qualbeen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Hanhijnn skrev (10 timer siden): Nei, den rundkjøringen er ikke noe spesiell. Skal man mer enn 50% rundt rundkjøringen så skal man legge seg i innerste fil når man entrer rundkjøringen. Skal man kun 50% rundt rundkjøringen (eller mindre) så skal man holde ytterste fil. Dette er grunnregelen, helt korrekt. Men: noen ganger er det skiltet et annet kjøremønster. Skilt og piler i asfalt vil som regel være til hjelp i slike tilfeller. Det kan være skiltet/markert: at ytterste fil kan benyttes, selv om man skal > 50% rundt at innerste fil kan benyttes, selv om man skal ut lenge før 50% runde at innerste fil må benyttes, selv om man skal rett frem Så selv om hovedregelen er klinkende klar, og at jeg støtter deg i den, så har vi samtidig en drøss med unntak. Det er uheldig, da jeg antar det kan skape en del forvirringer ..? 1
Hanhijnn Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden qualbeen skrev (13 timer siden): Dette er grunnregelen, helt korrekt. Men: noen ganger er det skiltet et annet kjøremønster. Skilt og piler i asfalt vil som regel være til hjelp i slike tilfeller. Det kan være skiltet/markert: at ytterste fil kan benyttes, selv om man skal > 50% rundt at innerste fil kan benyttes, selv om man skal ut lenge før 50% runde at innerste fil må benyttes, selv om man skal rett frem Så selv om hovedregelen er klinkende klar, og at jeg støtter deg i den, så har vi samtidig en drøss med unntak. Det er uheldig, da jeg antar det kan skape en del forvirringer ..? Ja det kan absolutt være unntak. Men her var det ikke nevnt at det var skiltet noen unntak, så det tok jeg ikke med, for å unngå å skape ytterligere forvirring. 🙂 Men det er nok på sin plass å poengtere det også ja. 👍
Hanhijnn Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Emsal skrev (14 timer siden): Det er oppmerket at man skal ligge innerst for å kjøre frem. Skal? Eller kan? OK, så der har du et av de unntakene som @qualbeen nevner.
bzzlink Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden On 11/10/2025 at 11:02 AM, Dubious said: Gjør det egentlig det? Har du vikeplikt for bilen som kjører i det innerste feltet, når de ikke gir signal på at de vil ut? Og for bilen som skal rett fram, jeg var i rundkjøringen før de kjørte inn, jeg bare brukte litt tid på å komme opp i fart. Jeg kjører daglig i en rundkjøring som har en stor vei med 80 sone inni rundkjøringen, og 80 sone ut. Og en kryssende liten vei med 30 sone inn og 50 sone ut. Alle kjører forbi et vikeplikt skilt på veg inn i rundkjøringen. Det betyr at man skal kjøre slik at man ikke forstyrrer kjøringen til de som er inne på forkjørsveien. Det jeg lurer på er, hva betyr å være inne på forkjørsveien? Er det den som har snuten først inne, eller må han ha hele bilen inne? For der jeg kommer fra den 30 sona og inn i rundkjøringen, så kommer det en jevn strøm av biler fra venstre i 60 km/t. Slik jeg kan skjønne reglene så skal ikke jeg stoppe for mer enn di de 2-3 som var inne i rundkjøringen når jeg kommer, og så skal neste mann stoppe for meg, siden jeg triller inn i rundkjøringen før dem. Men som en annen en nevnte, gjør jeg det, så hadde jeg krasjet hver morgen jeg leverer ungen i barnehagen. Jeg er blå på bildet.
Hanhijnn Skrevet 16 minutter siden Skrevet 16 minutter siden bzzlink skrev (3 timer siden): Jeg kjører daglig i en rundkjøring som har en stor vei med 80 sone inni rundkjøringen, og 80 sone ut. Og en kryssende liten vei med 30 sone inn og 50 sone ut. Alle kjører forbi et vikeplikt skilt på veg inn i rundkjøringen. Det betyr at man skal kjøre slik at man ikke forstyrrer kjøringen til de som er inne på forkjørsveien. Det jeg lurer på er, hva betyr å være inne på forkjørsveien? Er det den som har snuten først inne, eller må han ha hele bilen inne? For der jeg kommer fra den 30 sona og inn i rundkjøringen, så kommer det en jevn strøm av biler fra venstre i 60 km/t. Slik jeg kan skjønne reglene så skal ikke jeg stoppe for mer enn di de 2-3 som var inne i rundkjøringen når jeg kommer, og så skal neste mann stoppe for meg, siden jeg triller inn i rundkjøringen før dem. Men som en annen en nevnte, gjør jeg det, så hadde jeg krasjet hver morgen jeg leverer ungen i barnehagen. Jeg er blå på bildet. Aller først, en rundkjøring er en "evig" forkjørsvei som går i sirkel. Og som du sier, alle påkjørsler har et vikepliktskilt som man passerer. Og alle påkjørsler har samme plikter og rettigheter. Uansett hvilken fartsgrense man kommer fra. At de som kommer fra en vei med høy fartsgrense bruker farta til å "skremme" deg fra å entre rundkjøringen endrer ikke på ansvarsforholdet hvis/når det smeller. Alle som entrer en rundkjøring må forholde seg til vikeplikten, og bør sådan kjøre mer defensivt i forhold til trafikk som befinner seg i rundkjøringen. Noen steder danner det seg en slags "trafikkultur" hvor det er om å gjøre å ha størts mulig fart inn i rundkjøringen, for å avskrekke de "sinkene" som prøver å komme seg inn fra mindre veier. Det er en stygg uting, men man ser det enkelte steder. Som bl.a. du viser her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå