Gå til innhold

vurderer vannkjøling, stor forskjell?


Anbefalte innlegg

heisann, har for øyeblikket luft kjøling på min 2800+ og møter varmeproblem når jeg klokker til 2,5Ghz, blir simpelthen for varmt! uklokket har jeg en idle tempratur på 41, og load 49. på 2,5GHz er idle 54, og load opp mot 70... blir det vesentlig kaldere med vannkjøling? og i så tilfelle, hva er det beste "settet" jeg kan kjøpe for å kjøle PCU og graf.kort? er ganske noob på området, og ønsker helst et ferdig sett. Ett siste spørsmål... er det vanskelig å sette sammen? bør ikke koste mer enn 2-3000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør komme greit igang for den summen.

Og temperaturene vil også reduseres vesentlig, i forhold til hva du oppnår nå.

Hva ferdigsett angår, så ta en titt på Microplex, 3DFXcool, Netconnection m.flere, der finner du helt sikkert noe som passer.

 

Vanskelig å sette sammen? Nei. Om du følger monteringsanvisningen og er noenlunde praktisk anlagt, så skal det gå helt greit.

Det kan hende at du må gjøre visse modifikasjoner på kabinettet, alt avhengig av hva slags kabinett du har.

Om du søker litt på forumet her, så vil du finne utallige eksempler på både montering og tilpasning i en rekke forskjellige kabinetter.

Lykke til! :thumbup:

 

Btw; Kitet JVP linker til er av de bedre, vel og merke om du får med siste CPU-blokka. Stor og god radiator følger også med.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
tror du at du kan si ca. temp jeg kommer til å ligge på idle og load?

Det vil variere endel avhengig av flere faktorer, men først og fremst; Luft / vanntemperatur, og vcore-setting. Flow gjennom systemet, vil også være utslagsgivende.

Kjører du standardsettings på v-core og har en lufttemp på rundt 20 grader, så vil jeg gjette på at du havner rundt 35-39grader på CPU, idle. Ved full last må du regne med en økning på 2 til 4grader, ved samme core-spenning.

Øker du core-spenninga så vil tempen generelt fort kunne stige endel, avhengig av hvor mye denne økes.

 

Den radiatoren som følger med i settet bør klare å gi deg en vanntemp på 5 til 10grader over lufttemp, avhengig av vifter og hastighet på disse.

Ved 20grader inntaksluft, vil du da kunne oppnå 25-30 grader på vannet. En god blokk bør klare å gi deg en CPU-temp som ligger 7 til 10grader over vanntemp.

 

Men husk: Disse tipsene er bare ca-tall, og er som sagt avhengig av flere forhold. Skal du avlese "riktig" CPU-temp, anbefaler jeg at du bruker et eget termometer / føler som du plasserer tett inntil CPU-core.

Stol ikke på MBM, AIDA osv, som er basert på føleren på hovedkortet. Min erfaring er at de kan svinge voldsomt, hvorfor vet jeg ikke! Jeg har opplevd differanser på 8-10grader der, uten at jeg har gjort noen endringer, ved samme vanntemp.

 

Noen tall herfra, sånn i farten, så har du noe å sammenligne med:

Lufttemp: 16grader. (Uteluft)

Vanntemp: 23grader.

CPU-temp, idle: 29,8grader.

CPU-temp, full last: 32grader.

 

Med følgende utstyr: AMD XP-M2400 35watt@2400 v-core: 1,65volt. ProCore radiator, Sunon vifte på halv fart, WhiteWater CPU-blokk.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...