Gå til innhold

5v LED?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg målte spenningen på powerled-kontaktene på mitt gamle Abit KG-7 til 5V

Spørs om du vet hva du måler. Når LED ikke er tilkoblet så måler du alltid 5V, men har du prøvd å måle med LED koblet til?

 

Jeg skulle ha en ny LED, ikke en i serie med den gamle. Lite vits i å måle med en komponent jeg ikke har tenkt å bruke og som jeg ikke kjenner spesifikasjonen til. Anyway, LED'ene har lyst fint og godt i 2 år, og det er et godt tegn på at jeg traff blink med 5v. Ingen motstander, bare lodd & kjør. :green:

 

Antagelig gir alle hovedkort i ATX-formatet den samme spenningen og strømmen til power- og hd-LEDene. Tross alt er LED'ene en del av kabinettene og LED-kontaktene en del av hovedkortene. Det er garantert beskrevet i ATX-standarden, men på grunn av løpske advokater er det klin umulig å få tak i den fulle ATX-spesifikasjonen for oss vanlige dødelige. Da får vi måle litt og gjette resten.

 

Dessuten, LEDene kostet 5 kr. pr. stk. Når jeg ikke fant noe på nettet var det greiere å prøve enn å forske mere for å spare 10 kr og et par hobbytimer. Det eneste jeg fant på nettet var ikke-informasjon, det vil si mange og lange utlegninger om hvor innviklet en LED er og ingen konkret informasjon om hva et ATX-hovedkort gir til power-LED'en.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart at du ikke aner hvordan en LED fungerer. Når man gjør det så skjønner man at det er helt irrelevant hvilken spenning du har målt.

Det kan greitt forklares at din 5V LED virker, og hvorfor en annen 5V LED ikke nødvendigvis virker. Men du er visst ikke interessert i slike forklaringer, så jeg avstår.

Lenke til kommentar
Man må vite hvor mye strøm det går for å kunne regne ut det. Men hvis vi antar 10mA så trenger du ca 700 ohm. Hvis det lyser for svakt er det bare å redusere, 350 ohm for 20 mA.

 

ehm.. kan du utdype deg litt her, forklare hvordan du kom fram til disse svarene?

 

Cheers!

Lac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...