer ut av denne, for min del.

Det som imidlertid kunne vært interessant å prøve, er å redusere høyden på kjølefinnene / avstand mellom dyse og kjølerbunn, for å gi vannet en høyere hastighet i bunnen av ribbene.

Kommer nok tilbake til dette, men det får bli til uka. Søndagen er lovet bort til andre ting, for en gangs skyld!

Lenke til kommentar

Jaja, da kan det vel se ut som det meste er presset ut av denne designen nå. Enig med Diablito - imponerende grundig testing!

 

Annet enn tweaking av tdx-designet, har du noen annen design i tankefasen da, Skrue? ;)

 

Er vel ikke så lett å toppe SC'en, hvertfall ikke med tanke på hvor lett (relativt sett) denne er å lage! Du skal ha ros for sånt altså! :thumbup:

Lenke til kommentar
4 blokker nå :D har bare fått med meg at det er 3.. :hmm: (ser du hvor mye jeg følger med)

 

 

du tar iallfall testing av blokkene meget seriøst  :w00t:

Joda, her har du alle fire:

alle4.jpg

 

Prøver jo å teste så godt det lar seg gjøre! :yes:

 

 

Takk til Pritorian og andre, som setter pris på hva jeg gjør! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jaja, da kan det vel se ut som det meste er presset ut av denne designen nå. Enig med Diablito - imponerende grundig testing!

 

Annet enn tweaking av tdx-designet, har du noen annen design i tankefasen da, Skrue? ;)

 

Er vel ikke så lett å toppe SC'en, hvertfall ikke med tanke på hvor lett (relativt sett) denne er å lage! Du skal ha ros for sånt altså!  :thumbup:

Takk igjen for ros! :blush:

 

Får vel gå i tenkeboksen for å se om jeg kan finne på noe bedre. Men jeg tror ikke det blir så lett nei, ikke minst holdt opp i mot at det er relativt enkelt å lage blokka.

De Cascade-klonene jeg har laget for GPU er jo atskillig mer omstendelige å lage, så den er definitivt ikke aktuell for CPU.

Men som sagt; Jeg får se hva jeg kan komme på av ideer...

 

Btw; Er spent på hva du og Diablito2k får av resultater på blokkene deres!

Lenke til kommentar

Først av alt: Genialt arbeid Skrue, veldig inspirerende! Hadde egentlig lovt meg selv at jeg skulle vente til jeg hadde råd til å kjøpe ny vannblokk etter å ha "sløst bort" altfor mange timer i verkstedet, men kan jo nesten ikke det nå :roll:

 

Det jeg lurer på er hvordan blokka fungerer med lav gjennomstrømning (mulig det er tatt opp tidligere i tråden, men rekker ikke lese gjennom 21 sider nå). Driver og tenker på å lage en blokk, men jeg har et system med lav gjennomstrømning (Hydor l20 med tre blokker og evo 240 raddis), så jeg er litt usikker på om jeg bør gå for Arachno's design eller dette? Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar

Får jeg lov til å svare?

 

Hvis du nå likevel hadde giddet å skumme gjennom forumet her, ville du sett at Skrue testa systemet sitt (med tdx-klonen) med en restriktor som ga 55-60 lph.

Temperaturene var likevel ganske så respektable, så du behøver nok ikke bekymre deg så mye over L20-pumpa di!

 

Om min blokk kommer til å være mer eller mindre restriktiv, gi bedre eller dårligere temp, og om den vil favorisere høyere flow enn tdx'en gjenstår å se. Jeg har ikke noen fasit her før jeg får testa den skikkelig.

Imidlertid er Skrue sin blokk betydelig mindre tidkrevende å lage, krever mindre kobber og er garantert en bra blokk, så hvis du ikke kan vente, anbefaler jeg deg å prøve deg på den!

Lenke til kommentar
Får vel gå i tenkeboksen for å se om jeg kan finne på noe bedre. Men jeg tror ikke det blir så lett nei, ikke minst holdt opp i mot at det er relativt enkelt å lage blokka.

Du skal ikke se bort fra at Rema 1000 har rett, det enkle er ofte det beste ;)

Men utvikling har jo heller ikke skadet noen! Vel, bortsett fra misfornøyde samboere, pengbøker og sånt. Men det hører jo med, hehe.

Lenke til kommentar

Arctic: Sant nok, av og til er man jo så heldig å snuble over de rette tingene og enkleste løsningene, som i dette tilfellet viste seg å fungere overraskende bra!

Og det betyr jo ikke nødvendigvis at de mer kompliserte løsningene automatisk er bedre.

Har fått et par ideer som ikke nødvendigvis behøver å bli så mye vanskeligere å lage, samtidig som jeg innerst inne ikke har så stor tro på at den banker TDX-klona. Men prøver man ikke, får man jo aldri svar....

 

CSSSK: Jeg tror det skal ganske mye til før du får alvorlige problemer med tempen, selv med en beskjeden pumpe. Jeg vil tro at den uansett vil klare å presse 100 til 150 liter/t gjennom systemet, og da bør det kunne fungere. Ikke dermed sagt at du får topp ytelse, men forskjellene vil antakelig være marginalt dårligere.

Som ArachnO var så snill å henvise til, så ligger det en "minitest" litt tidligere i tråden, som nettopp fokuserer på flow / ytelse.

Lenke til kommentar

CSSSK: Jeg tror det skal ganske mye til før du får alvorlige problemer med tempen, selv med en beskjeden pumpe. Jeg vil tro at den uansett vil klare å presse 100 til 150 liter/t gjennom systemet, og da bør det kunne fungere. Ikke dermed sagt at du får topp ytelse, men forskjellene vil antakelig være marginalt dårligere.

Som ArachnO var så snill å henvise til, så ligger det en "minitest" litt tidligere i tråden, som nettopp fokuserer på flow / ytelse.

 

Okey, takker... Da blir det vel født enda en tdx klone i løpet av sommeren tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...