Gå til innhold

5v LED?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JO d blir kjempe problem :p har testa ledså brenne :S

bare ta power ledde å kobla d i 5 volten t psu :p d går på så lenge dataen e på uanz ? :p men for alle del HK kan åg bli skada av d

Kremt, what?

 

I teorien skulle det vel ikke være et problem å sette på et 5V led eller to, men det er så mange ukjente faktorer. For det første så er det en grense for hvor mye strøm som hovedkortet gir til disse pinnene, og akkurat hvor mye har jeg ingen anelse om (men tviler på at det er så lite at du skulle fått et problem med akkurat det) De leddene jeg har vært borti så bruker de rundt 10mA, mens Ultrabright leddene bruker rundt 12-13 (hvertfall de i fra Microplex. Det skulle med andre ord ikke være et problem) Så var det jo det at jeg vet hvertfall ikke helt sikkert hvor mye disse pinnene maksimalt gir deg, men det er vel en standard. Har ikke sett noen lys i kabinetter med motstander hvertfall

 

Vel, det var teorien, men så over til praksis. Har sett flere som har byttet ut hdd-led og powerled(vel, powerled er jo ikke noe problem siden den lyser når pcn er på så den kan du jo ta fra hvor som helst). Hdd-leddet må du montere på hk om du vil ha det til å blinke (du kan også montere det direkte på IDE kabelen, men da må du styre med ekstra duppeditter, fordi du ikke få nok strøm der)..

Kort fortalt så enten så går det, eller så lyser leddet svakere. Noe annet tviler jeg sterkt på..

Lenke til kommentar
QUOTE (xcavated @ 25/05/2004 : 18:54)

JO d blir kjempe problem har testa ledså brenne :S

bare ta power ledde å kobla d i 5 volten t psu d går på så lenge dataen e på uanz ? men for alle del HK kan åg bli skada av d

 

Kremt, what?

 

I teorien skulle det vel ikke være et problem å sette på et 5V led eller to, men det er så mange ukjente faktorer. For det første så er det en grense for hvor mye strøm som hovedkortet gir til disse pinnene, og akkurat hvor mye har jeg ingen anelse om (men tviler på at det er så lite at du skulle fått et problem med akkurat det) De leddene jeg har vært borti så bruker de rundt 10mA, mens Ultrabright leddene bruker rundt 12-13 (hvertfall de i fra Microplex. Det skulle med andre ord ikke være et problem) Så var det jo det at jeg vet hvertfall ikke helt sikkert hvor mye disse pinnene maksimalt gir deg, men det er vel en standard. Har ikke sett noen lys i kabinetter med motstander hvertfall

 

Vel, det var teorien, men så over til praksis. Har sett flere som har byttet ut hdd-led og powerled(vel, powerled er jo ikke noe problem siden den lyser når pcn er på så den kan du jo ta fra hvor som helst). Hdd-leddet må du montere på hk om du vil ha det til å blinke (du kan også montere det direkte på IDE kabelen, men da må du styre med ekstra duppeditter, fordi du ikke få nok strøm der)..

Kort fortalt så enten så går det, eller så lyser leddet svakere. Noe annet tviler jeg sterkt på..

 

En vanlig LED har en knespenning (begynner å lede)på 1,6V. Når du kopler til en LED med en knespenning på 5V, vil den ikke lyse. Med mindre det er 5V eller høyer ut fra HK og det tviler jeg på, står kanskje noe om hvor stor spennigen er i manualen til HK.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen elektronikk ekspert, så unnskyld at jeg spør, men med knespenning, mener du da en spenning som den minst må ha for å tenne? Hvis det er du mener så har hvertfall ikke leddene på microplex det. Har gitt dem 3V med et uhell og de lyste, men langt i fra særlig sterkt.

Vel, uansett, enten så fungerer det eller så lyser de svakt/ikke lyser.

Hvis jeg skulle gjette så vil jeg tro at spenningen er noe rundt 2-2.3V, siden det er noe jeg har hørt om og om igjen.

Lenke til kommentar

Jeg målte spenningen på powerled-kontaktene på mitt gamle Abit KG-7 til 5V.

 

Jeg byttet power og hd-led'ene mine med 5V blå ultrabright. Lyser som faen, litt for mye faktisk. Blå LEDs er også like vanlig som å ha navle nå til dags... På tide å bytte til noe annet.

 

Mistenker at de fleste hovedkort bruker 5V. Antagelig var det sånn på IBM PC i 1983 eller noe sånt. Enkelte ting har en tendens til å sette seg fast og bli "standard". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...