Gå til innhold

2 Harddisker, og dual boot med Win98SE og WinXP?


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende utstyr:

 

Hovedkort: ASUS TUSL2-C, i815-chipset

CPU: Intel PIII FCPGA 800MHZ 256Kb PC-133

RAM: 2 x SDRAM PC133 256MB

Skjermkort: Creative GeForce2 GTS 32MB 4xAGP

Harddisk: IBM GXP 45GB 7200RPM UDMA100

 

Jeg vurderer å kjøpe en ny harddisk:

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

- Special Edition 8MB cache WD800JB

 

Planen min er å kjøre Win98SE på IBM GXP 45GB harddisken, og WinXP på Western Digital 80GB harddisken. Jeg har ikke prøvd dual-booting før. Kan noen si meg om dette kommer til å funke.

 

Hvis det funker vil jeg være takknemlig hvis noen kunne fortelle meg hvordan jeg konfigurerer systemet. Går det feks. greit å kjøre FAT32 filsystem på Win98SE og NTFS på WinXP uten at det blir problemer?

 

Hvis noen har noen gode linker med tutorials for slike ting hadde det vært kjekt.

 

Hilsen

ShrimpBlagger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg ikke prøvd å dual-boote win98 og xp, men win98 og win2k går greit

 

på win98 så har du ikke noe valg med tanke på filsystem, der må du kjøre fat32.

på xp, kan du velge.

det som vil skje er at når du bruker win98 så kan ikke den "se" xp i det hele tatt (om du da kjører xp med ntfs)

men når du booter xp, så kan du lese fra og skrive til fat32 partisjoner (win98)

i tillegg så må win98 ligge på c:, jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er med xp, om du kan velge partisjon som den skal installeres på.

under installasjonen av win xp (jeg sammenligner med win 2k, går ut ifra at det er samme prosedyre for disse 2 os'ene) så vil den lagre noen filer på c-driven din. en av dem heter boot.ini, og den inneholder informasjon om hvilke os som er installert. den gjenkjenner win98 som microsft windows. foreslår at du redigerer boot.ini, slik at det står microsoft win 98.

 

å bruke ntfs kan være litt risikabelt. om du nå skulle miste all info som er på c-driven så vil du ikke kunne få ut den informasjonen som ligger på ntfs partisjonene. har selv brent meg på det et par ganger... derfor kjører jeg win2k på fat32

 

jeg har selv kjørt win98 og win2k på samme hd (forskjellige partisjoner) med fat32 og ntfs. dette funket helt utmerket

 

lykke til med prosjektet ditt

Lenke til kommentar

Jeg var i gjennom akuratt samme greia igår, omtrent hvertfall (2mb cache og Win98) men ellers er det likt.

har ikke prøvd så mye enda pga jeg er generelt drittlei av denne pc`en nå. saken er at jeg la opp 3 partisjoner, en til 98 og en til XP fra denne caviar 80GB`en også en "support" pga ntfs/fat32 ect så ville jeg ha en "ekstern" partisjon på fat32 som begge OS`ene kan "se"

saken er at akuratt nå så får jeg ikke starta win98, bare xp.

som sagt, har ikke prøvd så mye enda, så jeg finner nok ut av det.

nevnte det bare fordi det virket relevant...

 

lykke til

Lenke til kommentar

Quote:

å bruke ntfs kan være litt risikabelt. om du nå skulle miste all info som er på c-driven så vil du ikke kunne få ut den informasjonen som ligger på ntfs partisjonene. har selv brent meg på det et par ganger... derfor kjører jeg win2k på fat32


 

Takk for tipsene!!

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Vil du ikke ha trøbbel uansett om du bruker NTFS eller FAT32 hvis c driven crasher??

 

Min plan er jo å bruke en egen harddisk (ikke en partisjon på samme harddisken!) for WinXP. Er det noen som vet om det er mulig å få tilgang til WinXP harddisken hvis Win98 harddisken crasher??

 

Burde det ikke være mulig hvis man feks. har en eller annen bootdisk som kan boote rett til WinXP harddisken. Er det noen som vet noe om disse tingene?

 

Hilsen

ShrimpBlagger

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-13 20:17, ShrimpBlagger skrev:


Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Vil du ikke ha trøbbel uansett om du bruker NTFS eller FAT32 hvis c driven crasher??


 

Jo, får man et kræsj, så er det egentlig værre om man har Fat32 enn NTFS. Eneste "fordelen" med Fat32 fremfor NTFS er at man får tilgang til disken via Dos. Men det er ikke værre enn å plassere NTFS-disken i en annen pc med 2000/XP.

 

Quote:


Min plan er jo å bruke en egen harddisk (ikke en partisjon på samme harddisken!) for WinXP. Er det noen som vet om det er mulig å få tilgang til WinXP harddisken hvis Win98 harddisken crasher??


Burde det ikke være mulig hvis man feks. har en eller annen bootdisk som kan boote rett til WinXP harddisken. Er det noen som vet noe om disse tingene?


Hilsen

ShrimpBlagger


 

Du finner 4 bootdisketter på MS sine sider som du kan bruke til å boote til XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...