Gå til innhold

Nokia 6230. Bra for en 13-åring?


Anbefalte innlegg

Det er jo ingen vits i å kjøpe 3200 hvis hun har T610!! Hvis hun skal ha ny mobil, må hun jo få en bedre en enn T610 altså er 6230 og 6600 et godt valg.

Nei nei og atter nei.... Jeg må igjen referere til mine tidligere innlegg i denne tråden... :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig debatt.

 

Her sitter det 15 åringer og lissom skal være Einstein sammenlignet med ei på 13 år. Cheesus våkn opp a.

 

De fleste som har litt mellom øra, kan lese OG er interessert i å få noe de er interessert i til å fungere klarer det stort sett. Mobil telefoner må vel være noe av det mer brukervennlige som er på markedet idag, spesielt nyere modeller med tydelige skjermer og logiske iconer/tekst som er forståelige for de fleste. Jeg jobber med kundeservice innen satellitt TV, og opplever innimellom å treffe på eldre damer/herrer på telefon i 70+ alderen som finner fram på TV og tuner uten problemer, mens enkelte 18+ burde vært satt rett på attføring... :scared:

 

Til de som også følger med på nyheter og ikke bare henger her og venter på mobiltelefon med innebygget solur og tilhengerfeste, så har norge en 13 åring fra Blærum som nå om dagen konkurrerer med eliten innen sjakk. Måtte beste mann vinne!

Lenke til kommentar

Faktisk så trur eg ei jente kan "takle" bedre å få ein 6230 enn ein gutt.

Så argumentet om kjønnsfordommer synes eg ikkje heng på greip, i alle fall i forhold til mine innlegg i tråden.

Mitt utgangspunkt er om ein 12-13åring bør ha ein slik telefon eller ikkje. Og eg meiner bestemt NEI.

 

mvh

JanEirik

 

PS: Har vel skifta meining eller bukker under for presset når eg får unger i den alderen sjølv.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
*rekke opp hånda i så fall*

 

Vel jeg er enig i begge påstander igrunn. Jeg fårstår hvordan en 12-13åring kan ville ha en p900 eller en 6230. Begge to er fabelaktige telefoner. Jeg foreksempel kjøpte meg en 6610 etter 3år med 3310, men følte den hadde for lite funksjoner, og byttet den inn i en Smasung V200. Da jeg fant ut at denne også hadde for lite funksjoner bytta jeg igjen inn i en Nokia 6600. Dette fordi jeg tenkte:" denne mobilen er den nyeste, beste og mest avanserte på markeddet. Altså: jeg behøver aldri å bytte igjen". Jeg brukte iherdig film funksjonen så vel som blåtann, spill, MMS, osv i en viss periode, til de jeg kjente ikke hadde mer å overføre. Jeg hadde den i ca 4måneder, til jeg innså at det var helt teit for meg. Som så mange andre ungdommer står jeg aktivt på skateboard og snowboard osv, og driver med fotball og annen sport, og fant fort ut at jeg ikke tørte å ta med meg en mobil til 5000 til tuppen av bigjumpen eller på kanten av en 1,5m høy rail/ nedover en asfaltbakke i 30km/t. Og jeg hadde ikke stor bruk for ting som Blåtann, IR, Internett, og alle de rare prgrammene som var på telefonen. Jeg kjøpte meg en Siemens SL55 (på grunn av lav pris:1200kr uten abo) for å bruke mens jeg var ute og fartet i alpint bakken osv, og fant også ut at jeg kom til å bruke den mer en den store tunge 6600en, og solgte den. Nå har jeg hatt SL55 i ca 4Måneder og er stor fornøyd. Eneste som kunne vært extra på den er Kamera, men Whatever.

 

Så jeg syns at det var morsomt i starten med alle funksjonene og morroa, men gikk fort lei.

 

At en persjon under 14-15åt skal gå rundt med en 6600 eller 6230 syns ikke jeg er greit at foreldrene lar barnet gjøre, i hvertfall ikke hvis det er foreldrene som finansierer mobilen. Hvis man ikke har forsikringer er det som å spise 5Lakner/høvdinger med kniv og gaffel, (og et godt glass rødvin til). (Desutten er mobiler som P8/900, 6230, 6600 osv annonsert som "proff" telefoner og selges ofte i jobb sammenhenger, og de fleste man ser med dem er menn i dress, med stresskofort i handa. De er folk som kan ta ansvar for de 5000kr de går rundt med hver dag, og har råd til å miste den på grunn av økonomien sin.)

 

Men dette betyr heller ikke at personen som eier en dyr mobil er ett større tyveri offer av den grunn. En eller annen idiot som kanskje ikke har gym på ungdomskolen, og lunter rundt i garderomben og får for seg at han vil stjele en mobil, ser ikke nødvendigvis konsekvent etter den 6230 som "Ole" hadde, men tar det han ser enten det er en 6610 eller en 6230, men jo, hvis persjonen vet at "Ole" har en dyr og fin 6230 så kan han da se etter den, og da går sjansen for tyveriet opp, men det er ikke veldig stor sjanse for tyveri av en mobil selv om den er dyr og fin, mener jeg.

 

Vel nok om det. Jeg har selv en SL55 og er nesten 100% fornøyd. Den er liten, kult design, kan sende sms, mms, osv. Farge skjerm, polytones og kan ringe med. Dette er det jeg mener er viktig i en mobil. :yes:

faktisk tåler mobiltelefoner en del bank oppe i skitrekk....

 

samsungen min har vært med på mange hopp og fall på bigjumpen og railer med snowblades. bortsett fra noen riper og hakk i dekselet og et par kortslutta batteri virker den fortsatt :yes:

Lenke til kommentar
*rekke opp hånda i så fall*

 

Vel jeg er enig i begge påstander igrunn. Jeg fårstår hvordan en 12-13åring kan ville ha en p900 eller en 6230. Begge to er fabelaktige telefoner. Jeg foreksempel kjøpte meg en 6610 etter 3år med 3310, men følte den hadde for lite funksjoner, og byttet den inn i en Smasung V200. Da jeg fant ut at denne også hadde for lite funksjoner bytta jeg igjen inn i en Nokia 6600. Dette fordi jeg tenkte:" denne mobilen er den nyeste, beste og mest avanserte på markeddet. Altså: jeg behøver aldri å bytte igjen". Jeg brukte iherdig film funksjonen så vel som blåtann, spill, MMS, osv i en viss periode, til de jeg kjente ikke hadde mer å overføre. Jeg hadde den i ca 4måneder, til jeg innså at det var helt teit for meg. Som så mange andre ungdommer står jeg aktivt på skateboard og snowboard osv, og driver med fotball og annen sport, og fant fort ut at jeg ikke tørte å ta med meg en mobil til 5000 til tuppen av bigjumpen eller på kanten av en 1,5m høy rail/ nedover en asfaltbakke i 30km/t. Og jeg hadde ikke stor bruk for ting som Blåtann, IR, Internett, og alle de rare prgrammene som var på telefonen. Jeg kjøpte meg en Siemens SL55 (på grunn av lav pris:1200kr uten abo) for å bruke mens jeg var ute og fartet i alpint bakken osv, og fant også ut at jeg kom til å bruke den mer en den store tunge 6600en, og solgte den. Nå har jeg hatt SL55 i ca 4Måneder og er stor fornøyd. Eneste som kunne vært extra på den er Kamera, men Whatever.

 

Så jeg syns at det var morsomt i starten med alle funksjonene og morroa, men gikk fort lei.

 

At en persjon under 14-15åt skal gå rundt med en 6600 eller 6230 syns ikke jeg er greit at foreldrene lar barnet gjøre, i hvertfall ikke hvis det er foreldrene som finansierer mobilen. Hvis man ikke har forsikringer er det som å spise 5Lakner/høvdinger med kniv og gaffel, (og et godt glass rødvin til). (Desutten er mobiler som P8/900, 6230, 6600 osv annonsert som "proff" telefoner og selges ofte i jobb sammenhenger, og de fleste man ser med dem er menn i dress, med stresskofort i handa. De er folk som kan ta ansvar for de 5000kr de går rundt med hver dag, og har råd til å miste den på grunn av økonomien sin.)

 

Men dette betyr heller ikke at personen som eier en dyr mobil er ett større tyveri offer av den grunn. En eller annen idiot som kanskje ikke har gym på ungdomskolen, og lunter rundt i garderomben og får for seg at han vil stjele en mobil, ser ikke nødvendigvis konsekvent etter den 6230 som "Ole" hadde, men tar det han ser enten det er en 6610 eller en 6230, men jo, hvis persjonen vet at  "Ole" har en dyr og fin 6230 så kan han da se etter den, og da går sjansen for tyveriet opp, men det er ikke veldig stor sjanse for tyveri av en mobil selv om den er dyr og fin, mener jeg.

 

Vel nok om det. Jeg har selv en SL55 og er nesten 100% fornøyd. Den er liten, kult design, kan sende sms, mms, osv. Farge skjerm, polytones og kan ringe med. Dette er det jeg mener er viktig i en mobil. :yes:

faktisk tåler mobiltelefoner en del bank oppe i skitrekk....

 

samsungen min har vært med på mange hopp og fall på bigjumpen og railer med snowblades. bortsett fra noen riper og hakk i dekselet og et par kortslutta batteri virker den fortsatt :yes:

Da er du en av de heldige, hehe....Men det er ikke alle som er like extreme som meg da, hehe..Bare tuller :p

Lenke til kommentar
Hvis 6230'en hadde vært til en GUTT hadde ikke noen vært negativ. Denne tråden handler om fordommer til at jenter også får ta del i det og ha gode mobiltelefoner.

Nå DET var ihvertfall et elendig argument. Jeg personlig tror at gutter takler mer kompliserte mobiler bedre enn jenter rent fordi vi er flinkere en de generelt når det gjelder tekniske ting. Det er bevist i flere store tester. Og jenter på sin side er flinkere i det sosiale og omsorg. Dette er også bevist. Det kan være en av grunnene til at Jenter sender mer text meldinger enn gutter. De er rett og slett mer omsorgsfulle og sosiale enn gutter.Og da ikke har behov for mer avanserte telefoner med F.eks blåtann og symbian... (til dere jenter der ute: Ikke ta dette som et angrep på deres kjønn. Jeg ønsker ikke å lage en sånn diskrimineringsak med hvem er best opplegg)

Lenke til kommentar

Hahaha..! :laugh: Symbian og blåtann er jo som kjent beregnet på asosiale slemminger.

Nei det er det ikke, og jeg har aldri sagt det eller ment det. Både jente og gutter kan være like flinke med teknisk teknologi som blåtann og symbian, og hverken gutter eller jenter er slemme (noen er noe dirty da :p). Men gutter har vanligvis et forsprang fremfor jenter pågrunn av at de ofte får mere tekniske leker enn jenter, som f.eks Lego eller duplo klosser, mens jentene ofte får dokker og bamser. At guttene bygger legoen hviser at de på en måte "forbereder" seg på å bli byggningsarbeider eller noe som krver evnen til å sette sammen ting slik at det blir rett, mens jenter ofte lærer gjennom dukker og bamser at de skal ta seg av dem, og disse lekene er forløperne til de senere barna jentene måtte ta seg av, på grunn av at det oftest er Moren som har foreldre annsvaret på grunn av at barnet for et sterkere forhold til moren fordi barnet oftere ser moren før faren etter en fødsel. Desutten må jo moren også amme babyen, og faren har ofte annsvaret for å drive hjemme økonomien fra kontoret, mens moren tar seg av barnet.

 

Derfor sier jeg at jenter ofte ikke bruker komplisert teknologi på grunn av at gutta fra de er små er bedre forberedt på å takle disse verktøyene. Jenter utvikler en mere omsorgsfull og sosial bakgrunn på grunn av "feminine" leker som dukker, og det meste av poenget med en dukke er at det liksom skal være barnet ditt, og at man skal ta seg av det.

Lenke til kommentar

Hahaha..! :laugh: Symbian og blåtann er jo som kjent beregnet på asosiale slemminger.

Nei det er det ikke, og jeg har aldri sagt det eller ment det. Både jente og gutter kan være like flinke med teknisk teknologi som blåtann og symbian, og hverken gutter eller jenter er slemme (noen er noe dirty da :p). Men gutter har vanligvis et forsprang fremfor jenter pågrunn av at de ofte får mere tekniske leker enn jenter, som f.eks Lego eller duplo klosser, mens jentene ofte får dokker og bamser. At guttene bygger legoen hviser at de på en måte "forbereder" seg på å bli byggningsarbeider eller noe som krver evnen til å sette sammen ting slik at det blir rett, mens jenter ofte lærer gjennom dukker og bamser at de skal ta seg av dem, og disse lekene er forløperne til de senere barna jentene måtte ta seg av, på grunn av at det oftest er Moren som har foreldre annsvaret på grunn av at barnet for et sterkere forhold til moren fordi barnet oftere ser moren før faren etter en fødsel. Desutten må jo moren også amme babyen, og faren har ofte annsvaret for å drive hjemme økonomien fra kontoret, mens moren tar seg av barnet.

 

Derfor sier jeg at jenter ofte ikke bruker komplisert teknologi på grunn av at gutta fra de er små er bedre forberedt på å takle disse verktøyene. Jenter utvikler en mere omsorgsfull og sosial bakgrunn på grunn av "feminine" leker som dukker, og det meste av poenget med en dukke er at det liksom skal være barnet ditt, og at man skal ta seg av det.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Betyr vel kansje en del at gutter synes teknologi er morsomt og drive med, mens jenter driter litt mere i sånne ting. Jenter som har interessen kan ha like peil på en avansert mobiltelefon, pc, whatever som en gutt. Så etter MIN mening så blir det litt feil å generalisere det på den måten.

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar

Synes Olaff har mange gode poeng.

 

Personlig ser jeg ingen vits for en 14-åring å ha en telefon som p800, 6600 osv. Greit nok om de har bortskjemmende foreldre som bare ønsker å bidra til glasurgenerasjonen, men har barna virkelig bruk for slike avanserte telefoner? De fleste jeg kjenner (er 17 år), har enten t610 eller 3510i, og de holder fint. Ser ikke ut som noen av dem trenger noe bedre, og de gidder ikke å kjøpe det heller. Gi heller en 13 åring en telefon med mms, kanskje kamera, de fleste trenger noe annet.. eller forresten, nesten ingen _trenger_ noe annet, men de fleste ønsker det..

Lenke til kommentar

nå synes jeg det begynner å gå for langt......vil anbefale nokia 6230 hadde til og med tenkt å kjøpe den selv men gad ikke i siste liten:(

6230 er liten og har masse funksjoner og passer til folk som er 13+

Siden jeg selv er 14/15....i klassen min er den en som har 6600 og har hatt den en stund men jeg skal ha en av disse 7610, e398 eller s65 sannsynlig hvis den beste som er billigst.

Lenke til kommentar
Betyr vel kansje en del at gutter synes teknologi er morsomt og drive med, mens jenter driter litt mere i sånne ting. Jenter som har interessen kan ha like peil på en avansert mobiltelefon, pc, whatever som en gutt. Så etter MIN mening så blir det litt feil å generalisere det på den måten.

Jeg har aldri sagt at Jenter ikke kan ha samme interesser for teknologi som gutter, jeg har faktisk sagt det motsatte, men gutter har et bedre utgangspunkt for å starte med det og like det, eller bli interisert i det enn Jenter på grunn av oppveksten.

Lenke til kommentar

Jeg er selv 15 nå(fyller snart 16 da) og jeg har alltid vært fasinert av hva teknologien bringer og som retgel vært først ute med det nye, fikk min første symbian telefon(3650) som fjorten åring etter et halvt år med en t68i og storkoste meg, satt inne på pc'en i flere dager og kjøpte programmer/spill og fant ut nye ting. Men som sagt så liker jeg å være føsrt ute så etter bare et par måneder så skiftet jeg til 6600, men det angret jeg egenltig en del på, så veldig mye forskjell var det ikke. Så denne ble fort(1 og en halv måned) byttet ut med P900 som jeg har nå og når man bruekr så mye tid på telefonen som jeg gjør(iallefall et par timer til dagen vil jeg tro) så synes jeg det er vel brukte penger :yes:

 

Og bare for å nevne det så har lillebroren min(13) overtatt 6600'en min og 13 var vel litt for tidlig. Han bruekr kun de vanligste funksjonene som å ringe ta bilder osv.(med mindre jeg har funnnet noen bra programmer til han da) Så mitt råd er skaff en litt billigere telefon nå og heller gi henne en bra telefon neste år/til jul, da har det nok kommet bedre telefoner på markedet og da tar hun nok mer i bruk de mer avanserte tjenestene en avansert telefon tilbyr :thumbup:

 

BTW, man må jo og tenke på tyveri, det er jo en risiko og gå rundt med en telefon til 4000 når man bare er 13 ;)

 

Håper dette inlegget var til noe hjelp(mulig jeg pratet vekk poenget mitt litt :p )

Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke skjønne hvordan det er mulig at en tråd sklir ut og blir så offtopic... Trådstarter ville jo bare ha tips om det eventuelt var en bedre telefon enn 6230 :ermm:... Så til trådstarter: håper 13åringen blir fornøyd :thumbup:

 

Og foresten, utrolig teit at noen her tror de kan bestemme hva slags mobil folk skal ha :nei:... Jeg er 15år og har en P900, ikke kom her å prøv å fortel meg hva jeg skal bruke pengene mine på!!!! Om folk har lyst til å bortskjemme ungene sine med dyre mobiler så la dem gjøre det da, det vil alltid være noen som har mer penger enn andre, hvem bryr seg??

 

Som sagt har jeg selv betalt for telefonen min, og jeg er UTROLIG fornøyd med den. Det har jo ikke noe med saken å gjøre om jeg virkelig trenger den eller ikke, da blir det jo er spørsmål om jeg virkelig TRENGER en telefon i det hele tatt... En 3310 hadde fungert helt fint, men hvorfor ikke ha noe bedre hvis jeg kan?

Lenke til kommentar
Da jeg var i Tusenfryd her om dagen, la jeg merke til en gutt på vel 7-8-9 år, med en 6230 i handa... :wow: DA er det noe galt med samfunnet! :wee:

Tja... Hadde det vært det værste her i livet så tror jeg nok vi hadde hatt det helt fint, jeg. Når det kommer til ærlighet og generell trivelig innstilling ovenfor andre så tror jeg nok at jeg heller ville ha lagt inn ett skippertak for å bedre dette.

 

Til trådstarter:

 

Eneste jeg anser som ankepunkt for å utstyre en 13-åring med en slik telefon er det som kom frem ganske tidlig. Desverre har samfunnet blitt slik i dag at enkelte tror man kan erverve ting gjennom å ta fra andre. Dette kan bli en traumatisk opplevelse for en 13-åring, og kanskje speseilt for ei jente.

 

Ellers er 6230 en finfin telefon med en dverg av en skjerm.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...