Gå til innhold

kordan få mest mulig ut av gammel pc


Anbefalte innlegg

hei, har en gammel compaq maskin som eg gjerne har lyst til å oppgradere litt sånn at den kan brukes nokså effiktivt med office og sånt. Dette selvfølgelig får å unngå at mamma må bruke den nye pc'en:)

 

pc'en e en Compaq presario pc med p3 500 mhz, 300 og etter eller annet mb ram. et geforce 2 skjermkort. ++

 

har hovedsaklig lyst å finne en bedre prossesor, men vet ikkje helt hvilken som e best og som funker. beste p3-prossesor går på 1ghz. lurer også på om det e mulig å bruke celeron-prossesor på maskinen.

 

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC'n har mer enn nok ram for typisk Office-bruk, mer enn nok raskt skjermkort (office bruker ikke 3D-egenskapene i det hele tatt så selv et 2MB-kort hadde gjort susen), og egentlig grei nok prosessor.

 

Compaq hovedkort er ofte vriene å oppgradere CPU'er på, og finne biosversjoner som støtter nye CPU'er. Prøv heller å sett opp systemet så det bruker CPU'en lite. F.eks ved å slå av alt det grafiske dillet i Windows XP, rydde og gjøre alt oversiktlig og sånn sett brukervennlig.

 

Foreldrene mine bruker en Compaq P3 450MHz med 128MB ram, og trives egentlig med den til Office og internett-bruk. De merket ingnen forskjell når jeg satt inn 128MB ekstra, så da tok jeg like gjerne ut brikken igjen og brukte den i en annen PC. Det eneste de irriterer seg over nå og ønsker å oppgradere er den digre Compaq-skjermen. De ønsker seg LCD.

Lenke til kommentar

vet jo ikke hvor mye du hadde tenkt å legge i dette, men har et forslag. :)

 

Nytt HK:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details

 

Ny prosessor:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102...lAction=details

 

Dette blir 811,- + porto.

Ikke State of the art, men en solid oppgradering. Gammel RAM kan benyttes. Kortet kan oppgraderes senere med større prosessor (Minst XP2400), samt DDR- RAM.

 

Trengs vel også en kjøler...

 

Mulig at du kan finne noe av dette brukt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...