z00l Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Heisann !!! Sitter hos en kamerat som. Vi har nettopp satt sammen en ny PC som han har bestillt. Uansett: Her er problemet. Maskinen ble satt sammen. Har gjort dette 500 ganger før, så jeg vet 100% at alt er riktig. La inn windows og alle andre nyttprogrammer etc. PC'en fungerer helt fint til bruk av windows & internett o.l . men: Når man enten starter et spill eller 3d mark 2001/2003, kutter hele maskinen strømmen. Alt skrur seg av. Må dra ut stikkontakten for å få startet maskinen igjen. Tror selv at noe av problemet enten ligger i strømforsyning, skjermkort, eller hovedkort. Noen som har opplevd lignende, eller som vet hva dette kan være???? Her her maskinens spesifikasjoner: Asus A7N8X-E Deluxe/GD Hovedkort AMD XP Barton 2800+ m/ Glacialtech 3200+ vifte (CPU ligger på 50 grader) 512 MB DDR-400, PC-3200 RAM (Twinmos) (1x512) Q-Tec Miditower m/ Q-Tec 400 Watts Strømforsyning (Dual Fan Gold) 200.0 GB Maxtor S-ATA hardisk Powercolor Radeon 9800 Pro Skjermkort Kan for øvrig si at det står 2 andre disker samt en DVD-RW & en CD-RW i. Disse har vi koblet ut i god tro om at det kanskje var strømforsyningen som ikke taklet å kjøre alt. Q-Tec er ikke akkurat kjent for å ha gode strømforsyninger. Svært irriterende med tanke på at kameraten min kjøpte maskinen stort sett til spilling. Er svært takknemelig for all hjelp vi kan få fra dere der ute Mvh -z00l-
HilRam Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Jeg tipper det er skjermkortet som krasjer med hovedkortet. Prøv en BIOS-oppgradering. En kamerat hadde tilsvarende problem med ATI Radeon 9700 og et MSI KT4 Ultra. Under 3D-mark eller spill, så slo den seg rett av etter en stund. Ny BIOS løste problemet. (Det stod faktisk nevnt på MSI sin hjemmeside at den BIOS-oppgraderingen skulle løse problem med at maskin slo seg av under 3D mark når man brukte ATI - kort...)
z00l Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Skrevet 21. mai 2004 Har nå oppdatert bios på hovedkortet til siste versjon, men problemet er der fremdeles. Er det noen andre forslag i luften ? Mvh -z00l-
Godlike Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Har gjort dette 500 ganger før, så jeg vet 100% at alt er riktig. Jaja... så var det oss nordmenn og overdrivelser da Jeg hadde vurdert å returnere skjermkortet...
Stig-Arne Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Q-Tec Miditower m/ Q-Tec 400 Watts Strømforsyning (Dual Fan Gold) host host.. trenger jeg å si mere? Prøv en annen PSU.. det kan virke som at når du belaster maskinen så bikker PSU under..
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 (endret) Q-Tec Miditower m/ Q-Tec 400 Watts Strømforsyning (Dual Fan Gold) host host.. trenger jeg å si mere? Prøv en annen PSU.. det kan virke som at når du belaster maskinen så bikker PSU under.. Overbelastnings beskyttelse kutter +12v linjen . Da dør jo pc'en , både disker,cpu,grafikk,hovedkort benytter 12v . Vær glad at den har det du , ikke alle q-tek'er som har hatt det , disse har brent istedet . Psu en trenger da vanligvis 5 minutter for å starte igjen (hvis man ikke resetter den med å ta ut 220v da) Endret 21. mai 2004 av syar2003
Hotmale Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Overbelastnings beskyttelse kutter +12v linjen .Da dør jo pc'en , både disker,cpu,grafikk,hovedkort benytter 12v . Vær glad at den har det du , ikke alle q-tek'er som har hatt det , disse har brent istedet . Psu en trenger da vanligvis 5 minutter for å starte igjen (hvis man ikke resetter den med å ta ut 220v da) Hey, det skjedde med min pc her om dagen! den gikk av etter et halvt sekund, hele tida. og så kom det en flott gnist ut ifra strømforsyninga.....som i tillegg var en q-tec 300w ! den var jo 2-3 år gammel, så den hadde vel ikke sånn overbelastningskutter!
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Overbelastnings beskyttelse kutter +12v linjen .Da dør jo pc'en , både disker,cpu,grafikk,hovedkort benytter 12v . Vær glad at den har det du , ikke alle q-tek'er som har hatt det , disse har brent istedet . Psu en trenger da vanligvis 5 minutter for å starte igjen (hvis man ikke resetter den med å ta ut 220v da) Hey, det skjedde med min pc her om dagen! den gikk av etter et halvt sekund, hele tida. og så kom det en flott gnist ut ifra strømforsyninga.....som i tillegg var en q-tec 300w ! den var jo 2-3 år gammel, så den hadde vel ikke sånn overbelastningskutter! Huffda , nei det er derfor ting er billige vet du . Man kutter ned på ting og kvalitet på benyttede spenningsregulatorer (som forøvrig kan gi særdeles ustabile spenninger ) og slikt . ..
XenZor Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 (endret) z00l: Det er vel ikke du som har foreslått at han skal kjøpe Q-Tec 400 Watts Strømforsyning? Det er jo ikke PSU, men fyrverkeri Endret 21. mai 2004 av XenZor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå